به گزارش قدس آنلاین، حسین قربانی ساخت کاتاماران را، ورود ایران به جمع ۷ سازنده این نوع کشتی و به منزله عضویت ایران در باشگاه سازندگان شناورهای مسافربری تندرو دانست و تصریح کرد: هزینه تمام شده ساخت شناور موسوم به "زر"، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود که در نهایت آن را به قیمت حدود ۱۰ میلیون دلار به شرکت متقاضی ترکیهای، فروختیم.
وی با یادآوری اخذ بالاترین مدارج کیفی این شناور از شرکتهای معتبر اروپایی مانند BV فرانسه خاطرنشان کرد: در طراحی و تکمیل نقشه شناور از مشورت استادان دانشگاهی استفاده شد؛ ضمن آن که در بخشهای مختلف تولید از تجربه هموطنان ایرانی خارج کشور استفاده شد.
قربانی ۱۵۰ اشتغال مستقیم و ۵۰۰ شغل غیرمستقیم را حاصل اجرای این طرح در منطقه ساحلی خرمشهر و در مقطع زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماه اعلام کرد و گفت: هم اکنون کار ساخت شناوری مشابه موسوم به "زیور"، ۷۰ درصد تکمیل شده که به سلیقه بهره بردار کار اجرای بقیه طرح هم انجام میشود.
این کارشناس حوزه صنایع دریایی افزود: در حال حاضر اجرای طرحهایی را برای شرکتی داخلی ارائه کرده ایم و با عنایت به صحبت هایی که درباره لغو روادید با روسیه شده است، میتوانیم طرحهایی را برای سواحل خزر به انجام برسانیم ضمن آن که با این شناور توان جابه جایی مسافر به کویت، قطر، دبی و عراق را هم داریم.
وی ادامه داد: تردد در آبهای کم عمق و تا عمق ۲ متری، قدرت حرکت و پهلوگیری در شرایط نامناسب جوی و سرعت ۳۰ گره دریایی از ویژگیهای کاتاماران ساخت ایران است که میتواند ۲۳۸ مسافر و ۱۰ دستگاه خودرو را جابه جا کند.
نظر شما