به گزارش قدس آنلاین، مجتبی سرگلزایی اظهار کرد: طبق توافقهای انجام شده بین ایران و کشور ترکمنستان تا مرداد ماه سال قبل حجم تردد کامیون روزانه به ۲۳۰ دستگاه در روز رسید که کشور مقابل بدون هیچ هماهنگی این میزان تردد را به ۳۰ دستگاه در روز کاهش داد و این اقدام در حالی رخ داده که پایانه سرخس بارها اعلام کرده توانایی پذیرش بیشتری را دارد.
وی با اعلام اینکه اقدام ترکمنستان در این خصوص مانع از تردد اتباع تاجیک از این پایانه شد، افزود: ترکمنها در اقدامی دیگر از ورود و خروج کامیونهای تاجیکی که از طریق کشورشان تردد داشتند، ممانعت کردند به نحوی که روزانه تنها ۱۰ دستگاه کامیون از این مرز خارج میشد و کامیونهای ترانزیتی که مقصد آنها تاجیکستان بود باید از طریق مرز دوغارون در تایباد و یا دریای خزر عبور میکردند.
سرگلزایی با اشاره به مضرات دیگر این اقدام کشور ترکمنستان مطرح کرد: از مردادماه سال ۹۷ که کاهش تردد کامیون اعمال شد، اتباع ترکمن نیز به تدریج از این نقطه مرزی حق ورود به ایران را نداشتند و تنها میتوانند از مرز باجگیران وارد ایران و از سرخس خارج شوند که این امر باعث شد، ورود مسافر چمدانی ترکمن به صفر برسد.
او ادامه داد: این اقدام در حالی انجام شد که طی سالهای گذشته مرز سرخس یکی از مبادی تردد همه روزه اتباع ترکمنستان بود و فعالیت تجارت چمدانی نقش موثری در اشتغال و رونق کسب و کار داشت.
مدیر پایانه مرزی سرخس عنوان کرد: البته سایر اتباع خارجی کشورهای آسیای میانه شامل رانندگان، توریستها و... همچنان از این پایانه مرزی تردد میکنند و اکنون ماهانه ۲۸۰ نفر از ملیتهای مختلف وارد کشور و ۲۵۰ نفر خارج میشوند.
وی رتبه صادرات از طریق این پایانه در استان را سوم اعلام کرد و گفت: با وجود محدودیتهای پیش آمده اقلامی شامل لوازم خانگی، فرش ماشینی، محصولات پلاستیکی، آهن، میل گرد، شیر آلات ساختمانی، سیمان، محصولات لبنی از این طریق صادر میشود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
نظر شما