قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی؛ خیلی وقت است که قانون ورود ماشین های سنگین به شهرها ممنوع شده است، این موضوع را حتی اگر سر رشته ای از قوانین نداشته باشید بر بنرهای ورودی بسیاری از شهرها می بینید و سالهاست که این قانون در اکثر شهرها اجرا می شود، به طوری که اگر یک کامیون در خیابان های شهری ببینید حسابی تعجب می کنید، اما اینجا رامهرمز است شهری که هنوز ماشین های سنگین زیادی در خیابان هایش جولان می دهد و گاهی با خیال راحت قسمت زیادی از کوچه ها را برای استراحت تصاحب می کنند. وقتی به یک کامیون در برابر یک سواری دقت کنی احساس می کنی یوز پلنگی کنار گربه ای ایستاده و مسلما همانقدر که جای یوزپلنگ در شهر نیست، ماشین های سنگین هم جایی در حیات شهری ندارند، اما اجبار هر معامله ای را به هم می ریزد و نبود یک پارکینگ مناسب برای این ماشین های غول پیکر حکم همان اجبار را برای رامهرمز دارد، اجباری که حتی رانندگان نیز به آن راضی نیستند. مشکل پارکینگ ها کلاف پیچیده ای است وقتی بدانید بر سر مکان و زمین آن بین مسئولان مناقشه است، در هر حال این معضل سالهاست در شهر های دیگر غزل خداحافظی را خوانده است.
۱۰ سال انتظار
کارشناس مشکلات شهری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: سالیان سال است قرار بوده زمینی به اتحادیه کامیون داران شهرستان رامهرمز داده شود، تا خودروهای سنگین در آنجا مستقر و دیگر وارد شهر نشوند، اما متاسفانه بیش از ۱۰ سال است این کار به طول انجامیده و همکاری لازم با آنها نشده است.
مداحیان بیان می کند: از طرف منابع طبیعی قطعه زمینی در اختیار اتحادیه کامیون داران در مسیر ابتدای رامهرمز- هفتگل داده شد اما این زمین سراسر کوه و تپه است که باید برداشته شوند و کلی هزینه دارد که به صرفه نیست.
او اضافه می کند: یکسری افراد شخصی وارد کار شده اند و جاهای موقتی را در نظر گرفتند برای اینکه کامیون دارها اسکان داده شوند، اما ایده های مطلوب ندارند، پارکینگ های موقتی که دایر شده اند امکانات خوبی ندارد.
مداحیان با تاکید بر اینکه زمینی که اتحادیه زمین داران رامهرمز، در اختیار آنها قرار می دهد باید با توجه به نیازهایی که دارند باشد، می افزاید: پارکینگ خودروهای سنگین بایستی امکانات رفاهی رانندگان را فراهم کند و خدمات مناسبی ارائه دهد، از جمله تاکسی سرویس، رستوران و یک سری خدمات دیگر، ضمن اینکه باید تعمیرگاه های خودروهای سنگین که در شهر وجود دارد به این پارکینگ برده شوند.
او با اشاره به اینکه به تازگی افرادی پیدا شدهاند که برای سرمایه گذاری در شهرستان اعلام آمادگی کرده اند؛ تصریح می کند: بخش خصوصی وارد شده و چند متقاضی تلاش کردهاند مجوزهای اصولی برای رقابت در این کار را بگیرند، طبق قانون اگر از یک نفر بیشتر متقاضی باشد، باید با یکدیگر وارد مزایده شوند تا بتوانند بعد از تعلق گرفتن زمین پارکینگ، با ایده آل های مطلوب برای شهرستان طرح را اجرا کنند و خودروهای سنگین دیگر وارد شهر نشوند.
فعال شهری در پاسخ به اینکه چه کسانی مخالف واگذاری این زمین ها هستند می گوید: متاسفانه سیاستزدگی در شهر ما زیاد است و باعث شده سرمایهگذارانی بیرونی که میخواهند در شهر سرمایهگذاری کنند در اثر همین سیاست زدگی ها رغبت نشان ندهند.
او می افزاید: در حال حاضر دو نفر «بومی و غیربومی» کاندید شده اند تا در یک مزایده با هم رقابت کند، روند کار نیز به این شکل است که زمین را منابع طبیعی در اختیار اداره راه و شهرسازی می گذارد و بعد طی مراحل قانونی و استعلامات اداره راه و شهرسازی، زمین را به برنده مزایده واگذار می کند.
تردد۶۰۰ خودروی سنگین در شهر
او از رفت و آمد حدود ۶۰۰ خودروی سنگین در شهر رامهرمز خبر می دهد و عنوان می کند: سالهاست در این شهر این خودروها در کوچه پس کوچه ها و جاده های شهر تردد می کنند، تردد کامیون ها در شهر علاوه بر خطر جانی و ضربه زدن از لحاظ روحی و روانی بر ساکنان شهر به دلیل سر و صداهای زیاد دردسر آور است.
مداحیان ادامه می دهد: حرکت آنها با صدای زیادی است، به خصوص بونکر های عظیم جثه، صبح زود باید یک ربع ساعت روشن باشند که آلودگی صوتی فراوانی دارد، علاوه بر آن زیرساخت های شهری مانند لوله کشی ها، پلهای روی جداول و آسفالت ها را تخریب می کنند، تمام اینها صدماتی است که خودروهای سنگین طی چند سال به شهر وارد کرده اند.
این فعال شهری با اعلام اینکه چون جایگاهی برای اسکان ندارند، نتوانستند آنها را از سطح شهر جمع کنند، اضافه می کند: اداره راهنمایی رانندگی طبق قوانین آنها را جریمههای سنگین می کنند و در یک برهه زمانی بر اساس مجوز دادگستری، حتی پلاک آنها را نیز در آورده و نگه می داشتند، تا در سطح شهر تردد نکنند، با این وجود به دلیل کمبود جای پارک خیلی از کامیون ها هنوز به شهر میآیند.
او با تاکید بر اینکه طبق قانون ورود خودروهای سنگین به شهر ممنوع است می گوید: این ممنوعیت هم برای پارک و هم برای عبور است، باید از جاده کمربندی عبور کنند اما متاسفانه این کار انجام نمی شود، از شهر میگذرند چون نزدیک تر است، حتی هنوز ۲۰۰ دستگاه از آنها در کوچه های مختلف پارک می کنند، خود رانندگان هم ناراحت و نگران اند ولی مجبورند به شهر هجوم بیاورند، این مسئله نیازمند عزم تمام مسئولان است.
مداحیان خاطر نشان می کند: باید هرچه سریعتر فکری کنند. چندین سال است مردم گرفتار این موضوع هستند، اما یک راه حل اساسی به وجود نیامده، تابلوهای ورودی شهر ورود کامیون ممنوع را نشان می دهد، این مسئله مردم و مسئولان را درگیر کرده و باید نسبت به افتتاح یک پارکینگ به سرعت اقدام شود.
این فعال شهری در پایان توضیح می دهد: یکی دیگر از مشکلات شاید جریمه پایین، ۳۰ هزار تومانی این تخلف باشد، رانندگان ترجیح میدهند جریمه را تقبل کنند تا خودرو خود را به شهر بیاورند در صورتی که اگر جریمه بالا باشد این کار را انجام نمی دهند.
به دنبال تسهیلات بانکی هستیم
وقتی از یکی از اعضای انجمن صنفی کامیون داران رامهرمز می پرسم نظرش در مورد واگذاری زمین برای ایجاد پارکینگ ماشین های سنگین چیست، می گوید: برای این کار فرماندار فعلی رامهرمز زمینی در اختیار ما قرار داد اما متاسفانه مشکلات زیاد است و ما نمی توانیم پارکینگ بسازیم، حدود دو سال است این زمین را به ما داده اند اما ما کاری نتوانستیم انجام دهیم، در حال حاضر به دنبال این هستیم از بانک تسهیلات بگیریم و این زمین را در اختیار داشته باشیم، منتها اگر نتوانیم این مبلغ مورد نیاز را فراهم کنیم این زمین به شخص دیگری واگذار میشود.
ایرج تهرانی درباره مشکلات ورود به شهر کامیونت ها عنوان می کند: خود ما نیز برای ورود به شهر شرمنده مردم میشویم، به طور مثال کامیون من با یک شیشه برخورد کرد و من نتوانستم کاری انجام دهم، در حال حاضر پارکینگ خصوصی هم هست اما مشکلات خاصی دارند و آن امکانات پارکینگ است.
او ادامه می دهد: ما فقط چند پارکینگ فرعی داریم که استاندارد نیستند، پارگینگ داران هم مشکل دارند و از پس بروز کردن آن بر نمی آیند پارکینگ ها را مدرن کنند، ایاب و ذهاب بگذارند، باید به آنها نیز کمک کرد.
این کامیون دار تصریح می کند: البته اگر کامیون ها به پارکینگ نمی روند مقصر خودشانند، پارکینگ به اندازه کافی هست و آنها خود باید پاسخگو باشند، فرمانداری و شهرداری پیگیری کردند و در جلسات شورای اداری و شورای تامین مصوب شد کامیون ها در شهر نباشند، اما نمی دانیم قصور به گردن کیست که یک عده شهر نمی آیند در حالیکه پارکینگ ها ظرفیت دارند.
او می افزاید: وجود کامیونهای سنگین به شهر طبق قوانین راهنمایی و رانندگی ممنوع است و افسر راهنمایی می تواند از ۴۵ تا ۶۰ تومان فرد خاطی را جریمه کند، البته در این شهر بیشتر رعایت حال رانندگان را می کنند.
جذب سرمایهگذار به رامهرمز در اولویت است
فرماندار شهر رامهرمز در گفتوگو با خبرنگار قدس آنلاین در راستای طرح واگذاری زمین برای احداث پارکینگ خودروهای سنگین، اظهار می کند: تاکنون هیچگونه واگذاری در این شهرستان صورت نگرفته است.
عبدالرضا احسانی نیا ادامه می دهد: زمین برای احداث پارکینگ فقط از طریق مزایده انجام خواهد شد و اولویت با سرمایهگذار بومی است و افرادی که ادعا کردهاند زمین به یک فرد غیربومی ساکن دزفول واگذارشده حرفهایشان غیرواقعی است، این فرد اصالتاً خرمآبادی است و ساکن رامهرمز بوده و محل سکونت وی روبروی بیمارستان مادر است، او تنها در مزایده شرکت می کند و هنوز زمینی به وی واگذار نشده است.
او تصریح می کند: قبلاً ۵ هکتار زمین در حاشیه جاده رامهرمز به هفتکل به اتحادیه کامیون داران برای احداث پارکینگ داده اند که ربطی به زمان حال ندارد، درحال حاضر متقاضیان باید حتماً وارد مزایده شوند و مزایده پس از واگذاری زمین توسط منابع طبیعی به اداره راه و شهرسازی برگزارمی شود.
احسانی نیا با تأکید بر اینکه در وهله اول اولویت با سرمایهگذار بومی است؛ عنوان می کند: در غیر این صورت با سرمایهگذاران خارج از شهرستان عقد قرارداد بسته می شود.
فرماندار رامهرمز در پایان می گوید: جای تأسف است که افرادی با بزرگنمایی، برخی مسائل شهرستان را غیرمتعارف نشان میدهند و علت عدم پیشرفت این شهرستان نیز وجود چنین افراد و تفکراتی است که مانع از ورود سرمایهگذار غیربومی میشوند، درصورتیکه برای پیشرفت شهرستان باید از همه منابع در سطح کشور استفاده کرد و جای تأسف دارد که این افراد فقط به دنبال جوسازی و ایجاد رکود در شهرستان هستند.
یکی از سرمایه گذاران خوزستانی در ارتباط باسرمایه گذاری افراد توانمند در رامهرمز می گوید: اعتقاد دارم که سرمایه گذار از هر شهری باشد خوب است و ما باید از این سرمایه گذاران حمایت کنیم تا به این شکل راندمان اقتصادی شهر را بالا ببریم.
پوران جعفری نژاد از معلمان شهرستان می افزاید: سرمایه گذاری مربوط به شهروندان شهر خاصی نیست و هر کسی که توانایی دارد می تواند به اقتصاد ورود کند.
نظر شما