جامعه:هر ابداع، اکتشاف، اختراع و وسیله جدیدی که در دنیا ارائه می‌شود و نسبت به گذشته گشایش و رفاهی در زندگی انسان به وجود می‌آورد، متأسفانه در جامعه ما که ادعای تمدن کهن و شامخ داریم به اسباب مزاحمت و ایذاء تبدیل می‌شود و بلافاصله ناچار می‌شویم اداره یا سازمانی برای مراقبت و جلوگیری از زیان رسانی آن تأسیس کنیم.

*خسرو معتضد

پس از آورده شدن اتومبیل به ایران که فاصله‌ها را کوتاه و سریع کرد، عده‌ای از افراد بی‌وجدان به روستاهای دوردست می‌رفتند و خانواده‌های مظلوم از همه جا بی‌خبر را با هیبت شوفر اتومبیل بودن که آن زمان شغلی در ردیف خلبانی تلقی می‌شد، تحت تأثیر قرار داده و دختران آنان را عقد کرده به تهران آورده به محلات بدنام و دلاله‌ها می‌فروختند. تلفن سال‌ها اسباب مزاحمت بود. عده‌ای از انژکسیون از حدود سال‌های دهه ۱۳۲۵ به بعد برای تزریق مرفین استفاده می‌کردند.

تریاق شفابخش تبدیل به تریاک مخدر و نابودکننده جسم و روان شد. رادیو اختراع سودمندی بود اما بعضی‌ها صدای آن را چنان بالا می‌بردند که سبب شکایت همسایگان می‌شد، بلندگو که وسیله‌ای برای رساندن صدای سخنران یا واعظ یا خواننده سرود در اجتماعات پرشمار بود چنان درجه صدایش را بلند می‌کنند که مردم دچار لرزش عصبی می‌شوند.

امام راحل بارها و بارها سفارش کردند که از بلندگوهای مساجد با صدای مناسب اقامه اذان شود، همین طور در شب‌های احیا صدا پخش گردد. باور کنید دیده‌ام صدا را چنان بلند می‌کنند که مردم رعشه عصبی می‌گیرند. به اقامه اذان اکتفا نمی‌کنند و ساعت‌ها صدای سخنران و اصوات دیگر را پخش می‌کنند. بویژه در شهرستان‌ها، در حالی که دستور توصیه ولی فقیه باید پیوسته مدنظر باشد.

در استانبول پنج نوبت اذان از تمام مساجد شهر پخش می‌شود. حتی در ادوار پیش از حکومت اردوغان ولی صدای اذان به قدری لطیف و مطبوع بود که همه را به رفتن به مسجد و بجا آوردن نماز تشویق می‌کرد و حتی اثر خوبی روی جهانگردان فرنگی می‌گذاشت.

اختراع تلفن همراه از بزرگ‌ترین و شگرف‌ترین اختراعات جهان بود. به یاد دارم هواپیمای ایرانی حدود ۲۰ سال پیش در کویر ناچار به فرود شد. پیش از اختراع تلفن همراه اتومبیل یا هواپیمایی که در کویر گم می‌شد فاتحه سرنشینان آن خوانده شده بود، ولی یکی از مسافران با تلفن همراه موقعیت خود را به پلیس ۱۱۰ اطلاع داد و مأموران با بالگرد و اتومبیل سرنشینان هواپیمای فرود آمده را از مرگ حتمی نجات دادند.

چند سال پیش به بیمارستانی در تهران رفتم. دیدم به جای درجه گذاشتن زیر زبان، یک استوانه را در گوش بیمار می‌برند و درجه حرارت را درمی‌یابند.

اتومبیل‌ها در حال تبدیل به برقی شدن است. هر روز صدها اختراع در دنیا می‌شود. هر روز دانشگاه‌های دنیا خبر کشف طبی تازه ای را می‌دهند، دیروز شنیدم رادیو خبر می‌داد، آسپرین که برای معالجه بیماری قلبی تاکنون بسیار مفید تلقی می‌شد احتمال خونریری معده را هم در بردارد. کلیپی دیدم که اتومبیل‌هایی ساخته‌اند و در کنار آن پارکینگ‌های ۱۰ طبقه که خود اتومبیل و پارکینگ با کمک رایانه در پارکینگ محل پارک پیدا می‌کند و حتی رایانه به کمک آلات خاصی، اتومبیل را در طبقات بالا یا پایین‌تر از سطح زمین جای می‌دهد.

متأسفانه استفاده نابجا از وسایل ارتباطی جدید مانند اینترنت در کشور جا افتاده است. ده ها سایت مستهجن جوانان را به فساد و فحشا دعوت می‌کند. هر جوان بی‌سوادی در تمام امور سیاسی و بین‌المللی اظهارنظر می‌کند، بعضی از این نفرات از خانواده‌های بسیار رذل و فرومایه‌ای هستند، مثلاً به فلان هنرپیشه زن فحش ناموسی می‌دهند. فرق نمی‌کند از الهام چرخنده تا فلان هنرپیشه زن که هیچ گناهی نکرده است. دختر بسیار نادان بی‌سوادی را سال‌ها پیش می‌شناختم. حالا دیدم سیاستمدار شده و هر روز پیامی می‌فرستد. دختر آبجی بند انداز مشاطه کار محله قدیمی را دیدم نام جدیدی برای خود انتخاب کرده در مورد مسائل مهم کشور اظهارنظر می‌کند. جوانان بسیار بی‌استعدادی دیده می‌شوند که تصاویر دختران و زنان مردم را به گونه‌ای به دست آورده و الفاظ زشت و کثیف درباره آنان به کار می‌برند. استفاده از کلمات و جملات رکیک و تصاویر تحریک کننده، مشخص می‌کند که این کارها ساده نیست و یک سازمان خارجی یا یک کشور دشمن ایران سعی می‌کند به داخل خانواده‌ها رسوخ کند و جوانان ساده و بی‌تجربه را تحت تأثیر قرار دهد. این سازمان بیگانه نمی‌دانم هر که و هر کجا هست مفاهیمی مانند میهن، هموطن، ایرانی، خدا، پیامبر، ائمه اطهار(ع) را مورد اهانت قرار می‌دهد. زنان محارم را با داستان‌های احمقانه که ساخته یک ذهن بیمار جنسی است ترغیب می‌کند و قومیت خواهی و تجزیه طلبی را اشاعه می‌دهد.

به مقدسات هر دو مذهب شیعه و سنی اهانت می‌کند. تصاویر کثیف پخش می‌کند. به طور مرتب شایعه سازی می‌کند، هر واقعه‌ای را صد چندان بزرگ جلوه می‌دهد.

به هر ترتیب فضای مجازی که من استفاده جدی مغتنمی از آن می‌کنم و به عنوان مثال در حادثه روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ مجلس زودتر از هر منبعی از طریق اخبار سامانه‌‌های مجازی در جریان وقایع مجلس و مرقد امام(ره) قرار گرفتم یک سلاح دودم است، یک وسیله هم خوب و هم بد است و باید بر آن نظارت کرد، بخصوص ارائه دهندگان تصویر رکیک و مطالب جنسی را باید تحت پیگرد شدید قرار داد و به آنان اجازه منحرف کردن روح پاک جوانان و نوجوانان را نداد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.