به گزارش قدس آنلاین، سیّد محمد بطحایی در دیدار با آیت الله العظمی سبحانی که امروز پنجشنبه در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد گفت: سال تحصیلی از شنبه آغاز می شود و با آغاز ماه محرم و دفاع مقدس مقارن شده است.
وی افزود: اولین سال تحصیلی است که بنده توفیق خدمت در آموزش و پرورش را دارم در ابتدای این سال خدمت مراجع و علما رسیدیم که سال پرثمری را برای انقلاب و کشور داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شنبه بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز سال تحصیلی را آغاز میکنند و ۹۶۰ هزار کارمند و معلم مشغول خدمت خواهند شد؛ ۱۳۸ میلیون جلد کتاب درسی در ۹۰۰ عنوان کتاب درسی توزیع کردهایم.
وی گقت: برنامههای تحصیلی در قالب کتابهای درسی به اجرا در میآید؛ سندی در آموزش و پرورش به عنوان سند تحول بنیادین وجود دارد و جزو معدود اسنادی است که کلی گویی و چشم انداز را بیان نکرده است، بلکه لایه ها و راهکارهای عملیاتی را پیش بینی کرده است
بطحایی اظهار کرد: تعدادی از زیر نظامهای سند شامل، سه زیر نظام در ماه های اخیر آماده می شود؛ این سند مسیر تحول در نظام آموزش و پرورش را روشن کرده است و تا حدود زیادی مشخص کرده است که از چه مسیری برای تحول در نظام آموزش و پرورش حرکت کنیم، خروجیهای ما دانش آموزانی است که در حال تحصیل هستند، و شایسته هرکدام یک شهروند ایرانی اسلامی با انتظارات نظام باشند.
سند تحول بنیادین در عمل با موانعی مواجه است
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول بنیادین در عمل با موانعی مواجه است که بخشی از آن مرتبط به منابع انسانی و اقتصادی است؛ حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به صورت ظریف گله مندی خود را از این نقیصها اعلام کردند که چرا این سند مستقر نمی شود.
وی گفت: امیدواریم با لطف خداوند این سند را مستقر کنیم و از منابع آن در نظام آموزشی کشور استفاده کنیم.
بطحایی اظهار کرد: دو محور در سال تحصیلی پیاده خواهیم کرد، زیرا چشم امید جامعه برای رستگاری به آموزش و پرورش است؛ اینکه آموزش و پرورش به سطحی برسد که علاوه بر متدین کردن دانش آموزان آنها را با نیازهای اجتماعی نیز بیشتر آشنا کند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز فضای مجازی و هجمه هایی که دشمنان دین و ایمان مردم از این طریق وارد می کنند، تهدیداتی دارد که باید دانش آموزان در مقابل آن محافظت و مقاومت داشته باشند؛ به همین خاطر به دنبال آن هستیم که در سال تحصیلی جدید دانش آموزان با نیازهای فردی و اجتماعی خود بیشتر آشنا شوند.
وی گقت: بخش دوم، روش اداره آموزش و پرورش است؛ در وضعیت موجود با توجه به اینکه از امکانات همیشه گله مند بودیم، ولی بودجه های دولتی نیز به خوبی استفاده نمی شود و اتلاف سرمایهها هنوز وجود دارد و دلیل اصلی آن عدم اصلاح روند مدیریت منابع، کم بودن اختیارات به مدارس و ... می باشد.
انس دانش آموزان با مفاهیم قرآنی، از سیاستهای تدوین کتب دینی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش نیز در این دیدار گفت: امسال ۹۰۰ عنوان کتاب درسی در آموزش و پرورش داریم که در تجدید نظرآنان به پایه ۱۱ رسیدیم.
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان گفت: در تجدید نظر به دنبال آن هستیم بحث تفکر، ایمان و عمل و اخلاق که در سند تحول بنیادین آمده است را ارتقاء دهیم و به متون آموزشی نگاه قرآنی داشته باشیم.
وی گفت: در کتابهای درسی پیشین درسهایی چون؛ باران می بارید و انسان متولد می شد، تدریس می گردید، ولی از علت فاعلی خبری نبود، در صورتی که در قرآن کریم علت غایی آن ذکر شده است، و ما در آموزش و پرورش به دنبال تحقق این ارزشها هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امسال ۴۰ عنوان مجله با ۳۵ میلیون تیراژ در سال برای فرهنگیان منتشر کردیم.
وی گفت: برای انس دانش آموزان به قرآن، علاوه بر تسلط به روخوانی و روان خوانی، آنان را نیز با مفاهیم قرآن آشنا میکنیم و به همین دلیل درس عربی را به زبان قرآن مبدل میکنیم که دانش آموز در خدمت قرآن باشد.
حجت الاسلام بهرام محمدیان گفت: تعلیمات دینی را از مباحث فلسفی محض به مباحث قرآنی از جمله معاد و توحید تبدیل شده است و همه ساله کتب جدید را خدمت مراجع تقدیم می کنیم تا رهنمودهای لازم را بفرمایند.
نظر شما