تحولات لبنان و فلسطین

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 693108

انتخابات یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی است. انتخابات پیش رو، یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی همانند گذشته؛ از اهمیت ویژه‌ای برخورداربوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست.

محسن نصرپور  مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی/

انتخابات یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی است. انتخابات پیش رو، یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی همانند گذشته؛ از اهمیت ویژه‌ای برخورداربوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست.

بحمدالله در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی در آستانه برگزاری سی و هشتمین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم؛

- میانگین حضور مردم در انتخابات پس از انقلاب اسلامی ۶۰ درصد بوده است ونسبت به کشورهای غربی وضع ایران بهتر است و رکوردی که در جمهوری اسلامی ایران برای حضور مردم در انتخابات ثبت شده است رکوردی بسیار خوب است.

- حکومت جمهوری اسلامی یک الگوی بدیع و رقیب حکومت‌های لیبرال دموکراسی بوده و از نظر الگوی حکومتی هماوردی می‌کند.

- انتخابات آینده که در آغاز گام دوم انقلاب برگزار می‌شود بسیار مهم است.

- امام خمینی (ره) فرمودند: میزان رأی ملت است. این فرمایش امام یک راهبرد دوران ساز و نورانی است و وظیفه رسانه ملی ایجاد بستر سازی و ظرفیت سازی برای تحقق این نگاه بلند امام(ره) است.

رهبری معظم انقلاب اسلامی هم همواره نگاه و حرکت و رویکردشان منطبق بر این مهم بوده است و بر حضور گسترده و حداکثری مردم تأکید داشتند.

- انتخابات پیش رو نیز همانند سایر صحنه‌های حضور مردم، یک جشن ملی است و نقش اصحاب رسانه و به خصوص صدا وسیما برای ایجاد این حال و هوا بی بدیل بوده و حضور باشکوه مردم در انتخابات پیش رو نشان دهنده مقبولیت و مشروعیت برای نظام است.

- رسانه و انتخابات / بایدها و نبایدها:

۱) تلاش در جهت حضور و مشارکت گسترده مردم به عنوان مهم‌ترین راهبرد اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی است

۲) تلاش جهت برگزاری انتخابات با شکوه با توجه به نخستین انتخابات در گام دوم انقلاب و اهمیت این موضوع

۳) تبیین و ارائه دیدگاه‌ها و راهبردهای امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی

۴) ترویج و ارتقای مفهوم مردم سالاری دینی و تبیین نقش مهم مردم در تعیین سرنوشت و اداره کشور

۵) بیان آثار و نتایج مهم داخلی و بین المللی برگزاری باشکوه انتخابات

۶) آگاهی بخشی و اعتماد سازی نسبت به سلامت و قانونمندی انتخابات و انعکاس شفافیت و امنیت انتخابات

۷) فرهنگ سازی و ارتقای شاخصه‌های انتخاباتی جهت نامزدها و رأی دهندگان از جمله:

- حفظ وجهه مشروع نظام و قانونمندی و مصالح نظام

- پایبندی به قوانین و ضوابط در برگزاری انتخابات

- اخلاق انتخاباتی و پرهیز از تبلیغات غیر اخلاقی منطبق با پروپاگاندای معمول دنیا

- جاری بودن گفتار و رفتار سیاسی شایسته

- پرهیز از نزاع و درگیری و نفرت افکنی نسبت به یکدیگر

- پرهیز از ارائه وعده‌های انتخاباتی غیر معمول و غیر قانونی که ظرفیت اجرایی ندارد

- بیان تخلفات انتخاباتی و مصادیق آن

- پرهیز از اسراف و زیاده روی در انتخابات

 ۸) ارائه شاخصه‌ها و افزایش آگاهی‌های عمومی برای انتخاب اصلح

۹) بیان نقش و نتایج و برکات انتخاب مجلسی کارآمد وانقلابی ومردمی

۱۰) حفظ و تقویت روحیه، امید و فضای خوش بینانه و نشاط لازم در جامعه

۱۱) تحکیم انسجام و وحدت همه آحاد و اقوام استان

۱۲) ارائه محتوا در جهت افزایش مقبولیت و مشروعیت مردمی نظام

۱۳) تقویت جایگاه رهبری و تبیین اهمیت وجود آن در گذر از مشکلات و حیات انقلاب اسلامی

۱۴) حضور نخبگان دینی و دانشگاهی و افراد دارای وجهه و جایگاه مردمی در صدا وسیما مؤثر است

۱۵) بیان ایثار و جانفشانی مردم در پیروزی و حیات انقلاب و ضرورت حضور گسترده آن‌ها

۱۶) رسانه جهت شنیدن و انعکاس نظرات و پیام‌های مردمی باید در جامعه و در بین مردم حضور فعال و جدی و ملموس داشته باشد.  

۱۷) با توجه به مشکلات حوزه اقتصادی و معیشت مردم و اینکه به تازگی سهمیه بندی بنزین و بالطبع اجتناب ناپذیر بودن افزایش قیمت‌ها، شرایط جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، باید با شفاف سازی و تبیین دلایل ایجاد مشکلات حوزه اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم از طرف تحریم‌های خصمانه آمریکا، با ایجاد روحیه و انگیزه‌های انقلابی و ارزشی، به افکار عمومی جامعه جهت داد.

۱۸) پرهیز جدی اصحاب رسانه از سیاه‌نمایی مسائل و مشکلات جامعه، در صورت ضرورت، به بیان مسائل با رویکرد آسیب شناسی و ارائه توضیحات و راهکارهای لازم از زبان مسئولان توجه شود.

۱۹) حضور مقامات، مسئولان و هیئت نظارت و کارشناسان عرصه انتخابات در برنامه‌های مرتبط با انتخابات صدا وسیما برای فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مهم است.

۲۰) با استفاده از ظرفیت‌های تخصصی هنری و محتوایی و تولید برنامه‌های خلاقانه و پرهیز از برنامه‌های غیر جذاب، فعالیت رسانه‌ای لازم در حوزه‌های مختلف شود.

۲۱) اصل بیطرفی رسانه‌ها باید رعایت شود.

۲۲) با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در رسانه در حوزه فضای مجازی و از طرفی ضریب نفوذ و تأثیر آن باید از فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی درجهت اهداف رسانه استفاده مؤثر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.