به گزارش قدس آنلاین، محمد گرجی در نشست خبری با اشاره به این که در انتظار صدور مجوز اوفک برای قرارداد خرید ۳۰+۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ هستیم، اظهار کرد: وازرت خزانهداری آمریکا باید این مجوزها را صادر کند.
وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ به طور مرتب از طریق وکلایی که دارد این موضوع را پیگیری میکند، تصریح کرد: ۹۵ درصد قرارداد از طریق کمپانی بوئینگ تامین فاینانس میشود و ۵ درصد مابقی را باید ما پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم دولت برای ۹۵ درصد فاینانس خرید هواپیماها دولت حمایت کرده و اظهارنامه دولتی را به موقع برای بخشی که قبل از تحویل هواپیماست، صادر شود.
وی ادامه داد: موقع تحویل هواپیماها، ۷۵ درصد ارزش آنها به عنوان وثیقه برداشته میشود.
معاون برنامهریزی و توسعه ناوگان هواپیمایی آسمان اظهار کرد: با توجه به بُرد پروازی، این هواپیماها به راحتی میتوانند تا قلب اروپا و آسیای خاور دور سرویسدهی داشته باشند. در صورتیکه این هواپیماها به ناوگان آسمان افزوده شود این توانایی را داریم تا در حوزه ارتباط شهرهای کوچ با شهرهای اروپایی و آسیایی را برقرار خواهیم کرد.
گرجی با یادآوری اینکه آسمان بزرگترین شبکه پروازی را به داخل کشور در اختیار دارد، گفت: با ورود این هواپیماها به دنبال برقراری پرواز خارجی به کشورهای اروپای شرقی و آلمان هستیم. البته این هواپیماها تا انگلیس هم میتوانند پرواز کنند.
وی یادآور شد: همچنین به دنبال پروازی بودیم تا از طریق یکی از فرودگاههای ایرلند برای ایالات متحده از طریق هواپیماهای ایرباس ۳۴۰ برقرار کنیم.
وی با بیان اینکه بوئینگ ۷۳۷ مکس هم برای مقاصد داخلی مقرون به صرفه است و هم اینکه مناسب پروازهای منطقهای و اروپایی (۵ ساعت پرواز) است در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص ارزش قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ،اظهار کرد: مبلغ قرارداد مانند همه قراردادهای دنیا محرمانه است و قابل نقل نیست.
وی با بیان اینکه شرایط ۳۰ فروند دوم مانند ۳۰ فروند اول است و نیازی به قرارداد جدید نخواهیم داشت، در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص نحوه تامین ۵ درصد فاینانس، افزود: این میزان فاینانس به عنوان افزایش سرمایه از طریق سهامداران و هواپیمایی آسمان تامین میشود و ۹۵ درصد بقیه هم از طریق سرمایهگذاران داخلی و خارجی تامین می شود.
وی با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد اصل معامله (بالانس فاینانس) توسط بوئینگ انجام میشود، گفت: بر این اساس بوئینگ منابع مالی را برای خرید هواپیما معرفی کرده و به عنوان وثیقه نیز هواپیما را به تامین کنندگان میدهد.
معاون برنامهریزی آسمان تصریح کرد: فانینانس ۷۵ درصدی از قوانین و فرمولهای جهانی تبعیت میکند.
گرجی همچنین با اشاره به این که هواپیمایی اسمان ۵ فروند ATR قابل پرواز دارد، اظهار کرد: کشور نیازمند تعداد محدودی هواپیمای ملخدار است؛ از این رو با توجه به اینکه ایرانایر ۲۰ فروند از این هواپیما را خریداری کرده و ما هم مثلا ۱۰ فروند دیگر را خریداری کنیم، بازار این کشش را ندارد.
وی با بیان اینکه هواپیماهای ATR برای مناطق سطح دریا راندامان خوبی دارد در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این که به نظر میرسد صدور مجوز اوفک برای هواپیماهای بوئینگ طولانی شده است، افزود:دقیقا، قرارداد آسمان در زمان روی کار آمدن ترامپ امضا شد، امیدواریم مجوزهای اوفک تا دو ماه آینده صادر شود.
به گزارش تسنیم سخنگوی سابق آسمان اواخر خردادماه امسال از آغاز صدور مجوز اوفک برای بوئینگهای آسمان از یک ماه آینده خبر داده و گفته بود: بر اساس قراردادی که دیروز (۳۰ خردادماه امسال) امضا شد ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس از سال ۲۰۲۲ میلادی تا ۲۰۲۴ میلادی تحویل هواپیمایی آسمان میشود.
مصطفوی با بیان اینکه پس از تحویل سری اول ۳۰ فروندی نوبت به سری دوم ۳۰ فروند هواپیما میرسد، تصریح کرد: مراحل صدور مجوز اوفک برای فروش این هواپیماها یکماه پس از امضای قرارداد آغاز میشود و امیدواریم مانند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این مجوزها در موعد مقرر نیز برای آسمان صادر شود.
وی با اشاره به این که هواپیماهای ۷۳۷ مکس ۱۶۸ نفره بوده که ۶۰۰۰ کیلومتر بُرد دارند، افزود: این هواپیماها مقرون به صرفه بوده و برای پروازهای داخلی و کشورهای منطقه کارایی بسیار بالایی دارند.
سخنگوی هواپیمایی آسمان با یادآوری اینکه ۸۷ شرکت هواپیمایی دنیا سفارش خرید ۳۷۰۰ فروند از این مدل هواپیما را به بوئینگ دادهاند، تاکید کرد: با ورود هر کدام از این ۷۳۷ ها هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم و در مجموع ۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد می شود.
مصطفوی در خصوص نحوه تامین منابع مالی این قرارداد نیز گفت: شرکت بوئینگ ۹۵ درصد منابع مالی مورد نیاز را از طریق فاینانس تامین میکند و تامین ۵ درصد بقیه نیز بر عهده هواپیمایی آسمان است.
وی ارزش قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس را ۳ میلیارد دلار اعلام کرد.
نظر شما