قدس آنلاین_ گروه استان ها_ اکبر بابایی مفرد؛ در استان لرستان مرسوم است که مسئولان روابط عمومی اعتبار ویژهای برای تلویزیون و یا رادیو قائلاند و توجه بیشتری به مطبوعات دارند، تبعیض بین خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاریها با خبرنگاران صدا و سیما از سوی اکثر روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی استان مشاهده شده است، یک روابط عمومی خوب هرگز تفاوتی بین رسانههای خبری قائل نمیشود.
با توجه به تعاریفی که از روابط عمومی آمده است باید گفت، روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروههایی که با سازمان در ارتباطند، انجام میدهد.
از طرفی، یکی از رسالتهای مهم روزنامه نگاران افشای نارساییها، کاستیها و مسائل گوناگون جامعه و احیاناً سازمانهای دولتی است، متاسفانه برخی از مسئولان روابط عمومی میاندیشند که روزنامه نگاران پیوسته درصدد گرفتن نقطه ضعف ازسازمانهای مختلف هستند، اما انتقاد سازنده جزیی از مسئولیتهای مهم یک روزنامهنگار را تشکیل میدهد.
وجود نگرش منفی در روابط عمومی نسبت به مطبوعات باعث جدایی عمیق این دو نهاد میشود، که همین نگرش به عنوان یکی از موانع عمده ارتباط بین این دو نهاد، شناخته شده است.
خبرنگاران خواستار آن هستند که روابط عمومیها، همکاریهای همه جانبهای با آنها داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهند ولی به علت سوء تفاهمی که عموماً بین روابط عمومی و خبرنگار وجود دارد، اطلاعات مورد نظر نه تنها به دست روزنامهنگار نمیرسد بلکه روابط عمومی یک عامل اختلال یا «پارازیت» در کسب اطلاعات شناخته میشود.
یکی از ویژگیهای روابط عمومی خوب این است که همکاری صمیمانهای با مطبوعات دارد و همین طور بین رسانههای مختلف خبری تفاوت و تبعیض قایل نمیشود، در واقع روابط عمومی قوی هیچ گاه حقیقت را کتمان نمیکند.
با ذکر چند نمونه از ویژگیهای یک روابط عمومی خوب، متاسفانه در بین برخی روابط عمومیها باب شده که تا مجبور نشوند جواب تماس خبرنگاری را نخواهند داد، به کرات پیش آمده که خبرنگاران برای کسب اطلاع از اخبار و اطلاعات مربوط به دستگاهی، گاهاً به صورت تلفنی دقایق زیادی پشت خط انتظار تلفن دفتر و یا موبایل شخصی مسئول روابط عمومی همان دستگاه معطل شده و هیچگونه پاسخی را دریافت نکردهاند، در پارهای از موارد اگرچه مسئول روابط عمومی حاضر به پاسخ دادن گوشی تلفن خود میباشد اما به طور واضح از وجود برنامههای اداره مربوطه اظهار بی اطلاعی میکند، البته نباید از این موضوع غافل شد که برخی دوستان روابط عمومی به دلیل نداشتن اطلاعات چندان قوی در این حوزه پشت میز روابط عمومی نشستهاند، به همین خاطر از ارائه پاسخی مناسب عاجز میمانند، شاید هم سیاست مدیر یک اداره به قطع ارتباط با رسانهها و ارتباط با تعداد خاصی از خبرنگاران به این ضعفها و نارضایتیها دامن زده است!
ارتباط روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی لرستان با رسانهها مدتیست ضعیف شده و همانطور که از شواهد بر میآید، امید چندانی به بهبود این روند نیست، ارتباط ضعیف دایره روابط عمومی استانداری لرستان با رسانههای استان نمونه بارزیست که گویا به بیشتر دستگاههای اجرایی استان نیز سرایت کرده است.
تا زمانی که استاندار لرستان در انتخاب مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری در تردید است نباید انتظار داشت که ارتباط دو طرفهای بین روابط عمومی و خبرنگار برقرار گردد.
عدم همکاری لازم برخی از روابط عمومیها با خبرنگاران رسانههای استان به معضلی تبدیل شده است و البته کسی هم پاسخگوی این بی برنامگیها و یا برنامههای از پیش تعیین شده نیست، بعضاً مشاهده شده اگر ادارهای برنامهای داشته و اطلاع رسانی در مورد آن ضعیف بود است، به محض تماس با روابط عمومی جهت کسب اطلاعات بیشتر، اولین فردیست که بایستی از همان برنامه اطلاع داشته باشد اما همین که گوشی را جواب میدهد در پاسخ میشنوی، میگوید از برنامه خبر ندارم و اگر هم برنامهای باشد و بگویی چرا اطلاع رسانی نشده است با خونسردی تمام پاسخ میدهد، از همه چیز بی اطلاع هستم! مگر میشود روابط عمومی که پیشانی یک اداره است از برنامههای آن اداره بی اطلاع باشد؟
در پارهای اوقات نیز تعدادی از خبرنگاران نور چشمی همه کاره یک اداره میشوند و سلیقهای امور را مدیریت کرده و پیش میبرند، این مسئله نیز بدبینیها در بین طرفین این معادله را بیشتر کرده است.
اظهار عدم اطلاع برخی مدیران روابط عمومی از برنامهها و اخبار و اطلاعات ادارات ضعف بزرگیست که به نظر میرسد از سوء مدیریتها نشات میگیرد.
نظر شما