سیدمحمدرضا رضاپور، قرآنپژوه و معاون تخصصی مرکز مخطوطات (نسخ خطی) سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم در زمینه معرفی این مصحف شریف گفت: این مصحف از نظر جامع و کامل بودن و همچنین قدمت، در جهان بسیار حائز اهمیت است و به عنوان قرآن شماره یک در آستان قدس رضوی ثبت و نگهداری میشود.
وی افزود: در جهان، نسخ قرآنی فراوانی در کشورها و شهرهایی مانند: ترکیه، مصر، یمن، تاشکند و... و منسوب به صحابه و تابعین صدر اسلام وجود دارد اما بسیاری از آنان به طور کامل و جامع جمعآوری و کتابت نشدهاند و گاهی تنها 6 یا 7 برگ بوده و نسبت به قرآن کامل خیلی ناقص هستند.
در خدمت توسعه فرهنگ رضوی هستیم
مهدی زارعی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این مراسم پیرامون موضوع امام رضا(ع) و هویت شهر مشهد سخن گفت.
وی ادامه داد: افتخار میکنیم که در جهت تعالیبخشی فعالیتهای خود برای ارتقای جایگاه مشهد مقدس هرچه بیشتر با مجموعه آستان قدس رضوی همکاری نزدیک و تعامل سازندهای داشته باشیم.
زارعی ابراز امیدواری کرد که جایگاه این شهر مقدس و مذهبی از آنچه امروز هست، رفیعتر و بالاتر رود و این شهر مقصد نخست و اصلی سفر در بین کشورهای جهان اسلام با توجه به ظرفیتهای فرهنگی، علمی، تاریخی و... که دارد باید باشد.
وی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری نهادها و سازمانهای مربوط از جمله آستان قدس رضوی بتوانیم در معرفی این آثار فاخر و ارزشمند از نظر اسناد، کتب خطی، آثار موزهای و... در بین عموم زائران و مجاوران و بخصوص در زمینه توسعه و گسترش فرهنگ رضوی و اهل بیت(ع) بیش از پیش موفق باشیم.
*
آشنایی با این مصحف شریف
*این قرآن کامل در سال 1009 هجری قمری توسط شاهعباس صفوی وقف حرم مطهر امام رضا(ع) گردیده و وقفنامه مربوط نیز توسط شیخ بهاءالدین محمدعاملی (معروف به شیخ بهایی) در ظهر برگ نخست آن، کتابت شده است.
* خط آن کوفی 16 سطری و تاریخ کتابت آن به صدر اسلام برمیگردد. محل کتابت نیز احتمالاً در شهر بصره عراق بوده است.
* آغاز این مصحف سوره فاتحهالکتاب و پایان آن سوره ناس بوده و جنس آن از پوست (مشهور به پوست آهو) و به قطع بیاض (ابعاد: 32× 25سانتیمتر)، تعداد اوراق: 341 برگ و جلد آن از نوع میشن عنابی سرطبلدار، دارای ترنج با حواشی زنجیرهای است.
* در نقطهگذاری و اعرابگذاری و ضبط مصحف از نقطههای سیاه مستطیلی شکل (نقط الإعجام) و نقطههای قرمز دایرهای شکل (نقط الإعراب) استفاده شده است.
* برخی از نامهای سورهها در این قرآن با آنچه که امروز رایج و متداول است، اختلاف دارد مانند: فاطر(الملائکه)، الإخلاص(الصمد).
* تقسیمات در این مصحف، از تقسیمات رایج امروزی مانند اجزای سیگانه و احزاب شصتگانه چیزی مشاهده نمیشود و تنها اصطلاح به کار رفته در آن، «سُبع» است که در آن، مصحف به هفت بخش تقسیم میشود.
انتهای پیام/
نظر شما