حذف قبضهای کاغذی هرچند اقدامی قابل قدردانی بوده و تقریباً نمیتوان فردی را پیدا کرد که با فلسفه این کار مخالف باشد ولی اجرای این ایده اندکی موجب گلایه شهروندان مشهدی در هفته اخیر شده است.
موضوع مربوط به قبضهای الکترونیکی شرکت گاز است که در دوره اخیر به صورت الکترونیکی منتشر شده است که یکی از شهروندان مشهدی میگوید: در پیامک ارسال شده از سوی شرکت گاز یک درگاه اینترنتی هم تعریف شده که با مراجعه به آدرس اعلامی میتوان قبض را پرداخت کرد اما متأسفانه هرچه تلاش کردیم موفق به ورود به این درگاه نشدیم.
شهروند دیگری میگوید: در مدت سه روز بارها تلاش کردم وارد این سامانه شوم ولی نتیجهای نداشت و چند روز بعد پس از دو بار تلاش موفق شدم وارد سامانه شوم و قبض را پرداخت کنم.
مشترک دیگری میگوید: وقتی از ورود به درگاه اعلامی ناامید شدم از طریق سایت شرکت گاز به دنبال پرداخت قبض بودم ولی متأسفانه در سایت هم امکان پرداخت وجود نداشت و با ثبت مشخصات قبض از طریق دیگری قبض را پرداخت کردم.
در مجموع هر چند تعداد زیادی از شهروندان از مشکلات سامانه اینترنتی طراحی شده برای پرداخت قبض گلایه داشتند اما عمده مسائل مطرح شده از سوی آنها یکی مشکل ورود به درگاه اینترنتی اعلامی در پیامک شرکت گاز بود و دیگری نبود امکان پرداخت قبض از طریق سایت شرکت گاز است لذا به منظور بررسی علت بروز این مشکلات با رئیس واحد فناوری اطلاعات شرکت گاز خراسان رضوی گفتوگویی داشتیم که وی توضیحاتی در این خصوص داشت.
محمدابراهیم ربیعی گفت: پیش از توضیح هر چیزی به خاطر ایجاد برخی مشکلات برای مشترکان گاز عذرخواهی کرده و از شهروندان برای مشارکت در اجرای طرح حذف قبوض کاغذی تشکر میکنیم.
وی اظهار کرد: علت اصلی بروز مشکل در ورود به درگاه اعلامی در پیامک، افزایش تعداد کاربران برای ورود به سامانه در یک بازه زمانی کوتاه است که البته یک دلیل دیگر هم دارد که آن هم ارسال پیامک به همه مشترکان در یک روز بود؛ چراکه در گذشته پیامکها در چند روز برای شهروندان ارسال میشد و به همین دلیل تعداد مراجعان به سامانه محدودتر بود ولی در این دوره به یکباره حجم تقاضاها چند برابر شد و همین امر موجب بروز اختلال در سامانه شد.
از سوی دیگر در همان روز اول ارسال پیامکها، ارتباط اینترنتی با سرور مرکزی به مدت چند ساعت قطع بود که همین امر هم به تشدید مشکل پیش آمده کمک کرد ولی با توجه به ایرادهای آشکار شده و نقدهای شهروندان تصمیماتی برای جلوگیری از تکرار مشکلات گرفته شد که یکی از آنها ارسال پیامکهای قبوض در چند روز به روش سابق است تا اندکی از حجم مراجعان کاسته شود.
رفیعی افزود: هرچند زیرساختهای اجرای طرح قبوض الکترونیکی در استان و مشهد آماده شده ولی به دلیل آنکه این طرح سابقه چندانی در کشور ندارد ناخواسته بخشی از ایرادهای آن در هنگام اجرا مشخص میشود. به طور مثال در حال حاضر ۶۰ خط ارتباطی با سرورها وجود دارد که با توجه به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک گاز که در سه نوبت (هر نوبت ۴۰۰هزار مشترک) قبوض آنها صادر میشود تمهیداتی اندیشیده شده تا تعداد خطوط ارتباطی را نیز افزایش دهیم.
وی در خصوص نبود درگاه پرداختی در سایت شرکت گاز هم این گونه توضیح داد: در سایت شرکت دو بخش برای پرداخت قبوض وجود دارد که یکی مربوط به شرکت ملی گاز است و دیگری همان لینک مستقیمی است که در پیامک شهروندان نیز وجود دارد و به نوعی مربوط به استان است.
بر همین اساس بیشتر شهروندانی که از نبود درگاه پرداخت قبض گلایه دارند افرادی هستند که به بخش شرکت ملی گاز مراجعه میکنند و چون این سایت به نحوی طراحی شده که پس از اتمام مهلت پرداخت قبض درگاه مستقیم پرداخت قبض آن حذف میشود اگر مشترکی پس از اتمام مهلت پرداخت به این سامانه مراجعه کند امکان دسترسی به درگاه بانکی پرداخت قبض را ندارد.
وی گفت: هر چند در حال رایزنی با مدیران کشوری برای رفع این مشکل هم هستیم اما مشترکان از طریق همان درگاه اعلامی در پیامک میتوانند پس از مشاهده قبض به درگاه بانکی پرداخت قبوض هم وارد شوند و اگر در زیر صفحهای که قبض نمایش داده میشود دایره آبی رنگ پرداخت نباشد به معنای پرداخت قبض است تا شهروندان به اشتباه یا فراموشی یک قبض را دو بار پرداخت نکنند.
نظر شما