به گزارش قدس آنلاین، دیروز رئیس دولت دوازدهم، اسامی ۱۷ نفر از وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد که نام «سید محمد بطحایی» نیز به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده میشود.
البته تا چند روز پیش نام علی زرافشان (معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش) به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش مطرح بود اما برخی نمایندگان مجلس عنوان میکردند که این گزینه پیشنهادی، شانسی برای رأی اعتماد ندارد!
* نگاهی به سوابق وزیر پیشنهادی
بهدنبال این موضوع، «محمد بطحایی» معاون پیشین توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که در دوره وزارت علی اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار بود از سوی رییسجمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد. وی پس از برکناری فانی تا معرفی وزیر جدید، مدتی به عنوان سرپرست آموزش و پرورش فعالیت کرد.
«بطحایی» در خردادماه سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی و دکترای مدیریت آموزشی با گرایش اقتصادسنجی است.
بخشی از سوابق کاری «بطحایی» بدین شرح است: سابقه تدریس و مربی تربیتی و انجام کارهای اداری در سطوح مختلف آموزش و پرورش، معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، عضو مؤثر کمیتهها و شوراهای تخصصی آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه.
با توجه به مطرح شدن نام بطحایی برای وزارت آموزش و پروش، در گفت و گو با تنی چند از نمایندگان، وضعیت این وزارتخانه و ویژگیهای لازم برای وزیر جدید را بررسی کردهایم.
* وزارتخانهای با کشتی شکسته
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در این باره به خبرنگار ما میگوید: آموزش و پرورش یک کشتی در حال غرق شدن است و کسی که قرار است ناخدای این کشتی شود باید تجربه و تبحر لازم را داشته باشد، یعنی هم این کشتی شکسته را خوب بشناسد و هم با حوادث و طوفانهایی که آموزش و پرورش را درگیر خود کرده است آشنا باشد و بتواند جلوی این موجهای خروشان نیز بایستد.
میرحمایت میرزاده تأکید میکند: همه وزارتخانهها یک طرف و وزارت آموزش و پرورش باید در طرف دیگر دیده شود، چه از نظر مسایل مالی و چه از نظر فرهنگی و آموزشی. همچنین مشکلات داخلی و خارجی این وزارتخانه نیز با دیگر وزارتخانهها متمایز است.
وی میافزاید: آنچه امروز بیش از هر چیز دیگر در مورد وزیر این وزارتخانه حایز اهمیت است قدرت چانهزنی، لابیگری و کارشناسی وی است که باید آنقدر قوی باشد که مشکلاتش را به صورت شفاف در هیأت دولت و سازمان برنامه و بودجه مطرح و حل کند. چرا که مشکلات در آموزش و پرورش باید ریشهای حل شود.
نماینده گرمی معتقد است: سوابق آموزشی و تربیتی وزیر آموزش و پرورش باید به نحوی باشد که بتواند اعتماد نمایندگان ملت را برای سکانداری این کشتی جلب نماید.
سخنگوی کمیسیون آموزش نظرش را درباره گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش نیز چنین بیان میکند: نظرات باید در قالب فراکسیونها و کمیسیونها مطرح و همه وزرا به کمیسیونها دعوت شوند و نمایندهها نظرات وزرای پیشنهادی را خواهند شنید و نظر خواهند داد.
* ایشان را میشناسم ولی نظری ندارم!
محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش نیز در این باره میگوید: به رغم این که از سال ۱۳۵۰ در آموزش و پرورش مشغول به کار شدهام و در این دوره عضو کمیسیون آموزش هستم ولی شناختی از آقای بطحایی ندارم. قمی میافزاید: در کل نظر خاصی درباره ایشان ندارم!
کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش مجلس هم درباره سوابق بطحایی اظهار بیاطلاعی و از اظهار نظر درباره وی خودداری میکند. سید محمدباقر عبادی عضو کمیسیون آموزش نیز دیگر نمایندهای است که در گفت و گو با خبرنگار ما از اظهار نظر درباره بطحایی خودداری میکند و میگوید: ایشان را میشناسم ولی نظرم را در کمیسیون بیان خواهم کرد.
اما فریده اولاد قباد، عضو کمیسیون آموزش در خصوص ویژگیهای وزیر آموزش و پرورش گفته است: رئیس جمهور برای معرفی وزرا باید به پارامترهای تعهد، تخصص و پاکدستی افراد یعنی شایسته سالاری دقت کند و افرادی معرفی شوند که فارغ از سهمیهبندی جناحی، متعهد و متخصص باشند.
وی میافزاید: این وزارتخانه با چالشهای متعددی روبروست و فرهنگیان انتظارات و مطالبات زیادی دارند. مهمترین چالشهای آموزش و پرورش نبود توازن منطقهای، عدم دسترسی به سرانه استاندارد فضای آموزشی، فرسودگی مدارس و فرصتهای نابرابر آموزشی در مناطق محروم است.
وی تأکید میکند: وزیر انتخاب شده برای آموزش و پرورش باید چالشهای این وزارتخانه را بشناسد و از حوزه آموزش و پرورش شناخت کامل داشته باشد همچنین وی باید نظارت جدی بر عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان داشته باشد که یکی از خواستهای اصلی فرهنگیان است.
نظر شما