افزایش چهار درصدی طلاق از سال گذشته تا کنون در خراسان، افزایش روز به روز اعتیاد در استان، ابتلای ۲۰ درصدی اختلالات روانی در جامعه، وجود بزهکاری، فقر، دزدی، انحراف جنسی، فساد، سرقت، کودک آزاری، همسر آزاری، پرخاشگری و... همه و همه به علت تغییر سبک زندگی است که به صورت باور درآمده و هر یک به نوعی از جمله آسیب‌های اجتماعی خطرناک بشمار می‌آیند.

«وندالیسم» سلامت اجتماعی را به خطر انداخته است

این مطلب را دکتر کریمی، استاد مدیریت و محقق دانشگاه در حاشیه همایش نقش سمن‌ها در مشارکت اجتماعی عنوان کرد و افزود: امروزه پدیده (وندالیسم) یا تخریب کننده عمومی به صورت دهن کجی به چراغ راهنمایی و عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، مسخره کردن ارزش‌های اجتماعی، آلوده کردن محیط زیست، رنگ پاشی روی در و دیوار، فحاشی، پرخاشگری و... افزایش یافته و بشدت سلامت اجتماعی را به خطر انداخته است که سمن‌ها می‌توانند با مداخلات مثبت و سازنده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: سمن‌ها به عنوان نهادهای دلسوز و خودجوش مردمی در انجام و ارائه خدمات اجتماعی بویژه در حوزه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارند، چون بدون اجبار و هیچ چشمداشتی در این زمینه مشارکت می‌کنند از این رو تأثیر کلام، خدمات، مشاوره و... آنان نیز بیشتر از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی خواهد بود. دکتر کریمی اصلاح باورهای اجتماعی را ضروری دانست و تصریح کرد: امروز سبک حجاب، آرایش، پوشش، موسیقی، تغذیه، سینما، ورزش و... دچار دگردیسی شده و به صورت نامتوازن و نامتعادل درآمده که می‌تواند بخشی از آسیب‌های اجتماعی محسوب شود.

دکتر بهرام فروزنده فر، مدیرعامل انجمن توسعه سلامت مهر پارسی در خصوص همایش نقش سمن‌ها در مشارکت اجتماعی به خبرنگار ما گفت: در این همایش ۴۰۰ نفره که توسط انجمن توسعه سلامت مهر پارسی با حمایت و مشارکت دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، جایگاه و تاریخچه سازمان‌های مردم نهاد، نقش سمن‌ها در مشارکت اجتماعی، تحلیل وضعیت آسیب‌های مدیریت اجتماعی، روش مداخله در آسیب‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت سمن‌ها در ترویج و توسعه خدمات اجتماعی، آشنایی با مسائل مالیاتی و حقوقی، بیمه، منابع انسانی، آشنایی با اصول مدیریت و فرهنگ کار تشکیلاتی، مورد بحث و بررسی شرکت کنندگان قرار گرفت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.