به گزارش قدس آنلاین در روایات دینی برای زیارت حرم مطهر معصومین(ع) فضایل زیادی ذکر شده است؛ برخی از این احادیث زیارت با معرفت امام رضا(ع) را أفضل زیارات اهل بیت علیهمالسلام و برتر از هزار حج دانستهاند. همزمان با ایام دهه کرامت و ولادت حضرت رضا(ع)، برای بررسی آثار و برکات زیارت امام هشتم(ع) با صاحبنظران دینی به گفتگو نشستهایم.
زیارت حرم مطهر پیشوایان معصوم(ع) جلوهای از توحید ناب و یکی از راههای ارتباط با خداوند است.
آیت الله محمد علی موحدی کرمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره معنا و مفهوم زیارت به خبرنگار قدس آنلاین میگوید: زیارت در مفهوم دینی به معنای حضور در مرقد مطهر پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است که سبب اتصال ما به خداوند میشود.
وی می افزاید: ما معتقدیم که وقتی به زیارت امام معصوم(ع) میرویم، ایشان زنده هستند، سخن و سلام ما را میشنوند و اگر لایق باشیم به سلام ما پاسخ میدهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در روایات دینی درباره زیارت و تشرف به مرقد مطهر امام رضا(ع) و دیگر معصومین(ع) تاکید فراوان شده خاطر نشان میکند: در متن زیارتنامههای ائمه اطهار(ع) هم آمده است: خدایا ما پیامبر(ص) و امام(ع) را زیارت کردیم و به دیدنشان آمدیم. همانطور که وقتی فردی به دیدن فردی دیگر میرود حقی بر وی پیدا میکند، ما هم وقتی به دیدار ائمه(ع) میرویم آنها به پاس این زیارت به ما عنایت و محبت میکنند. این یکی از برکات زیارت است.
آیتالله موحدی کرمانی تاکید میکند: برکات زیارت نسبی است و به لیاقت زیارت کننده بستگی دارد. همچنانکه در نماز هم همین طور است؛ وقتی افراد در نماز با خدا صحبت میکنند بهرهگیری آنها باقابلیتهای فرد و میزان توجهاش به معبود هستی و درجه حضورش در نماز، یکسان نیست، برکات زیارت ائمه هم بر اساس معرفت زائر هست و ائمه اطهار(ع) بر اساس میزان معرفت زائر به وی مزد میدهند.
*کلاس برجسته اخلاق
آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز زیارت حرم مطهر امامان معصوم(ع) را کلاس درس برجسته سازندگی و اخلاق میداند و به خبرنگار ما میگوید: کسی که وارد حرم مطهر میشود، حرمی که «ارض مشی جبریل فی عرصاتها»، جبرییل در آن گام نهاده، برایش این فضا بسیار سازنده است بخصوص اگر زیارت ما با توجه باشد یعنی توجه داشته باشیم که با امام زنده سخن میگوییم.
وی تصریح می کند: وقتی زائر با این ادبیات وارد حرم بشود زیارت برایش سازندگی فراوانی خواهد داشت و تحول عمیق درونی در او پدید میآید؛ راه و مسیر ما راه معصوم میشود و آن اهدنا الصراط المستقیم که در نمازهایمان میخوانیم با زیارت امام معصوم(ع) و با رهروی راه امام(ع) تحقق پیدا میکند.
*فضیلت زیارت امام هشتم(ع)
در روایات معصومین(ع) برای زیارت امام رضا(ع) فضایل و برکات زیادی ذکر شده است. حتی برخی از احادیث، زیارت حضرت رضا(ع) را أفضل زیارات اهل بیت(ع) دانستهاند.
آیت الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در همین زمینه به خبرنگار قدس آنلاین اظهار میدارد: در روایات معصومین(ع)، ثواب زیارت حضرت رضا(ع) را از ثواب حج بیشتر دانستهاند. در روایاتی که از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام درباره حج وارد شده، اولی ترین و یا به تعبیری دیگر اولین برکت حج این است که وقتی حاجی از حج فارغ میشود تمام گناهانش بخشیده میشود.
وی ادامه می دهد: در روایت دیگر آمده است که وقتی کسی به حج میرود تمام گناهانش بخشیده میشود و تا آخر عمر هم فقر به سراغ او نمیرود. در روایتی دیگر هم از قول امام جواد(ع) آمده است: اگر زیارت پدرم علی بن موسی الرضا(ع) با توجه و معرفت باشد بیشتر از هزار حج ثواب دارد.
وی درباره دلایل فضیلت زیارت امام رضا(ع) میگوید: از امام جواد(ع) سوال کردند که چرا زیارت حضرت رضا(ع) این قدر فضیلت دارد و حضرت فرموند: برای اینکه به حج خیلیها میروند؛ چه کسانی که مشکل اعتقادی دارند و چه کسانی که مشکل اعتقادی ندارند، اعتقاداتشان کامل نیست و خودشان را تا آخر به آنچه در فرهنگ دین باید اعتقاد داشته باشند نرساندهاند. اما در مورد زیارت امام رضا(ع) کسی که به زیارت ایشان مشرف میشود عمود اعتقادات را تا آخر رسانده است؛ یعنی کسی که به زیارت امام رضا(ع) میآید، پیامبران الهی، قرآن، پیامبر آخرالزمان(ص) و همه امامان را تا علی بن موسی الرضا(ع) پذیرفته و فردی که حضرت رضا(ع) را پذیرفته تا آخرین امام یعنی حضرت صاحب الزمان(عج ا...) را هم پذیرفته است.
آیت الله عالمی با بیان اینکه در زمینه اعتقاد به جریان امامت تا قبل از حضرت رضا(ع) تعدادی از صحابه به صورت فرق مختلفی مثل زیدیه، واقفیه، اسماعیلیه و... از سلسله امامت جدا شدند اما آنکه توانسته خودش را در سلسله امامت به حضرت رضا(ع) برساند تا حضرت مهدی(عج ا...) را هم پذیرفته است خاطر نشان میکند: ما از این روایت درمییابیم آنکه به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) میآید با اعتقادات و اخلاص کامل میآید و اعتقادات که کامل باشد دقیقا معرفت مد نظر در فرمایش حضرت جواد(ع) که فرمودند اگر زیارت از روی معرفت باشد بیش از هزار حج ثواب دارد اتفاق میافتد. این دلیلی است که ثواب زیارت حضرت رضا(ع) را بالا میبرد.
*زیارت از راه دل
گرچه قرار گرفتن در فضای ملکوتی حرم مطهر ثامن الحجج(ع)، نقش مهمی در ایجاد ارتباط قلبی با آن حضرت دارد ولی تشرف ظاهری، شرط قبولی زیارت نیست و از راه دور و هر کجای عالم میتوانیم با قصد و نیت زیارت، به امام هشتم(ع) سلام و اظهار ارادت کنیم و از برکات این زیارت بهرمند شویم.
آیت الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه زیارت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) از راه دل و با برقراری ارتباط قلبی با آن بزرگواران هم امکانپذیر است به خبرنگار ما اظهار میدارد: زیارت نبی مکرم اسلام(ص) و زیارت اهل بیت پیامبر(ع)؛ زیارت امیرالمومنین(ع)، زیارت ائمه بقیع(ع)، زیارت امام حسین(ع)، زیارت کاظمین، زیارت سامرا و زیارت صاحب این کشور علی بن موسی الرضا علیه آلاء تحیة و الثنا، در قدم اول دیدار قلوب شیعیان با ارواح مطهر این نوریان و عرشیان است و در مرحله دوم زیارت مرقد مطهر آنهاست؛ این قبر مطهر در قدم اول همان مرقد ملکی و در قدم دوم دلهای شیعیان و ملکوتشان است، «ان قلوب شیعتنا»، زیرا دلهای شیعیان قبور ائمه اطهار علیه اسلام هستند و مرقد مطهرشان در قلب دوستدارانشان است.
امام جمعه موقت تهران میافزاید: اینکه ما در اذن دخول عرضه می داریم: اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی، شهادت میدهم که جایگاه مرا میبینی، صدای من را میشنوی و سلام مرا جواب میدهی، نشان میدهد امام حی و میت ندارد. امام روح خداست. امام وجودی است که به همه کائنات احاطه دارد. چشم بینای خداست. گوش شنوای پروردگار عالم است. هر کسی در هرکجا با امام نجوایی داشته باشد ایشان میشنود. همانطور که خدای متعال همه اصوات و ناله ای آدمیان را هم از قعر دریا، هم از اوج آسمانها و هم از افقها میشنود، امام گوش شنوای خدا و چشم ناظر پروردگار متعال است. او جنب الله است. هر کسی با خدا کار داشته باشد، او واسطه میشود. درهای بارگاه پروردگار متعال، ائمه اطهار(ع) هستند.
وی ابراز می دارد: بنابراین زیارت حضرت رضا(ع) و زیارت حضرات معصومین(ع) منحصر به شهری که بدن نازنین آنها در آنجا مدفون است نمیشود. البته رفتن به حرم معصومین(ع) هجرت الی الله است و زیر قبه بودن برکات خاص خودش را دارد. ولی اگر نتوانستیم زیر قبه باشیم زیارت برای ما ممنوع نیست.
آیت الله صدیقی می افزاید: در باب ۹۶ از کتاب کامل الزیارات نوشته ابن قولویه قمی که جزو معتبرترین و تحقیقیترین کتب شیعه است و به قدری اعتبار دارد که اگر روایتی در این کتاب شریف نقل شده باشد نیازی به تحقیق سندی ندارد آمده است: اگر کسی خانهاش از امام دور و مسافت طولانی باشد به جای بلندی برود، دو رکعت نماز بخواند و با سلام به سوی قبور ما اشاره کند. این زیارت به سوی ما میرسد.
وی اضافه می کند: شش یا هفت روایت در این رابطه از وجود نازنین امام صادق(ع) و دیگر معصومین(ع) روایت شده که به ما رهنمون دادهاند دلتان با ما باشد وهر جا باشید رو به قبر ما باستید و ما را زیارت کنید.
آیت الله صدیقی با تاکید بر اهمیت ارتباط قلبی با امام هشتم(ع) خاطر نشان میکند: حضرت رضا(ع) عین ناظره پروردگار هستند. ایشان در قلب ما استقرار دارند. در همه جا حضور دارند و ناظر بر حالات و احوالات ما هستند. اشک ما را میگیرند و ذخیره میکنند. دل ما را خودشان به هیجان میآورند. صاحبدل خودشان هستند و حوایج ما را میدانند و جواب میدهند. قبر شریف ایشان دل شیعیانشان است. اگر هر یک از شیعیان ایشان نتواند به حرم ایشان مشرف شود، هر وقت اراده کند و دلش هوای امام رضا(ع) را کند به پشت بام برود، دو رکعت نماز بخواند و مطمئن باشد ایشان جواب سلام را مضایقه نمیکنند و ناظر بر حالات ما هستند.
انتهای پیام/
نظر شما