حمید حاج اسماعیلی گفت: تعاون در آموزه‌های دینی ما از اهمیت والایی برخوردار است و فرهنگ ایرانی اسلامی ما بر امر تعاون تأکید بخصوصی دارد، چرا که گسترش تعاون در جامعه منجر به توزیع سهم عادلانه تری از منابع کشور به نفع عموم مردم جامعه می‌‍‌شود.

ظرفیت‌های بخش تعاونی در کسب و کار مغفول مانده است

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص اهمیت احیای تعاونی‌ها در اقتصاد کشور گفت: عدم حمایت از تعاونی‌ها جایگاه این بخش تأثیرگذار در اقتصاد کشور را که در اصل ۴۴ قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته، تنزل بخشیده است. یکی از مهمترین ایرادات سیاست گذاریهای دولتمردان و مسؤولان کشور عدم توجه به احیای تعاونی‌هاست. تعاونی‌ها بخش مهمی از اقتصاد به شمار می‌روند که با ظرفیت‌های قابل قبولی که می‌تواند بهبود دهنده جریان کسب و کار کشور باشد.

وی دراین باره افزود: با آنکه در سالهای گذشته تعاونی‌ها ۵ درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده بودند، متأسفانه عدم اعتقاد مدیران ما به تعاونی‌ها در دو سه دهه اخیر منجر به کمرنگ شدن بخش تعاون و آسیب های حداکثری به مشارکت مردم در حوزه های اقتصادی و اجتماعی شده است. تعاون ظرفیت مطلوبی در جهت جذب سرمایه های خرد مردم به شمار می‌رود. در عین حال می‌تواند کمک قابل توجهی به حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان کشور کند. تعاون در آموزه های دینی ما از اهمیت والایی برخوردار است و فرهنگ ایرانی اسلامی ما بر امر تعاون تأکید بخصوصی دارد چرا که گسترش تعاون در جامعه منجر به توزیع سهم عادلانه تری از منابع کشور به نفع عموم مردم جامعه می شود.

فعال بازار کار خاطر نشان کرد: عدم اهتمام و اعتقاد برخی مدیران منجر به توقف فعالیتهای تعاونی شده است؛در حالی که انتظار میرود بانک مرکزی ابزار مناسبی در جهت توسعه بخش تعاون کشور باشد، چرا که بخشی از تعاونی های اعتباری هستند و از طریق وام های قرض الحسنه وارزان قیمت در حوزه مسائل مالی و اعتباری می‌توانند حلال مشکلات مردم باشند اما  بهانه گیری‌های  بانک مرکزی در برخورد با تعاونی‌های غیر مجاز که با تعاونی های کارگری بسیار متفاوت است منجر به عدم ارائه مجوز توسعه و فعالیت تعاونی های اعتباری در داخل کشور شده است؛ این در حالی است که تعاونی‌های اعتباری به مراتب بهتر از بانکها می توانند خدمات دهی داشته باشند.

 حمید حاج اسماعیلی گفت: در شرایطی که فعالیت بانکها به هیچ وجه به نفع اقتصاد و مردم نیست؛ فعالیتهایی که سودهای کلانی از تسهیلات دریافت می کنند؛ محدودیتهای بانکی در پرداخت وام های خرد به مردم بسیار زیاد است و شرایط بروکراسی پیچیده ای در دریافت وام وجود دارد؛ مردم متمایل به تاسیس تعاونی های اعتبار در حوزه های کارگری و  کارمندی شده اند، تعاونی هایی که کارآمدی آنها پیش از این ثابت شده است.

وی خاطر نشان کرد: محدودیت بازار کسب و کار عامل مهمی در عدم سرمایه گذاری مردم شده است؛ از این جهت که فضایی برای سرمایه گذاری وجود ندارد سرمایه‌ها به سمت بانکی و بهره مندی از سود بانکی سوق می یابد در حالی که بانکها حمایت لازم از مردم را به عمل نمی‌آورند. متأسفانه دراین شرایط دولت حمایتی از تعاونی ها به عمل نمی‌آورد و راهی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مردم باز نمی‌کند. قطعاً تعاون پلی است بین بخش دولتی و خصوصی  بخش تعاون می‌تواند راهگشای بسیاری از امور اقتصادی باشد.

حاج اسماعیلی در پایان تأکید شد: حضور مردم و سرمایه گذاری در بخش تعاون نیازمند تمهیداتی است، بدیهی است تمایل مردم به سرمایه گذاری دربخش تعاون منجر به تسهیل فضای کسب و کار و جذب سرمایه های خرد مردم در بازار کار کشورمی‌شود بنابراین حمایت از تعاون می‌تواند در بخش‌های خدمات کشاورزی و حتی صنعت مفید باشد. اگر اقتصاد و کشور نیازمند افراد نخبه وکارآفرین در بخش اقتصادی وبازار کار کشور است بهترین راه تحقق این امرهدایت سرمایه‌ها به سمت بخش تعاون است؛ راهی که می‌تواند منجر به هم افزایی نیروی انسانی در بخش کسب و کار و کاهش بیکاری افسار گسیخته‌ای شود که مشکلات معیشتی و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.