قدس آنلاین: آیت الله جوادی آملی در این دیدار در پاسخ به پرسش پروفسور پیرونه در خصوص «ارتباط آموزههای پیامبر اسلام و صلح جهانی»، گفت: اسلام با دیگر ادیان، مشترکات فراوانی دارد و پیامبر اسلام با دیگر انبیا، هدف واحد و مشترکات فراوانی در راه و روش دارند زیرا انبیا آمدند که انسان را به خود معرفی کنند، جهان را به انسان بشناسانند و ارتباط انسان و جهان را برای انسان تبیین نمایند.
وقتی هدف همه انبیا یکی است و جهان همان جهانی است که همه انبیا او را معرفی میکنند و انسان همان انسانی است که همه انبیا درصدد تعلیم و تربیت او هستند، لذا هم راه و هم هدف انبیا یکی است، چه اینکه کل جهان یک واقعیت دارد و اجزایش با هم هماهنگ هستند و انسان نیز یک حقیقت است و نه دو حقیقت و این انسان و این جهان، جز وفاق، صلح و صفا چیزی را نمیپذیرد و با آن سازگار نیست.
به گزارش دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، این مرجه تقلید در ادامه و در توضیح مطلب ارائه شده اظهار داشت: تمام اجزای نظام سپهری با هم هماهنگ هستند چه اینکه تمام اعضای بدن انسان با هم هم آوای هستند؛ اگر گوشه ای از بدن انسان آسیب ببیند، تمام اعضای بدن می کوشند آن زخم را درمان کنند، این طور نیست که اعضای دیگر عضو زخم شده را به حال خود رها کنند و بی تفاوت باشند بلکه همه سعی میکنند در کوتاه ترین مدت آن زخم را درمان کنند و هیچ عضوی نمیگوید زخم عضو دیگر به من ربطی ندارد! در طبیعت نیز، اگر یک درخت آسیب ببیند تمام اجزای آن درخت میکوشند تا قسمت آسیب دیده را ترمیم کنند در واقع کل نظام هستی اینگونه است و بر اساس صلح بنا شده است ، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ».
آیت الله جوادی آملی افزود: در صدر و ذیلِ ساختار خلقت، یک جای خالی، وجود ندارد و هر چیزی در جای خود قرار دارد پس در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ اول اینکه، هیچ خلأ و خالی بودنی در ساختار جهانی هستی وجود ندارد و دوم اینکه هر چیزی در جای خود قرار دارد، لذا برخی از حکمای اسلام گفتهاند که ساختار نظام خلقت مثل سلسله اعداد ریاضی است؛ شما اگر از 1 تا بینهایت بروید هرگز جای خالی پیدا نمیکنید، همچنین هر عددی در جای خود قرار دارد مثلاً اگر 6 را از بین 7 و 8 بردارید هیچ جای دیگری در هستی نمیتوانید برای او پیدا کنید در نتیجه آنقدر روی دست شما می ماند تا شما را رسوا کند چون این عدد را هیچ جایی جز جای خود نمی توانید بگذارید چرا که هیچ جای دیگری در نظام هستی ندارد، لذا اگر کسی کار خلافی مانند اختلاس یا دزدی انجام دهد، تا رسوا نشود، این اختلاس او را رها نمیکند!
این مرجع تقلید شیعیان در ادامه با اشاره به اینکه برخی دیگر از حکمای ما از ساختار نظام خلقت به جریان موسیقی تعبیر کردهاند، افزود: ابوریحان بیرونی میگوید نغمه عالم مانند نغمه موسیقی است؛ هر نُتی در جای خود قرار دارد و در عین حال با بقیه نُت ها هماهنگ است، در نتیجه ساختار کل نظام هستی و ساختار وجودی انسان و پیوند انسان و جهان مانند ریاضی و موسیقی است با ویژگیهایی که بیان شد. انسان و جهان هستی با چنین ساختاری هرگز «جنگ» و آدم کشی را نمیپذیرد.
آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: انبیا آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمیشود لذا تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می پردازد و بخش سوم بخش «بینالمللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است، چرا که «انسانیت» اصلی است که در همه انسانها یکسان است، انسان تنها یک حقیقت دارد، لذا خدای سبحان همه ما را فرزند یک نفر میداند و می فرماید «یا ابن آدم» یعنی شما شناسنامه عمیق علمی دارید، پدرتان مسجود فرشتگان بود، خودتان را ارزان نفروشید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، معارفی مانند عقل و عدل نیز مانند انسانیت برای همه انسانها یکسان و برای همه مورد پذیرش و مقبول است.
این گوشه ای از صلح دوستی همه انبیا به خصوص پیامبر گرامی اسلام است لذا وقتی حضرت مکه را فتح کرد، با وجود همه آسیب هایی که از مردم مکه دیده بود، فرمود اسلحهها را کنار بگذارید، مشتهای گره کرده را باز کنید و با هم مصافحه کنید، حرف جهانی اسلام همین است و بس! و از این زیباتر و دلپذیرتر وجود ندارد که امیدواریم این آموزهها به دست شما و دوستانتان به سراسر جهان منتقل شود.
پروفسور پیرونه، پس از استماع سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی با ابراز خرسندی از دیدار با معظم له، گفت: به عنوان یک مسیحی از خداوند میخواهم وجود حضرتعالی را برای همه موحدان جهان مستدام بدارد.
انتهای پیام/
نظر شما