به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی گیلان ، حمیدرضا آبایی ،حمل و نقل دریایی را یکی از مهمترین گونه های حمل و نقل دانست و اظهار کرد: حمل و نقل دریایی در کشور ما بیش از ۸۰ درصد عملکرد تجارت خارجی را به خودش اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی برای تجارت خارجی در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: بنادر گیلان بیشترین میزان جابجایی کالا را بر عهده دارند. البته سهم بنادر استان گیلان با توجه به تغییر ماهیتی که در روند ورود و خروج کالا در حوزه دریای خزر اتفاق افتاده نسبت به استان مازندران کاهش یافته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان زیرساخت های بنادر استان را ویژه آهن آلات و چوب دانست و تصریح کرد: با توجه به تغییر ماهیت کالا از آهن آلات و چوب به غلات و فله(خشک و مایع) و عدم وجود زیرساخت های مناسب و شرایط آب و هوایی با کاهش ۵۰ درصدی واردات و صادرات مواجه هستیم.
آبایی شاخص های ارزیابی عملکرد بنادر استان از جمله تخلیه و بارگیری، امنیت کالا، ایمنی عملیات و... را بین المللی دانست و گفت: تخلیه و بارگیری و انبارداری در بنادر استان در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و تعرفه ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعیین می شود. در حال حاضر همه شاخص های عملکردی مثبت و رو به رشد است.
وی با اشاره به قدمت بندر انزلی، بر روزآمدی تجهیزات بندری تاکید و عنوان کرد: استان گیلان چهار بندر فعال در لنگرود، انزلی و آستارا دارد. البته بندر چمخاله یک بندر گردشگری است. ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی حدود ۳.۵ میلیون تن شامل چهار پست اسکله است. همچنین دو پسن اسکله دلفین برای محصولات نفتی داریم.
نظر شما