قدس آنلاین: خرید و چرخاندن دستگاه ام آر آی توسط یکی از نمایندگان فعلی مجلس در حوزه انتخابیه گرفته تا حضور در پروژههای مختلف و حتی فعالیت در فضای مجازی، همگی جزو اقداماتی است که در حال پیگیری است و میتوان آن را مصداق فعالیتهای زود هنگام انتخاباتی دانست.
در روزهای اخیر حضور پر رنگ نمایندگان در فضای مجازی مشهود است. علاوه بر سهولت، حجم بالای استفاده از کانال، سایت، وبلاگ و صفحات تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی به نسبت سایر رسانهها و مطبوعات سبب شده تا داوطلبان احتمالی به این عرصه کشیده شوند و از آنجایی که قانون شفاف و روشنی درخصوص برخورد با این گونه اقدامات وجود ندارد، بسیاری از افراد دست به تبلیغات در فضای مجازی میزنند.
جدای از همه این اقدامات، میتوان به برخی اظهارات و سخنرانیهای تند برخیها نیز اشاره کرد که با نزدیک شدن به موعد انتخابات با هدف بهرهبرداری انتخاباتی با هیجان خاصی ایراد میشود. حشمت الله فلاحت پیشه در مصاحبهای در سال ۹۵ از هزینه ۳۰۰ میلیونی برای هر دقیقه مجلس سخن گفته بود، موضوعی که نگاه به هزینههای هر دقیقه مجلس بر شدت انتقادات نسبت به اینگونه حرکات نمایشی نمایندگان حتی از سوی خود نمایندگان میافزاید.
هیچ دورهای مانند این دوره شاهد تبلیغات زود هنگام نبودیم
سید ناصر موسوی لارگانی با تأیید وقوع چنین اقداماتی از سوی نمایندگان به خبرنگار قدس میگوید: ما در هیچ دورهای از انتخابات مجلس همانند این دوره شاهد تبلیغات زود هنگام نبودیم. اگر تبلیغاتی صورت میگرفت از زمان نامنویسی کلید میخورد و معمولاً به این صورت بود که جلساتی را برگزار میکردند. گرچه همان زمان نیز چنین اقداماتی چندان آشکار نبود، اما داوطلبان جلساتی را میگذاشتند و برای معرفی خودشان تعدادی از افراد صاحب نفوذ را دعوت میکردند.
نماینده مردم فلاورجان بر این باور است که برای این دوره از انتخابات، نزدیک به یک سال و نیم است که برخی از افراد علاوه بر برگزاری جلسات به تبلیغ در شبکههای مجازی اقدام میکنند.
موسوی لارگانی میافزاید: گاهی اوقات برخی افراد با چنین اقداماتی نهادهای نظام را زیر سؤال میبرند. فردی که قصد نامزدی دارد، باید به بیان دیدگاه و توانمندیهای خود بپردازد، این در حالی است که بسیاری از افراد از وظایف نمایندگی اطلاع چندانی ندارند، به همین دلیل وعدههای اغراق آمیز میدهند که همین سبب میشود توقعات جامعه نسبت به مجلس زیاد شود.
این نماینده مجلس گفت: بر اساس قانون، نماینده دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین را برعهده دارد، اما شاهدیم که برخی از نامزدها وظایف قوه مجریه که ساختن راه، پل و ساختمانهای اداری است را به مردم وعده میدهند و در آخر هم این وعدهها اجرایی نمیشود.
مردم به عملکرد نمایندگان توجه کنند
اما عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس معتقد است که در هر شهری چندین نفر نامزد انتخابات مجلس میشوند و قریب به اتفاق آنان به جای اینکه بر روی برنامههای خود تمرکز کنند، معمولاً توجه خود را به فرد رقیب معطوف میکنند تا نقاط ضعف وی را بفهمند و علیه فرد استفاده کنند.
محمد محمودی شاه نشین بیان کرد: امسال سال انتخابات است و تا حدودی انتظار چنین اقدامات و تبلیغاتی میرود، اما مردم باید هوشیار باشند و بتوانند در فضای مجازی بین حرکات عوام فریبانه و اقدامات واقعی تفکیک قائل شوند.
نماینده مردم شهریار گفت: بهترین کار این است که مردم نسبت به عملکرد نمایندگان به صورت اطلاعات آماری برخورد کنند، مثلاً بررسی کنند و ببینند یک نماینده در چند مورد از قوانین کشور نقش داشته یا در تدوین کدام طرحها یا ارائه پیشنهادها در قانونگذاری مشارکت کرده است. همچنین در حوزه نظارت نیز باید ببینند فرد تا چه اندازه عملکرد دولت اعم از رئیس جمهور و وزرا را رصد کرده و توانسته به نقش نظارتی خود در قالب مکاتبات یا استیضاحها ایفا کند.
وی ادامه داد: مردم باید ببینند اقدام داوطلب در حل مشکلات مردم، فعالیتهای ملی، جذب اعتبارات تصویب شده در بودجه چه میزان تأثیرگذار بوده و محقق شده است. مردم تنها با بررسی عملکرد و سوابق افراد میتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند.
انتهای پیام/
نظر شما