به گزارش قدس آنلاین، حسین سعیدی گفت: ورود به عرصه نشر الکترونیک و فضای مجازی یکی از اتفاقاتی است که همه ناشران در تولید محصول فرهنگی و کتاب به دنبال آن هستند و باید همه ناشران به سرعت در این عرصه ورود پیدا کنند. به طوری که اگر ناشری در این حوزه ورود پیدا نکند قطعا در عرضه و توزیع کتاب در آینده دچار مشکل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هزینه تولید کتاب در نشر الکترونیک نسبت به چاپ کتاب کاغذی کمتر است، تصریح کرد: سرعت بیشتر در تولید و ویرایش کتاب، فروش بهتر برای ناشر و دسترسی آسان مخاطبان به مطالعه کتاب و خرید آن برای پژوهشگران، خوانندگان و دانشجویان و... از جمله مزایای نشر الکترونیک است.
سعیدی با بیان اقدامات انجام شده به نشر در حوزه نشر دیجیتال افزود: برنامه ریزی های به نشر برای دستیابی و ورود به حوزه نشر الکترونیک از سال قبل شروع شده بود. ورود کرونا به کشور به تولید نشر الکترونیک به نشر سرعت بخشید. در حال حاضر امکان بهره برداری مخاطبان کتاب و محصولات فرهنگی به نشر در فضای مجازی فراهم شده است.
وی با تاکید بر این که اولین اقدامی که در حوزه فضای مجازی توسط به نشر به صورت جدی دنبال می شود، ورود به عرصه تولید کتاب های صوتی است، اظهار کرد: در گذشته حدود ۳ الی ۴ عنوان کتاب صوتی در به نشر تولید شده بود. ولی در ماه های اخیر ۱۲ عنوان کتاب با موضوع رضوی و زندگی امام رضا(ع) با همکاری موسسه رسانه های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی تولید شده است که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.
سعیدی تصریح کرد: ۱۷ اثر دیگر نیز با موضوع معارف اسلامی، دفاع مقدس برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال در حال آماده سازی مراحل تولید است که طی چند ماه آینده در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
جهش به سمت به نشر مجازی
مدیر عامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) تاکید کرد: با توجه به اهمیت فضای مجازی و رونق و گسترش روز به روز صنعت نشر مجازی، این موسسه نیز همسو با تحولات جهانی و همگام با شیوه های نوین ارتباطی و رسانه ای با درک این فضا، واحد فضای مجازی خود را در اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل داد تا به طور ویژه و تخصصی به امر نشر الکترونیک و فعالیت در سایر قالب های فضای مجازی پرداخته شود. سه اقدام مهم در این راستا توسط انتشارات به نشر به وقوع پیوسته است.
تشکیل کتابخانه دیجیتال به نشر
وی از راه اندازی کتابخانه دیجیتال به نشر به عنوان یکی از این سه اقدام خبر داد و گفت: به منظور حفظ میراث مکتوب به نشر و ایجاد پایگاهی برای حفظ آثار پیشین این انتشارات که قدمتی بیش از سی سال دارد و نیز سهولت استفاده پژوهشگران از آثار چاپ شده، پروژه ایجاد کتابخانه دیجیتال با همکاری سازمان کتابخانه ها، موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی آغاز شد.
مدیر عامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) عنوان کرد: پایگاه کتابخانه دیجیتال به نشر بر روی صفحه اصلی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir قرار گرفته است.
سعیدی ادامه داد: در فاز اول با ۳۷۷۲ فرداده در کتابخانه دیجیتال به نشر مورد بهره برداری قرار گرفته است، در حال حاضر این کتابخانه در حال تکمیل و افزایش داده نیز است.
نرم افزار اندرویدی کتابخوان به نشر
وی با بیان راه اندازی اپلیکیشن کتابخوان به نشر افزود: این نرم افزار اندرویدی با مشارکت مرکز علوم و تحقیقات کامپیوتری نور که از مراکز با سابقه و با تجربه در حوزه نرم افزارهای دینی واعتقادی است، راه اندازی شده است.
سعیدی ادامه داد: اپلیکیشن کتابخوان به نشر با ۲۴۰ عنوان کتاب در ۶ دسته موضوعی امام رضا(ع) و زیارت، انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری، داستان و رمان، سبک زندگی ایرانی اسلامی، کودک و نوجوان و معارف اسلامی قابل استفاده علاقه مندان به کتاب های الکترونیک است.
به گفته مدیر عامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) نرم افزار اندرویدی کتابخوان به نشر، قابلیت های متنوعی همچون، جستجو در متن و فهرست کتاب، دسترسی به تاریخچه جستجو، پیمایش در متن از طریق فهرست عناوین و صفحه، دسترسی آسان به پاورقی ها، حاشیه نویسی، رنگی کردن متن، علامت گذاری، اشتراک گذاری متن، تنظیم حالت مطالعه در شب و... را در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد که علاقه مندان برای دانلود رایگان اپلیکیشن کتابخوان به نشر می توانند به سایت behnashr.com مراجعه کنند.
ایجاد تغییرات در سایت فروش به نشر
سعیدی با اشاره به ایجاد تغییرات در سایت فروش به نشر افزود: فروشگاه اینترنتی به نشر به آدرس behnashr.com با ایجاد تغییرات محتوایی و گرافیکی و افزودن قابلیت های بیشتری به نسبت نسخه قبلی سایت، در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
وی اذعان کرد: در این سایت بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف بارگذاری شده و علاقه مندان می توانند در این سایت کلیه کتاب های چاپ شده توسط به نشر را به صورت اینترنتی خریداری کرده و از طرح های تخفیفی نیز باخبر شوند.
سعیدی با تاکید بر اینکه فعالیت در گستره شبکه های اجتماعی یکی از دیگر از اهداف پیش روی به نشر در عرصه فضای مجازی است، افزود: به نشر توانسته در این حوزه در شبکه های اجتماعی بله و اینستاگرام به معرفی تازه های نشر کتاب، عرضه و فروش سایر کتاب ها بپردازد.
به گفته مدیر عامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) تشکیل شبکه فعالی از مخاطبان، ذی نفعان، مشتریان، تصویرگران، نویسندگان و... به نشر در فضای مجازی برای حفظ، جلب و ارتباط با ذی نفعان که مهم ترین سرمایه به نشر هستند از جمله اهداف پیش روی این مجموعه است که به زودی محقق خواهد شد.
وی افزود: برجسته کردن به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به عنوان ناشر تخصصی در حوزه ادبیات داستانی از دیگر اهداف مهم است که با بهره گیری از فضای مجازی برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم ما در این راستا سعی خواهیم کرد با تبلیغات گسترده به عنوان ناشر تخصصی در حوزه ادبیات دینی شناخته شویم.
سعیدی با اشاره به اینکه برقراری ارتباط با سایر مجموعه های فرهنگی آستان قدس رضوی و استفاده از ظرفیت های متقابل آنان از دیگر اهداف پیش روی ماست، اظهار داشت: تا کنون با همکاری موسسه رسانه های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی توانستیم به تولید کتاب های صوتی و کتابخانه دیجیتال دست یابیم.
وی برگزاری جشنواره های مختلف، مسابقات کتابخوانی در عرصه فضای مجازی، تهیه کتاب ویدیو، محصولات چند رسانهای با محتوای خوب و مناسب در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال را از دیگر اهداف به نشر در عرصه فضای مجازی عنوان کرد.
منبع: آستان نیوز
انتهای پیام/
نظر شما