تحولات منطقه

قدس‌آنلاین/محمود مصدق: مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نتایج اجرای آزمایشی طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این طرح تا پایان سال درهمه مناطق تهران اجرایی شود.

اجرای طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در تهران
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

علیرضا قنادان در گفت‌وگو با «قدس‌آنلاین» با اشاره به این که سیاست سازمان متبوعش در پرداخت الکترونیک کرایه‌ها این است که شهروندان انتخاب‌های مختلفی داشته باشند، گفت: مسافران باید بتوانند  از طریق موبایل، کارت شتاب، کارت شهروندی، دستگاه کارت خوان و... کرایه شان را پرداخت کنند.

 وی با بیان این که پرداخت الکترونیک کرایه‌ها  با استفاده از نرم افزار «فون پی» از اواسط سال گذشته و به صورت پایلوت در پایانه ونک درحال اجراست، تصریح کرد: اجرای این طرح نتایج مثبتی داشته  است به همین خاطر در تلاشیم تا با تأمین زیرسخت افزارها اجرای آن را تا پایان سال جاری به همه مناطق پایتخت تعمیم بدهیم.

به گفته وی نرم افزار«فون پی» توسط یگ گروه دانش بنیان طراحی  شده است و شهروندان هم با نصب این نرم افزار بروی گوشی موبایل خود می‌توانند کرایه خود را به صورت الکترونیک پرداخت کنند.

وی درباره تعداد  تاکسی‌هایی که تاکنون به سیستم فون پی مجهز شده‌اند، گفت: آمار دقیقی ندارم اما از مجموع 80 هزار دستگاه تاکسی در تهران درحال حاضر حدود 10 هزار تاکسی از این سیستم استفاده می‌کنند.

 وی درباره شکست اجرای طرح پرداخت الکترونک کرایه تاکسی در بعضی از کلانشهرها مثل مشهد گفت: علت شکست  این طرح در بعضی از شهرها بی‌توجهی به واقعیت‌ها و فراهم نبود سخت افزارها بوده است.وقتی تجهیزات سخت افزاری که برای تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است متناسب نباشد به صورت طبیعی کار با مشکل مواجه می‌شود اما در تهران با استفاده از نرم افزارفون پی که تجهیزات جدید وزیادی نمی‌خواهد این طرح به خوبی پیش می‌رود.

قنادان با اشاره به ضرورت وجود زیرساخت  فراالکترونیکی گفت: باید زیرساختی تهیه شود  که پرداخت الکترونیکی از طریق نصب دستگاه‌ها انجام گیرد البته این امر هزینه‌هایی در پی دارد  که باید اعتبارات آن تأمین شود. براین اساس در حال رایزنی هستیم تا بخشی از آن را از طریق یارانه شهرداری و بخش  دیگررا هم از طریق  سازمان تاکسیرانی تأمین کنیم.

 به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی احتمال سوءاستفاده از طریق نرم افزار «فون پی» وجود ندارد چون مسافر هنگام پرداخت  کرایه می‌تواند مبلغ مورد نظر خود وارد کند و یا آن را ببیند.از سوی دیگر هر 24 ساعت یکبار پول رانندگان تسویه حساب می‌شود.

وی استقبال رانندگان تاکسی از طرح پرداخت الکترونیک  کرایه‌ها را بسیار خوب  توصیف کرد و گفت:  این طرح هیچ ضرری برای رانندگان ندارد حتی مشکل آنان را در ارتباط با کمبود پول خرد حل می‌کند. ضمن این  که هزینه مازادی بر آن‌ها تحمیل نمی‌کند به همین دلیل مورد استقبال رانندگان تاکسی واقع شده است .البته برخی‌ها همواره نسبت به روش‌های جدید و یا  استفاده تکنولوژی جدید مقاومت می‌کنند اما با بررسی‌ ما از سطح شهر داشتیم رانندگان از این سیستم جدید راضی هستند.

وی در همین زمینه افزود:  اجرای طرح یاد شده نه تنها  به نفع رانندگان بلکه به سود شهروندان هم هست چون مبلغ کرایه از سوی سیستم محاسبه و اعلام می‌شود و این گونه بحث دریافت کرایه بیشتر از سوی بعضی از رانندگان پیش نمی‌آید. 

قنادان  درباره چگونگی برخورد سازمان تاکسیرانی با  رانندگانی که از سیستم پرداخت الکترونیکی استفاده نکنند، گفت: هنوز وارد این فاز نشدیم. البته ممکن است بعضی از رانندگان تخلفاتی داشته باشند اما  پس از ایجاد زیرساخت ‌ها  استفاده از سیستم پرداخت الکترونیک کرایه به عنوان یکی از ابزارهای ضروری تاکسیران‌ها اجباری خواهد شد. بهرحال در آینده در خصوص عدم استفاده بعضی از رانندگان از سیستم یاد شده بررسی‌های لازم صورت گرفته و درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.