به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، فرجالله فتحاللهپور معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفهای سازمان برنامه و بودجه، در نشست بررسی بودجه سال 98 آموزش و پرورش که توسط کانون تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: باید به سرعت به سمت اصلاح روشها برویم و نباید تصور کرد اگر بودجه آموزش و پرورش دو برابر شود مشکلات حل خواهد شد.
مشکلات آموزش و پرورش صرفا به دلیل کمبود اعتبار نیست
وی افزود: هم اکنون آموزش و پرورش در کل کشور 720 منطقه آموزشی دارد و مشکلات این وزارتخانه فقط مباحث مالی نیست. بلکه باید اصلاح روشها و فرایندها ایجاد شود.
اداره مدارس دولتی به شیوه مشارکت نیمه خصوصی
معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفهای سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به اصلاح ساختاری نیاز داریم؛ برخی تصور میکنند در طرح خرید خدمات آموزشی میخواهیم مدارس دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم، اما اینگونه نیست بلکه مدارس دولتی به شیوه مشارکت نیمه خصوصی اداره خواهند شد.
فتحالله پور بیان کرد: در کشور چالش عظیم املاک مازاد وزارتخانهها از جمله آموزش و پرورش را شاهد هستیم و ظرفیت املاک مازاد در شرکتهای دولتی به مراتب بیشتر است. بررسی کنید در آموزش و پرورش چه تعداد اردوگاه و کانونهای فرهنگی داریم که استفاده بهینه از آنها نمیشود.
45 هزار مدرسه با جمعیت کمتر از 40 نفر و تحمیل هزینههای زیاد
وی افزود: هم اکنون 105 هزار مدرسه در کل کشور داریم که 45 هزار مدرسه کشور زیر 40 نفر جمعیت دارند و هزینههای زیادی را ایجاد میکنند. از سوی دیگر مدارسی را با یک دانشآموز اداره میکنیم که این موارد ماهیت فضای آموزشی با کیفیت را نخواهد داشت.
معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفهای سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه با توجه به شرایط کشور و محدودیت منابع، باید بودجه را مدیریت کند و در چنین شرایطی از کدام بخش میتوانیم اعتبار کنده و به آموزش و پرورش اضافه کنیم؟
فتحالله پور تاکید کرد: تامین آموزشی به این معنا نیست که برای یک مکان دور افتاده یک مدرسه بسازیم بلکه به شیوههای مختلف میتوان کار را مدیریت کرد، از جمله بحث روستا مرکزی، ارائه آموزشهای مجازی و خرید خدمات آموزشی.
دولت به دنبال خصوصیسازی آموزش و پرورش نیست
وی با طرح این پرسش که اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش چیست؟ گفت: آیا اصلاح ساختارها و روشها در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، هرچند ممکن است در شیوهها اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد و برخی بگویند آموزش و پرورش به سمت خصوصیسازی حرکت میکند، اما این ذهنیت در مجموعه دولت وجود ندارد.
این تصور ایجاد نشود که دولت مخالف آموزش و پرورش است
معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفهای سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: قطعا آموزش و پرورش مشکل اعتباری دارد، اما آیا صرفا با جهش اعتبار مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد؟ نباید این تصور ایجاد شود که دولت و سازمان برنامه و بودجه مخالف آموزش و پرورش هستند.
اجاره سالنهای ورزشی به مدارس غیردولتی و بخش خصوصی و دست خالی دانشآموزان
فتحاللهپور خاطر نشان کرد: از بسیاری از مناطق مختلف بازدید میکنیم و از نزدیک با مسائل آموزش و پرورش آشنا هستیم. یکی از دغدغههای ما این است که فضاهای آموزشی و پرورشی توسط دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. در بازدیدهایی که انجام دادیم محرز شد سالنهای ورزشی صبحها به مدارس غیردولتی و عصرها به بخش خصوصی اجاره داده میشود در حالی که این سالن ورزشی برای استفاده دانشآموزان است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما