تحولات منطقه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فرصت آزمون و خطا در ادغام و تفکیک وزارتخانه ها زیاد بوده است گفت: تغییر شکلی وزارتخانه ها بدون برنامه مداری بعد از چند سال حاصلی جزء شکست نخواهد داشت.

تفکیک کورکورانه وزارتخانه ها محکوم به شکست است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

    به گزارش «قدس آنلاین»،  محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تصویب یک فوریت لایحه اصلاح ساختار دولت(تفکیک وزارتخانه ها) گفت: نه ادغام و نه تفکیک وزارتخانه ها هیچ کدام نمی توان مشکل کشور را حل کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در ادغام و همچنین تفکیک وزارتخانه ها باید ماموریت های اصلی با اهدافی که در قانون گذاری دیده شده مدنظر قرار بگیرد، افزود: باید مشخص شود هدف از تفکیک یا ادغام وزارتخانه ها کاهش یا افزایش بروکراسی، کوچک سازی دولت و همچنین کاهش یا افزایش تصدی گری است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اصلاحات اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه برنامه های پنجم و ششم توسعه هدف کوچک و فربه سازی دولت و کاهش تصدی گری بوده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی ادغام هایی که در حوزه وزارت خانه ها صورت گرفته به عملیاتی شدن این اهداف و کوچک سازی دولت ها منجر نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خروجی ادغام ها چه در وزارت راه و شهرسازی و چه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اهداف تعیین شده را محقق نکرده است، به خانه ملت گفت: اگر تفکیک این وزارتخانه ها اکنون در دستور کار قرار بگیرد اما باز هم همین رویکرد فعلی حاصل شود به طور حتم نتیجه ای عاید کشور نخواهد شد.

پورابراهیمی داورانی ادامه داد: ادغام یا تفکیک وزارتخانه ها نباید مدام عقب گرد برای اقتصاد کشور باشد از این رو پیش بینی تصمیمات قبل از اجرای آن ها برای جلوگیری ازتکرار اشتباهات لازم است.

تفکیک کورکورانه وزارتخانه ها محکوم به شکست است

وی با بیان اینکه اگر تفکیک وزارت خانه ها با همان رویکرد و ساختار زمان ادغام در دستور کار باشند، نتیجه ای جز تصمیم مجدد بعد از چند سال برای ادغام رخ نمی دهد، گفت: تحقق هدف گذاری ها بیش از هر چیزی باید در موضوع تفکیک وزارت خانه ها مدنظر باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: به نظر می رسد به علت عدم اهتمام دولت به اصلاح ساختارها نه در ادغام و نه در تفکیک ماموریت ها به سرانجام نمی رسد.

پورابراهیمی داورانی در ادامه با بیان اینکه با تفکیک وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت شاهد افزایش تمرکز، بهبود تصمیم گیری با رویکرد تمرکزی خواهیم بود، گفت: زمانی که تمرکز در تصمیم گیری در یک وزارتخانه بیشتر باشد قدرت مانور بیشتری نیز حاصل می شود و سیاست ها جهت برنامه ریزی بهتر و قدرت مانور در اجرا هم بیشتر می شود.

وی با اشاره به مزایای ادغام وزارتخانه ها، تصریح کرد: با ادغام تمرکز کاهش یافته اما سیاست های یکسان کمک می کند تا به اهدافی مورد پیگیری با بهره وری بیشتر دست یابیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: باید مشخص شود دولت با چه معیار و خط کشی در مورد تفکیک وزارتخانه های مذکور صحبت می کند زیرا بی برنامه گی چند سال بعد تجدیدنظر در تصمیم گیری مانند اکنون را رقم می زند.

بعد از ۶ سال از ادغام وزارت صنعت هنوز اساس نامه این وزارتخانه تدوین نشده است

وی گفت: در ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت موکلف بود اساس نامه نوشته و شرح وظایف ارایه کند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و لذا اساس نامه ای ندارد؛ از این رو وقتی برنامه ای برای ادغام وزارتخانه عملیاتی نمی شود تفکیک مجدد نیز باعث بازگشت به عقب می شود.

پورابراهیمی داورانی ادامه داد: ما سابقه تفکیک و ادغام در وزارت صنعت، معدن و تجارت را بیش از ۹ بار در طی ۷۰ سال اخیر داشته ایم و بخشی از وظایف این وزارتخانه در زمانی در وزارت اقتصاد بوده که بعد جدا شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فرصت آزمون و خطا در ادغام و تفکیک وزارتخانه ها زیاد بوده است، گفت: تغییر شکل وزارتخانه ها و انجام کار شکلی اگر منجر به اهداف شود کار خوبی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.