به گزارش قدس آنلاین، آیتالله عبدالکریم عابدینی در دیدار جمعی از اساتید شرکت کننده در دوره حلقههای صالحین در دفتر نماینده ولی فقیه در استان قزوین برگزار شد، با تأکید بر اهمیت «وحدت» اظهار کرد: باید وحدت را بر اساس استانداردهای دینی مورد توجه قرار دهیم چرا که چنین نگرشی هرگز کارش به شکست کشیده نمیشود.
وی به تشریح زمینههای وحدتبخش در قرآن پرداخت و تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۰۱ سوره آل عمران فرموده هر کس به خدا تمسک جوید و به حقتعالی متصل شود، به راه راست هدایت شده است. هر فردی که با خداوند ارتباط برقرار کرد و وصل به باریتعالی شد و در ادامه افراد دیگری این رویکرد را دنبال کردند و با خداوند مرتبط شدند، وحدت شکل میگیرد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین «مرتبط شدن با خداوند» را تفسیر کرد و گفت: مرتبط شدن با خدا و یا وصل شدن به حقتعالی به معنای این است که تمام کارهایمان را با دستورات الهی هماهنگ کنیم و موافقت و مخالفتمان با هر حزب و جناحی را با معیارهای دینی انجام دهیم.
عابدینی اضافه کرد: این گونه تصور نشود که اگر کسی فلان موقعیت، فلان رسانه و فلان بلندگو را در اختیار داشت، در جایگاه حق قرار گرفته است زیرا حق و باطل باید در ترازوی دین و قرآن سنجیده شود تا درک کنیم که آیا در راستای دستورات الهی قرار داریم یا خیر؟
وی خاطرنشان کرد: اگر بعد از بررسیهای انجام شده ثابت شد که گروهی مواضعش با مواضع الهی هماهنگ نیست باید ببینیم که آیا آن گروه غافل از خداست یا مخالف خدا است؛ اگر غافل است باید به آنها تذکر داد، اگر مخالف است باید راهنمایی کرد و فقط در صورت عناد و دشمنی آنها با خدا، باید با آنها برخورد کرد.
امام جمعه شهر قزوین با بیان اینکه هنوز جامعه ما بر مبنای قرآن تصمیمِ بر وحدت نگرفته است، عنوان کرد: متأسفانه شاهدیم که برخی برای اینکه رفقا، موقعیت شغلی و حزب خود را از دست ندهند، قرآن را کنار میگذارند و اینها همان موانعی است که اجازه نداده تا جامعه ما بر مبنای قرآن صاحب وحدت شود.
عابدینی بیان کرد: اگر ایمان آوردیم و لا اله الا الله گفتیم یعنی باید نگاههای حزبی، قومیتگرایی، مقام و موقعیتهای شغلی را کنار بگذاریم و هر چیزی را بر اساس استانداردهای دینی و خدایی بپذیریم و اگر توانستیم چنین کار بزرگی را انجام دهیم، بتهای امروزی را شکستهایم و میتوانیم وحدت پیدا کنیم.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: «وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ» نقطه شروع برای وحدت است و هر فردی باید با این آیه تکلیف خودش را در پیشگاه خدا روشن کند و بگوید خدایا من میخواهم بندهی تو باشم و هر زمانی که چنین تصمیمی گرفت، عضوی از کسانی میشود که میخواهند وحدت ایمانی داشته باشند.
وی اظهار کرد: پس از اینکه انسان با توجه به آیه «وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ» به ریسمان خدا چنگ زد و در فردیت، تکلیف خود را روشن کرد، خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران با بیان آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» او را به جمع دعوت میکند؛ اما شرایطی را نیز برای ورود به جمع در نظر گرفته است که در آیه ۱۰۲ همین سوره بیان میکند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین به تشریح آیه ۱۰۲ سوره آل عمران که انسان را برای ورود به جمع آماده میکند، پرداخت و تصریح کرد: خداوند فرمود که «ایمان به خدا و روز رستاخیز» باید در شما جدی باشد و «تقوا» عنصر دیگر تشکیل دهنده وحدت است و اگر بررسی کنیم وحدت بیشترین آسیب را از ناحیه بیتقواییها خورده است.
عابدینی در این خصوص افزود: اینکه میگوییم تقوا بیشترین آسیب را از ناحیه بیتقواییها خورده است یعنی اظهار نظرهای بی پایه و اساس، قضاوتهای خام و ناپخته، منفعتطلبی و حسادت در موضعگیریها با تقوا منافات دارد و با کلام امام صادق (ع) که فرمودند تقوا یعنی هر کجا که خدا میخواهد شما را آنجا ببیند و هر کجا که خدا نمیخواهد شما را ببیند، آنجا حضور نداشته باشید، در تضاد است.
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: بنابراین «ایمان»، «تقوا»، «تسلیم»، «ارتباط با خدا» و «اعتصام بحبلالله» زیرساختهای محکم وحدت است و هر زمانی که این پنج عنصر مهم دینی در زندگی انسان اجرایی شد، میتواند در جمع نیز نقشآفرینی مفید و مؤثر داشته باشد و در این مرحله این آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» میتواند عملی شود.
وی بیان کرد: در قرآن آیهای که انسان را به وحدت دعوت کند، نداریم و این مهم نشان میدهد خود وحدت موضوعیت ندارد. امام حسین (ع) با ۷۲ نفر در مقابل هزاران نفر قرار گرفتند، در حالی که وحدت در لشگر یزید بود اما امام وحدت آنها را نپذیرفت و این نشان میدهد وحدت به تنهایی موضوعیت و قداست ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: آن چیزی که به وحدت موضوعیت و ارزش میدهد، «توحید» است و اگر وحدت از توحید سرچشمه بگیرد، قداست پیدا میکند و قابل تکیه است و قرآن نیز ما را به وحدت دعوت نکرد بلکه ما را به توحید دعوت کرده است.
عابدینی ابراز کرد: آنجایی که قرآن میگوید «ومن یعتصم بالله» و «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» دعوت به توحید کرده است، اگر این دعوتِ به توحید را همه بپذیرند، انسجام و وحدت قویتر میشود و هر عامل دیگری جز این را عامل وحدت قرار دهیم، از اهداف الهی دور شدهایم.
وی در ادامه به عوامل وحدت بخش اشاره و با بیان اینکه نماز و قرآن عوامل وحدت محسوب میشوند، خاطرنشان کرد: به جای اینکه جناحها در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، سیره رسول گرامی اسلام (ص) را مطالعه کنند که چگونه آن حضرت با کفار و مشرکان ارتباط برقرار کردند تا آنها را به اسلام هدایت کنند.
امام جمعه شهر قزوین اظهار کرد: اگر سلایق خود را با قرآن هماهنگ کنیم و خودمان را در راستای اهداف و رسالتهای الهی قرار دهیم و به جای اینکه یکدیگر را به حزب و جناح دعوت کنیم، به قرآن و دین دعوت نماییم به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.
عابدینی امربه معروف و نهیازمنکر را عامل وحدت بخش دیگری عنوان کرد و گفت: امام عسکری (ع) فرمودهاند هیچ آدم عزتمندی حق را رها نکرد مگر اینکه خوار شد و هیچ آدم ضعیفی به حق نچسبید مگر اینکه عزت پیدا کرد.
نظر شما