تحولات منطقه

ایلام – این روزها وجود سرعت گیر در خیابان ها و بلوارهای شهر ایلام بیشتر از گذشته دیده می شود و رانندگان و صاحبان خودرو راهی جز تردد از روی آن ندارند، این سرعت گیرها که تعدادشان رو به فزونی است، در برخی نقاط مناسب اند و در برخی نقاط دیگر مایه دردسر و عذاب!

سرعت گیرهای شهر ایلام؛ کابوس رانندگان، بهشت تعمیرکاران!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

قدس آنلاین، گروه استان‌ها - وحیدصدر- محمد غلام نیا: ضرورت ایجاد سرعت‌گیر در معابر عمومی برحسب نقطه نظرات شورای ترافیک در شهرها مشخص می‌شود که آیتم‌های خاص خود را دارد از جمله در نزدیکی تقاطع‌ها و میادین و یا در نزدیکی مدارس و ... که عدم توجه به ساختار مهندسی این سرعت گیرها، دردسرهایی برای عموم مردم ایجاد می‌کند.

سرعت گیرها، هم خوب هم بد

راننده تاکسی که می‌گوید با حدود ۶۰ سال سن بیش از ۱۵سال است که در شهر ایلام مشغول رانندگی است، توضیح می‌دهد: برخی از رانندگان با سرعت بالا و بدون رعایت قوانین و مقررات، با سرعت بسیار به چهارراه‌ها و میادین وارد می‌شوند که به همین دلیل هر روز شاهد بروز حوادث و تصادفات مختلف هستیم.

«علی لطفی» با اشاره به اینکه این‌گونه رانندگان تنها به خاطر وجود سرعت گیرها، سرعت خود را کاهش می‌دهند، می‌گوید: «وجود سرعت‌گیر در برخی معابر لازم است اما بسیاری از این موانع، غیراستاندارد و نامناسب اجرا شده که عبور از روی آن‌ها به خودروها آسیب جدی می‌زند.»

وی با بیان اینکه خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی ایلام طوری هستند که نمی‌شود با سرعت زیاد از آنها عبور کرد، ادامه می‌دهد: «در معابر فرعی برخی از شهروندان خودسرانه اقدام به ایجاد سرعت‌گیر کرده و این موانع که بدون رنگ و علائم هشدار دهنده هستند، در عبور و مرور و تردد برای خودروها مشکلات بسیاری ایجاد می‌کنند و از شهرداری انتظار داریم که شکل هندسی سرعت گیرها را اصلاح کنند.»

سرعت گیرها بلای جان خودروها

یکی دیگر از تاکسی‌داران ایلامی با بیان اینکه سرعت گیرها به بلای جان ما و خودروهای‌مان تبدیل شده‌اند، می‌گوید: «هر خودرویی که در شهر ایلام تردد بسیاری داشته باشد بعد از مدتی دچار نقص می‌شود، خصوصاً جلوبندی خودروهایمان دچار نقص و خرابی می‌شوند.»

«شهرام غلامی» با اشاره به اینکه در تابستان گرم امسال باید بیشتر درآمدمان را هزینه تعمیرات خودرویمان کنیم، می‌گوید: «از مسئولان انتظار داریم که برای این معضل در شهر ایلام فکری کنند، چرا که با این وضع، قشر تاکسی‌داران همگی متضرر شده و مجبوریم که به دلیل موانع غیر استاندارد و چاله‌های متعدد در سطح شهر، شغل خود را عوض کنیم.»

سرعت گیرهای غیر استاندارد بازسازی می‌شوند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ایلام در این باره با بیان اینکه در سطح معابر اصلی و فرعی شهر ایلام ۲۸۰ سرعت گیر نصب شده است، می‌گوید: در معابر کمتر از ۱۲ مترعرض نصب هرگونه سرعت گیر غیرمجاز بوده و با نصب موانع غیراستاندارد به شدت برخورد می شود.

«علیرضا سروری» با اشاره به اینکه در سطح شهر ایلام حدود ۵۰ سرعت گیر غیراستاندارد وجود دارد، اظهار می‌دارد: «شهرداری ایلام مصمم است که تا پایان سال جاری این تعداد از سرعت گیرهای غیر استاندارد را بازسازی و اصلاح کند.»

وی به طرح هوشمندسازی شهر ایلام و نصب دوربین‌های کنترل سرعت در معابر اصلی شهر اشاره و خاطرنشان می‌کند: «در صدد هستیم با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط با ترافیک شهری، هوشمندسازی شهر ایلام را تا پایان سال اجرا شود و  با اجرای این طرح، ۸۰ درصد سرعت گیرهای شهر ایلام حذف خواهند شد.»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری ایلام با اشاره به مشخصات هندسی استاندارد سرعت گیرها، ادامه می‌دهد: «یک سرعت‌گیر استاندارد بایستی مقعطی ذوزنقه‌ای شکل داشته باشد و ارتفاع آن حداقل ۱۰ سانتی متر و عرض آن حداقل ۷ متر باشد.»

علیرضا سروری با تأکید بر اینکه با اجرای طرح جامع ترافیک، مشکلات شهر ایلام در این راستا مرتفع خواهد شد، بیان می دارد: «در کمربندی شمالی شهر ایلام، ۲ سرعت‌گیر یکی در نزدیکی پیچ خطرناک این مسیر و دیگری در نقطه‌ای که شورای ترافیک مصوب کند، نصب خواهد شد.»

وی با اشاره به هوشمندسازی شهر ایلام، یادآور می‌شود: «در مسیرهای شریانی درجه یک، حداکثر سرعت روزانه و شبانه به ترتیب ۶۰ و ۵۰ کیلومتر در ساعت بوده و در معابر فرعی و غیراصلی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت، سرعت مجاز تردد در سطح شهر ایلام خواهد بود.»

شهرداری موظف به اصلاح و حذف سرعت گیرهای غیر استاندارد است

رئیس اداره فنی و مهندسی راهور استان ایلام نیز در این باره می‌گوید: «در برخی موارد درخواست‌های مردمی در محله‌ها برای ایجاد سرعت گیر به پلیس راهور واصل می‌شود و این درخواست‌ها در شورای ترافیک مطرح و در صورت موافقت شورا، در محل مذکور سرعت گیر نصب می‌شود.»

سرهنگ «وحید رجبی» با اشاره به اینکه سرعت کاه‌های غیر استاندارد موجب بروز حوادث و تصادفات می‌شوند، اظهار می‌کند: «پلیس بر حسب وظایف قانونی خود پیگیر موضوع بوده و در شورای ترافیک موضوع اصلاح و حذف سرعت کاه‌های غیر استاندارد را مطرح کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری موظف به اصلاح و حذف سرعت کاه‌های غیر استاندارد است، ادامه می‌دهد: «پلیس راهور در نقاط حادثه خیر، ورودی تقاطع‌ها و میادین شهر پیشنهاد نصب و ایجاد سرعت کاه را می‌دهد اما نصب و اجرای آن منوط به موافقت دیگر اعضای شورای ترافیک بوده و شهرداری موظف به ایجاد آن به صورت استاندارد است.

رئیس اداره فنی و مهندسی راهور استان ایلام به ایجاد برخی سرعت کاه‌های غیر مجاز توسط شهروندان که خلاف قانون است اشاره و خاطرنشان می‌کند: «هر سرعت گیری بایستی علائم بازدارنده و رنگ‌آمیزی مناسب داشته باشد و شهروندان و رانندگان در هنگام عبور از روی آن لازم است سرعت مناسب و حداقلی داشته باشند تا آسیبی به وسیله نقلیه آنان وارد نشود.»

رعایت فرهنگ رانندگی، ضرورتی اجتناب ناپذیر

بی‌شک رعایت فرهنگ رانندگی و قوانین و مقررات از سوی تمامی شهروندان و رانندگان برای حفظ آرامش شهری و رعایت حقوق شهروندی دیگر شهروندان الزامی است.

سرعت گیرهایی که در سطح معابر شهر ایلام نصب شده‌اند، جدا از استاندارد و یا غیر استاندارد بودن آن، مزایا و معایب بسیاری دارند و آنچه که ضروری جلوه می‌کند، رعایت اصول رانندگی و سرعت مطمئنه خصوصاً در معابر شهری برای جلوگیری از بروز حوادث و تصادفات است. سرعت‌گیر یا سرعت‌کاه که در ترافیک شهرها مؤثر هستند به غیر از نقطه‌یابی مناسب، بایستی به صورتی کاملاً مهندسی و استاندارد طراحی و اجرا شوند چرا که در صورت عدم اجرای مناسب و استاندارد، نه تنها این سرعت گیرها در روانی ترافیک مؤثر نخواهند بود، بلکه خود می‌توانند به معضلی برای شهر تبدیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.