حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: تصور کنید فردی علاقه مند است به کربلای معلی مشرف شود. اما هر تلاشی انجام می دهد موفق نمی شود به این تشرف نائل شده و توفیق آن از او سلب می شود. در روایات داریم که گاهی خداوند انسان را به حسرت مبتلا می کند تا او دچار غرور و تکبر نشود و تصور نکند که هرگاه اراده کند می تواند به اینگونه توفیقات نائل شود.
وی ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام و المسملین واله کاشمری یکی از اساتید اخلاق و بسیار مذهب بودند. ایشان می فرمودند گاهی اوقات پیش می آید که حسرت عدم انجام یک عبادت و محروم شدن از یک توفیق مانند زیارت، از اتفاق رخ دادن آن اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
واعظ موسوی تاکید کرد: در این حال قلب بنده مومن به درد آمده و حسرت به دل می ماند. براساس روایات برخی از این حسرت ها انسان را بیشتر به رشد و اوج می رساند. گاهی اوقات فراق بیشتر از وصال مایه پیشرفت و ترقی است.
وی با بیان اینکه بدیهی است شیعیان به هیچ عنوان تمایلی نداشته اند که ویروس کرونا تولید و شیوع پیدا کند و مراسم پیاده روی اربعین تعطیل شود ابراز داشت: این موضوع در اختیار ما نبوده است و آنرا انتخاب نکرده ایم. حال که این اتفاق افتاده نباید بی تابی کرد. همین حسرت عدم حضور در پیاده روی اربعین و عدم تشرف به کربلای معلی انسان ساز و باعث رشد انسان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: این قضیه شخص مومن را رقیق القلب و دل شکسته می کند و خداوند نزد دلهای شکسته است. اگر به موضوع تعطیلی مراسم پیاده روی اربعین از این زاویه نگریسته شود باعث خواهد شد که مشتاقان حضور در این مراسم و زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) بی تابی نکرده و صبر و تحمل پیشه کنند. باید به رضای خداوند و آن چیزی که برای ما می خواهد راضی بود.
این کارشناس دینی مطرح کرد: از حضرت امیرالمومنین علی(ع) روایت شده است که "الهِجرانُ عُقوبَةُ العِشقِ" بدین معنی که هجران و دوری عقوبت عشق ورزیدن است. وقتی کسی عاشق می شود باید درد هجران را هم بکشد. عشق های الهی، هجران هم به همراه خود دارد واین خواست خداوند تبارک و تعالی است.
وی در پایان به مصرعی از سعدی که می گوید "شوق است در جدایی و جور است در نظر" اشاره کرد و افزود: انشاالله اگر سال آینده کرونا از بین رفته و یا خطرش برطرف شده باشد و توفیق یابیم تا مراسم اربعین را درک کنیم، اشتیاق و شوقمان چندین برابر از سالهای معمول خواهد بود. این موضوع در قضایای معرفت شناسی اثبات شده است و نباید بابت این هجران بی تابی کرد. اکنون وقت صبوری کردن ما است.
انتهای پیام/
نظر شما