وی افزود: خوشبختانه در خراسان رضوی شاخصهای حمل و نقل ریلی به واسطه وجود بارگاه منور رضوی از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و فعالیت اداره کل راهآهن خراسان در دو بخش مسافری و باری انجام میشود که در بخش مسافری از در 8 ماهه سال 97، 9 میلیون 825 هزار 756 نفر از ابتدای امسال از 28 مرکز استان به مشهد و بالعکس جابهجا شدند که نسبت به 8 ماهه سال قبل رشدی 28 درصدی داشته و خراسان رضوی رتبه اول جابهجایی ریلی برونشهری کشور را دارد.
مدیرکل راهآهن خراسان رضوی با بیان اینکه گرایش مردم در سفر با قطار ایمنی سفر، بهدلیل بهصرفه بودن قیمت و عدم گرانی بلیت بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل بوده خاطرنشان کرد: این مدت 70 هزار 502 زائر خارجی جابهجا شدند که ریلی 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و متوسط ضریب اشغال قطارها از 75 درصد به 86 درصد افزایش داشته و رشدی 11 درصدی را در این بخش شاهد بودهایم و در مسیر تهران 11 درصد، در مسیر کمربندی 18 درصد و در مسیر حومهای 70 درصد رشد را داشتهایم.
ضیائیمهر تصریح کرد: 95 درصد قطارها از مبدا مشهد طبق ساعت مندرج در بلیت به سمت مقصد حرکت کردند و میانگین زمان تاخیر 5 درصد مابقی هم 45 ثانیه بوده و نسبت به سال گذشته 50 ثانیه کاهش در تاخیر را داشتهایم.
وی تاکید کرد: سامانه اطلاعرسانی و رسیدگی به شکایات مسافران با شماره 0215149 فعال است و سال گذشته تعداد کل شکایات 69 مورد بوده که امسال به 41 مورد رسیده و 21 درصد کاهش شکایات مردمی را داشتیم و عملکرد اداره کل راهآهن خراسان با بالاترین میزان رضایتمندی و کمترین میزان شکایت همراه بوده است.
مدیرکل راهآهن خراسان رضوی با اشاره اینکه متوسط عمر ناوگان مسافربری 30 سال است، بیان کرد: این میزان در قطارهای فعال در مسیر مشهد که بیشترین تردد را در سطح کشور دارد 18 سال بوده و این عدد 12 سال از میانگین کشوری پایینتر بوده و قطارهای این مسیر جوانتر از سایر قطارها هستند.
ضیائیمهر گفت: افزایش قیمت بلیت نداشتهایم و اگر دفاتر فروش بلیت مبلغی بالاتر از قیمت درج شده در بلیت از مسافر دریافت کنند خلاف قانون بوده و اگر شکایتی دریافت شود بلافاصله رسیدگی شده و با فرد متخلف طبق قانون برخورد خواهد شد.
وی افزود: بحث برقیسازی مسیر مشهد به تهران چند سال است که در حال پیگیری بوده و هزینه اجرای آن 2 میلیارد دلار است و در پروژههایی که تامین فاینانس خارجی دارد 15 درصد سهم دولت است و سهم دولت 150 میلیون دلار و معادل هزار میلیارد تومان بوده که در اواخر سال گذشته با وجود محدودیتهایی که بود پرداخت شد و مابقی باید از طرف شرکت چینی طرف قرارداد پیگیری شود که باید تعهدات خود عمل کند.
مدیرکل راهآهن خراسان رضوی در رابطه با آخرین وضعیت مسیر ریلی مشهد به گرگان گفت: این پروژه یکی از پروژههای اولویتدار دولت و وزارت راه و شهرسازی بوده و مسئولان سه استان خراسانرضوی، خراسانشمالی و گلستان نیز بهطور جد پیگیر اجرای این پروژه ملی هستند.
ضیائیمهر تصریح کرد: در بخش باری 2 میلیون 700 هزار تن بار از طریق حمل و نقل ریلی جابهجا شده که رشدی 28 درصدی نسبت به سال قبل داشته که از میزان یک میلیون و 700 هزار تن آن با 42 درصد رشد مربوط به حوزه بینالملل بوده است و در مرز ریلی سرخس رشدی 77 درصدی را داشتهایم که 120 هزار تن آن واردات و یک میلیون و 100 هزار تن ترانزیتی بوده است و در این 8 ماهه 83 درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام شده است.
وی با بیان اینکه در بخش صادرات ریلی که گلایهمندیهایی وجود داشته باید بگوییم که 80 درصد صادرات ریلی کشور از خراسان رضوی انجام شده، تاکید کرد: این میزان رشدی 106 درصدی نسبت به سال گذشته داشتهایم و تنها نیاز صادرکنندگان در بخش واگنهای مسقف را با وجود ورود هزار دستگاه واگن امدادی جدید نتوانستهایم برآورده کنیم؛ هرچند که 54.4 درصد آن به صادرکنندگان خراسانی اختصاص داده شده است.
مدیرکل راهآهن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته 200 واگن از ازبکستان و هفتهای 50 واگن از قزاقستان و 300 واگن از تاجیکستان وارد کشور خواهد شد که بیش از 50 درصد آن در داخل استان استفاده خواهد شد و 56 دستگاه واگن مسقف جدید طی دو روز اخیر (21 دستگاه امروز و 35 دستگاه دیروز) تحویل صادرکنندگان داده شده است.
ضیائیمهر گفت: درخواست صادرکنندگان تحویل واگنهای دولتی بود که در برخی موارد باید واگن خصوصی خریداری شود و ما هم راضی به ضرر آنها نیستیم و همکاری لازم را خواهیم داشت؛ نیاز صادرکنندگان در مجموع هزار واگن و در گام نخست 200 واگن بوده که 56 واگن آن به طی دیروز و امروز تحویل داده شد و اگر متوسط 15 واگن در هر هفته تحویل شود نیاز آنها بهصورت کامل محقق میشود و سعی و تلاشمان بر ورود با روش دولتی از آسیای میانه و بدون پرداخت هزینه اضافه خواهد بود.
وی افزود: از مجموع صادرات ریلی استان 63 درصد سیمان، 12 درصد مواد صنعتی، 3 درصد مواد معدنی، 5 درصد مواد غذایی، 9 درصد مواد شیمیایی و 8 درصد مابقی سایر مواد بوده و میزان مقاصد این بارها هم 73 درصد به ازبکستان، 9 درصد به تاجیکستان، 6 درصد به ترکمنستان و 7 درصد به قزاقستان و 5 مابقی به سایر کشورها بوده است.
منبع : تسنیم
انتهای پیام
نظر شما