به گزارش قدس آنلاین، بنابراین، شرکت های ایرانی و فرانسوی (ایران خودرو و پژو) شرکت مشترکی را تشکیل دادند که هر یک در آن ۵۰ درصد سهامدار شدند تا از این طریق علاوه بر سهیم شدن طرف فرانسوی در سود و زیان احتمالی ناشی از تحریم های مجدد و انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید در ایران صورت بگیرد و همچنین این مسأله به استفاده از بازارهای صادراتی منتهی شود.
با امضای این قرارداد که به امضای «هاشم یکه زارع» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و «ژان کریستف کمارد» قائم مقام مدیرعامل پژو سیتروئن رسید، مقرر شده بود که سه محصول ۲۰۰۸ ، ۳۰۱ و ۲۰۸ در ایران تولید شود و از اسفند ماه سال ۹۵ خودروی پژو ۲۰۰۸ به تولید انبوه برسد. علاوه بر این، آنچه در آغاز اعلام شده، این است که قیمت اولیه این خودرو رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان خواهد بود و دو خودروی دیگر به صورت مشارکت ۵۰ و ۵۰ و با آورده ۲۰۰ میلیون یورو از هر دو طرف تولید خواهد شد.
در این قرارداد طی ۵ سال تا ۴۰۰ میلیون یورو (۴۵۱ میلیون دلار) سرمایه گذاری در زمینه تولید محصولات جدید، تحقیق و توسعه انجام خواهد گرفت. بدین جهت تولید مشترک سه نوع خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ در این قرارداد تعریف شد که قرار است در شرکت مشترک"ایکاپ" با سهم ۵۰ درصدی هر یک از طرفین با اولویت صادرات ۳۰ درصد از محصولات انجام شود.
با عقد این قرارداد، مقرر شد که خط تولید خودروی ۲۰۰۸ اسفند ماه سال گذشته در کشورمان رونمایی شود، اما به دلیل مشکلات روند داخلی سازی، افتتاح رسمی خط تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو (۲۰۰۸)به ۱۲اردیبهشت ماه امسال موکول شد.
بعد از افتتاح رسمی خط تولید قرار شد شرکت جزئیات فروش این خودرو را هم اعلام کند که با تعلل هایی امروز اول تیرماه نخستین سری فروش این خودرو آغاز شد. نکته قابل توجه در این فروش، عدم اعلام قیمت نهایی خودروست که همین موضوع با انتقادات بسیاری همراه شد؛ اما مسؤلان ایرادی به این موضوع نگرفتند و بر این باور بودند قیمت این خودرو را عرضه و تقاضا مشخص خواهد کرد.
علاوه بر این موضوع، مسؤلان ایران خودرو صحبت های روز اول خود درباره قیمت احتمالی خودروی ۲۰۰۸ را فراموش و پس از آن اعلام کردند که قیمت خودرو پژو ۲۰۰۸ حدود ۱۰۰میلیون تومان خواهد بود که این امر هم باعث نشد تا رغبت مردم برای خرید این محصول جدید کمتر شود.
قیمت پایه این خودرو در انگلستان، با احتساب مالیات و عوارض که معمولا در این کشور زیاد هم است، ۱۳ هزار و ۳۴۵ پوند میشود که اگر با پوند آزاد هم حساب کنیم، نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خواهد شد. البته قرار است که ۲۰۰۸ با شراکت ایران و فرانسه در داخل ساخته شود و قاعدتا باید هزینه کمتری جهت تولید داشته باشد. فقط در این جا یک نکته خیلی ساده باعث تغییرات در بهای نهایی خواهد شد و آن هم نام ایران خودروست! بالاخره برای یدک کشیدن این عنوان ارزشمند و منحصربهفرد، حداقل باید چندین میلیون تومان هزینه اضافه بپردازید!
اگر بخواهیم قیمت جهانی این خودروی فرانسوی که قرار است توسط ایران خودروی به بازار ایران عرضه شود را بررسی کنیم، در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی حدود ۱۸ هزار دلار قیمت می خورد. اگر این نرخ را با دلار ۳۷۴۵ تومانی همین امروز تهران هم محاسبه کنیم رقم فروش پژو ۲۰۰۸ که قرار است در ایران و با همکاری فرانسوی ها تولید بشود، چیزی حدود ۶۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان خواهد بود.
اینکه در ابتدا قیمت پژو ۲۰۰۸ رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون عنوان شد با آنچه امروز محاسبه شده است با پوند و یا با دلار، نشان از اختلاف قیمت تقریبا جدی داشت که حتی آن هم جای سؤال بود؛ حال مسئولان ایران خودرو با چه میزانی، با چه منطقی و با چه سنجه ای رقم پیش روی فروش این خودرو را محاسبه کرده اند که ابتدا حدود ۱۰۰ میلیون آن را عنوان کرده و حال پس از استقبال مردم از فروش این خودرو پشیمان شده و آن را می خواهند ۱۲۰ میلیون قیمت گذاری کنند.
با بررسی شرایط فروش ایران خودرو برای پژو ۲۰۰۸ متوجه نکات جالبی میشوید؛ نکاتی که شاید حکایت از تخلف ایران خودرو داشته باشد و شاید هم بیانگر بی تفاوتی همیشگی صاحبان صنعت نسبت به مشتریانشان. موضوعاتی که شاید خیلی از مردم و مسئولان به آن توجهی نکرده باشند. بهتر است هم مردم برای خرید چنین خودرویی ملاحظات خود را داشته باشند و هم مسئولان با تخلفات احتمالی در این زمینه برخورد کنند.
طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، تمامی شرکتها حداکثر تا سقف ۵۰ درصد قیمت خودرو را میتوانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو ۲۰۰۸، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو ۱۲۰ میلیون تومان است، یا اینکه ایران خودرو برخلاف قانون عمل کرده است.
البته با توجه به اینکه مدیرعامل ایران خودرو پیشتر در یک اظهار نظر رسمی در اردیبهشت ماه همین امسال قیمت پژو ۲۰۰۸ را رقمی بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است، همچنین «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان، نیز ماه گذشته در مصاحبه با رسانهها گفته بود که براساس اطلاعاتی که ما داریم این خودرو با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان روانه بازار خواهد شد؛ هرچند بعید می دانستیم که قیمت پژو ۲۰۰۸ بر خلاف اظهار نظرهای صریح مدیر عامل ایران خودرو و یک کارشناس فعال در این صنعت یکباره با رشد ۲۰ میلیونی مواجه شود؛ اما به نظر می رسد دریافت ۶۰ میلیون پیش پرداخت برای خودرویی که کمتر از ۷۰ میلیون در بازارهای جهانی قیمت گذاری می شود، تخلف ایران خودرو نیست و واقعا به معنای افزایش قیمت چند باره و این بار ۲۰ میلیونی پژو ۲۰۰۸ است.
باز هم طبق قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در شرایط پیش فروش قطعی معادل ۹ ماه و در شرایط پیش فروش عادی دوازده ماه است، اما با توجه به شرایط فروش ۲۰۰۸ ، باز هم ایران خودرو تخلف کرده است، چون این خودرو قرار است از ۳ تا ۱۴ ماه (شهریور ۹۶ تا مرداد ماه ۹۷) به دست مشتریانش برسد؛ موضوعی که مسئولان امر باید به آن پاسخ روشن و شفافی بدهند و در صورت بروز تخلف برخورد جدی با آن داشته باشند.
اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره شکایات مردمی از افزایش قیمت خودرو در آخرین بیانیه خود آورده است که «تنظیم دستورالعمل قیمت خودرو از وظایف شورای رقابت است و به تبع آن در رابطه با افزایش قیمت خودرو، مسئولیتی متوجه سازمان حمایت نیست.»
همچنین میر آخورلو، معاونت بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو ۲۰۰۸ گفته است، هرچند بنا بر آیین نامه پیش فروش خودرو، ودیعه دریافتی هنگام پیش فروش حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو تعیین شده است، اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده و پیش بینی می شود این خودرو با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان از خرداد سال آینده عرضه شود، با پیش فروش ۶۰ میلیون تومانی موافقت شد.
معلوم نیست چطور ممکن است قیمت خودرویی که در بازارهای جهانی زیر ۷۰ میلیون تومان به فروش می رود، یکباره توسط ایران خودرو ابتدا ۳۰ میلیون و بار دیگر ۲۰ میلیون تومان اضافه می شود و به مرز ۱۲۰ میلیون تومان می رسد. با توجه به اینکه این خودرو وارداتی نیست و قرار است طی یک همکاری دو جانبه با پژو تکنولوژی ساخت آن به ایران منتقل و در کشورمان تولید شود، لذا نه تعرفه واردات به آن تعلق می گیرد و نه حساب و کتاب های دیگری به این شکل دارد.
به نظر می رسد انحصار تولید و فروش خودرو توسط ایران خودرو کار را به جایی رسانده است که هر چه تصمیم مدیران و عوامل ارشد این مجموعه باشد مردم باید بپذیرند، حتی اگر لحظه ای و آنی باشد. قطعا کسی مخالف تولید داخلی و اشتغال کارکنان خدوم و زحمتکش ایران خودرو نیست، ولی بهتر است مدیران محترم این مجموعه کمی از رفاهیات خود و کارانه ها و پاداش های آنچنانی شان کم کنند، شاید بتوان این صنعت را محکم تر و استوارتر به پیش برد.
افزایش بیش از ۵۰ میلیونی قیمت یک خودرویی که قرار است با همکاری یک شرکت خارجی در داخل تولید شود، نسبت به قیمت جهانی آن که زیر ۷۰ میلیون تومان است، با چه منطق و شاخصی از سوی مدیران ایران خودرو صورت پذیرفته است؛ یعنی تغییر ظاهر خودروهای این خودروسازی نسبت به دهه ۷۰ و اینکه مردم با سال ها انتظار امروز بعد از بیست سال خودروی تقریبا روز دنیا را می خواهند به عنوان یک محصول تولید شده در یک خودروسازی داخلی سوار شوند، باید اینقدر هزینه ساز باشد؟
از ساعت ۱۰ صبح امروز (پنجشنبه – یکم تیرماه) نخستین مرحله فروش خودروی ۲۰۰۸ آغاز شده و مردم برای پیش خرید این خودرو باید ۶۰ میلیون پیش پرداخت بدهند. در حالی که هنوز معلوم نیست، دقیقا قیمت نهایی این خودروی زیر ۷۰ میلیون تومانی توسط ایران خودرو چه میزان خواهد بود!
نظر شما