حجت الاسلام خدا مراد سلیمیان عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین، با بیان اینکه اهداف بلندی در رویارویی امام زمان (ع) با باطل مد نظر امام است گفت: همواره در تاریخ بشر نیروهای حق در برابر نیروهای باطل ایستاده و مبارزه کرده اند؛ بنابراین همواره در طول تاریخ بین دو جبهه حق و باطل رو در رویی بوده است؛ اعتقاد شیعه بر این است که بزرگترین رو در رویی دو جبهه حق و باطل در آخرالزمان توسط مهدی موعود (ع) شکل خواهد گرفت و در این رودررویی اهداف بلندی مد نظر حضرت مهدی به عنوان رهبر جبهه حق خواهد بود.
وی دراین باره افزود: آنچه که در راس همه این اهداف مطرح شده است، پر شدن زمین از عدل و قسط است؛ عموم روایاتی که به اهداف حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) اشاره کرده است، مساله عدل و عدالت خواهی و برپایه عدل حرکت کردن انسانها خواهد بود؛ روایت فراوانی که از شیعه و سنی درباره ظهور امام زمان (ع) و حرکت ایشان بر مدار عدالت خواهی مطرح شده بیانگر چگونگی استقرار عدالت در روی زمین است.
این استاد حوزه علمیه قم درباره نوع انتقام گیری امام که مطرح می شود خاطر نشان کرد: قطعا پس از اتمام حجت و بیان اهداف متعالی امام زمان (ع) بعد از ظهور، بخش بزرگی از جامعه بشری حضرت را میپذیرند و آن زمان است که امام مهدی (ع) با نیروهای مستکبر و مستبد مقابله خواهد کرد و این مقابله همین جنگی است که حضرت با آنها خواهد داشت؛ برخلاف تصور عدهای یا به تعبیر برخی که چنین القا میکنند که امام در ظهورشان سیل کثیر و جمعیت فراوانی از انسانها را از دم شمشیر خواهد گذراند، چنین چیزی واقعیت ندارد.
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به تبیین عدالت خواهی امام زمان گفت: اولین کار امام زمان (ع) برپایی انقلابی فرهنگی است، هنگامی که اهداف آزادی خواهانه و عدالت خواهانه امام زمان (ع) به گوش جهانیان می رسد از این جهت که مردم جهان تشنه چنین موضوعاتی هستند جمع فراوانی به حضرت می گروند و حضرت نیز با ستمگران مبارزه و مقابله خواهد کرد.
وی درباره انتقام حضرت از دشمنان امام حسین اظهار داشت: یکی از ویژگی هایی که به حضرت نسبت داده می شود انتقام حضرت از ستمگران است؛ در انتقام حضرت از ستمگران وقتی به روایات مراجعه میکنیم، متوجه می شویم حضرت از همه کسانی که در تاسی به پدران و مادران خود راه ظلم و ستم را پیموده اند انتقام می گیرند؛ بنابراین حضرت مهدی (ع) با انتقام از آنها این ویژگی را به عنوان خون خواهی از مظلومان تاریخ برعهده می گیرد و آن را به ظهور و بروز می رساند که در بین این خونخواهی و دفاع از مظلومان، مساله عاشورا و امام حسین (ع) و یارانش برجستگی خاصی دارد.
این کارشناس مهدویت پیوند اربعین و مهدویت را اینگونه عنوان نمود: درروایات و زیارت فراوانی داریم که امام مهدی به عنوان خون خواه و منتقم امام حسین (ع) قیام می کنند، بنحوی که یکی از القاب حضرت مهدی (ع)منتقم است؛ اگر انتقام گرفتن را به دو بخش تقسیم کنیم؛ انتقامی که خداوند به ولی دم اختصاص داده یا انتقامی که آلوده به کینه ورزی باشد که شیوه دوم در زمره خواسته های نفسانی قرار می گیرد و چندان پسندیده نیست اما شیوه اول به عنوان حکمی از سوی خداست که حضرت مهدی (ع) آن را به طور کامل اجرا می کند؛ بنابراین پیوند قیام امام مهدی (ع) با عاشورا ناگسستنی است و این موضوع به قدری حائز اهمیت است که در برخی از ادعیه و زیارت بر آن تاکید شده است.
حجت الاسلام مرادیان در شفاف سازی موضوع اربعین و ظهور امام زمان گفت: با توسعه اربعین حسینی در سالهای اخیر برخی بر این مدار قرار گرفته و اصرار دارند تا به نوعی اتفاق میمون اربعین حسینی را یکی از نشانه ها یا مقدمات ظهور امام زمان (ع) نشان دهند، هرچند که این موضوع چندان قابل اثبات نیست چرا که معصومین (ع) اشاره های کاملی به زمینه ها، شرایط و نشانه های ظهور داشته اند.
وی دراین باره افزود: در حالت کلی میتوان گفت احساس آمادگی جهانی برای ظهور حضرت مهدی (ع) می تواند از شرایط و زمینه های ظهور آن حضرت باشد، اما اینکه ما به طور مشخص به مخاطبین امید قطعی بدهیم که این اتفاق حتما در راستای ظهور است به مصلحت مهدویت نیست اگر چه توجه به این نکته بسیار مهم است که این اتفاق بزرگ در کمال ناباوری دشمنان اسلام چند سالی است سیل عظیمی از عاشقان امام حسین (ع) را به دنیا معرفی کرده که این موضوع می تواند الگویی برای آزادگان جهان و منجر به آشنایی افکارعمومی جهان با شاخص ها و مولفه های عصر ظهور و قیام حضرت مهدی (ع) و چرایی قیام امام حسین (ع) باشد.
کارشناس مهدویت شباهت های جامعه مهدوی را با اربعین حسینی اینگونه عنوان نمود و اظهار داشت: شاید اگر کسی پنج دهه پیش ادعا می کرد که در حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) انسانها به صورت رایگان به دیگران خدمات کالا و مایحتاج را عرضه می کنند باور کردنی نبود، و این سوال مطرح می شد که مگر می شود در یک طیف گسترده ای چنین خدماتی برای رضای خدا انجام شود؟ به نظر می رسد در حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) وضعیت اقتصادی رایج کنونی در جوامع بشری اساسا جایگاهی ندارد، چرا که اربعین حسینی نشان داده انسانها برای رسیدن به قرب الهی و محبت ومودت پیشوایان معصوم (ع) هر آنچه که دارند را در طبق اخلاص گذاشته و در اختیار دیگران قرار دهند.
حجت الاسلام خدا مراد سلیمیان گفت: ما معتقد هستیم در حکومت حضرت مهدی (ع) این موضوع در طیف جهانی قطعا محقق می شود که همه انسانها نیاز همدیگر را از جهت خدمات و کالا بدون چشمداشت تحقق می بخشند و خدمات دهی تنها برای رسیدن به قرب الهی و رفع نیاز دیگران انجام می شود.
وی در این باره افزود:شاید باور این موضوع در جامعه امروز ما سخت باشد که اگر من هر آنچه که دارم به صورت رایگان دراختیار دیگران بگذارم یقینا مفلوک می شوم؛ اما این موضوع زمانی که عقل انسانها به کمال می رسد و طمعورزیهای انسان از دست می رود و از سوی دیگر حضرت مهدی (ع) این امنیت و اطمینان خاطر را به مردم جهان می دهند که هیچ گاه درمانده نمی شوند، همه انسانها برای رفع نیازهای دیگران گام برمی دارند حقیقتی که ما گوشه و چشمه ای از آن را در جر یان راهپیمایی اربعین می بینیم.
این کارشناس مهدویت و پژوهشگر دینی جامعه جهانی دوران امام زمان را اینگونه معرفی نمود و تصریح نمود: از واکس زدن کفش های زائران تا ماساژ پاهای خسته آنان، دعوت برای صرف شام و نهار، اگر در شرایطی غیر اربعین باشد شاید باور کردنی نباشد، بنابراین از این حادثه مهم می توان دریافت که در جامعه جهانی عصر ظهور چنین شکلی به صورت همگانی محقق می شود.
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان گفت: اینکه گفته شده حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) نمودی از بهشت برین الهی در زندگی دنیایی است؛ یعنی خدمات دهی به مردمان بدون هیچ گونه چشمداشتی؛ در حکومت امام زمان (ع) ذخیره سازی و نگرانی از کمبودی برای زن و بچه و انواع و اقسام آنچه که امروزه خود را به آن آلوده کردیم خبری نیست و این می تواند به عنوان جلوه ای از آن اتفاق بزرگ برجسته شود.
وی افزود: از دیگر جلوه های اربعین که در رابطه با قیام امام مهدی است انسانها از همه تعلقات مادی فاصله می گیرند؛ کسانی با تمام وجود برای این اتفاق حضور پیدا می کنند تعلقات مادی را کنار گذاشته و همه مشقات وسختی ها را به جان می خرند تا در آن فضای ملکوتی و نورانی قرار بگیرند؛ این وضعیت نمودی است که در حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) پدیدار می شود، بهنحوی که همه دوستدار خدمات رسانی به هم هستند؛ ما می توانیم این حرکت عظیم را نمونه اندکی از اتفاق بزرگ قیام جهانی امام زمان (ع) بدانیم و قطعا برای کسانی که با تمام وجود این اتفاق ها را لمس می کنند در حکومت امام مهدی (ع) نیز چنین اتفاقی در گستره جهانی شکل می گیرد و باور پذیر می شود که معادلات مادی و طمعورزانه دیگر آنجا معنایی ندارد، بنابراین اربعین حسینی را اتفاقی مبارک و میمون می دانیم.
این کارشناس دینی با هشدار نسبت به بروز جریانهای انحرافی مهدویت در مسیر اربعین حسینی گفت: بی شک نباید از آسیب هایی که برخی از فرصت طلبان در اربعین حسینی به دنبال آن هستند بگذریم چرا که برخی خواسته یا ناخواسته با ادعاسازی و جریان سازی حضور کم و بیش غیر قابل قبولی خود را به عنوان نایبان امام زمان به مردم معرفی کنند، قطعا کسانی که در این تظاهر نمایش عظیم انسانی حضور دارند باید به این نکات توجه داشته باشند؛ کسانی که ادعای نیابت و ارتباط با امام زمان را دارند ممکن است در این خیل عظیم زمینه هایی را فراهم کنند که به اصل اسلام و ظهور حضرت آسیب بزند؛ بنابراین شناخت این جریانهای در ظاهر دینی اما دشمن دین، بسیار حائز اهمیت است.
حجت الاسلام خدا مراد سلیمیان در پایان گفت: پیوند اتفاق مبارک راهپیمایی اربعین با ظهور حضرت مهدی (ع) را می توان به عنوان نمایش عظیم انسانی برای دلدادگی و افزایش بصیرت انسانها با امام معصوم تصور کرد و این اتفاق مبارکی است؛ امید داریم این اتفاق منجر به اتفاق بزرگ و جهانی در رابطه با عدالت خواهی و پاسخ به ندای مظلومین باشد که منجر به ظهور امام عصر (ع) خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر شما