تحولات لبنان و فلسطین

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: زیربنای فضاهای موجود آموزشی و پرورشی قبل از انقلاب ۱.۵ متر مربع بود که امروز به ۵.۲ مترمربع رسیدیم یعنی سرانه فضاهای آموزشی بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب حدود ۳.۵ برابر رشد کرده است.

مقاوم‌سازی ۵۰ درصد فضاهای آموزشی کشور/ افزایش ۳.۵ برابری سرانه فضای آموزشی

قدس آنلاین؛ مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آیین افتاح همزمان ۱۵۰ مدرسه برکت توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در ۲۲ استان کشور اظهار کرد: در باب موضوع و اهمیت مدرسه سازی و آموزش و پرورش زیاد گفتند و ما هم زیاد شنیدیم؛ هدف از دستگاه عظیم آموزش و پرورش، انسان‌سازی است.

وی ادامه داد: انسان شایسته‌ای که قرار است توسط این دستگاه عظیم تربیت شود به تعبیر مقام معظم رهبری، انسانی است که مؤمن، خردمند، اندیشمند، مجاهد و اهل عمل باشد. اما این انسان شایسته‌ توسط چه کسی و در چه مکانی تربیت شود و در اختیار جامعه اسلامی قرار بگیرد؟ این را سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص کرده است که اجرایی شدن آن همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و وزرای مختلف آموزش و پرورش بوده است و همچنین برنامه زیر نظام تأمین فضا و تجهیزات و فناوری که برگرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هست و ما هم اهتمام در اجرایی شدن سند تحول و برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات داریم.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس این سند تحول، مدرسه فقط ساختمان نیست. مدرسه محلی برای دریافت آموزش هم نیست بلکه مدرسه محل و مکانی برای تربیت انسان‌هاست و فضای تربیتی هم فقط به کلاس‌های درس خلاصه نمی‌شود بلکه تربیت در محیطی اتفاق می‌افتد که شامل کلاس درس، حیاط مدرسه، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، کتابخانه و نمازخانه باشد.

وی با بیان اینکه از منظر فلسفه رسمی عمومی، مدرسه کانون تربیتی محله و تجلی‌بخش حیات طیبه است، گفت: در طراحی و ساخت و ساز مدرسه باید تدابیری اتخاذ کرد تا مدرسه به عنوان محیطی دوست داشتنی و شوق‌انگیز برای دانش‌آموزان تلقی شود که خوشبختانه این مهم در همه مدارسی که در این ایام و بعد از ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حال احداث هستند یا ساخته شدند مورد توجه قرار گرفته و در این ۱۵۰ مدرسه که به همت ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت ساخته می‌شوند و تحویل می‌شوند همه نکات تربیتی مورد توجه قرار گرفته است. 

رخشانی‌مهر اضافه کرد: طبیعتاً وجود فضاهای تربیتی مهم باعث بالا رفتن هزینه تمام شده بنا می شود که همکاران ما در بنیاد برکت به این موضوع توجه داشتند و اعتبارات خوبی را بابت موضوع مدرسه‌سازی هزینه کردند و در این روزها به درستی تصمیم بر این شده که به سراغ فضاهای نیمه‌تمام بروند؛ هر جا فضای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰، ۹۰ درصد که می‌شد با اعتبار مناسب و قابل قبولی تحویل دهیم، داشتیم و به همکارانمان در بنیاد برکت مراجعه کردیم، این اتفاق خوب افتاده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نیمه‌تمام که سال‌ها به حال خودش رها شده بود توسط بنیاد برکت در حال اجراست و به زودی به رقم ۲۰۰۰ مدرسه که مورد توافق اولیه ما بوده است، خواهیم رسید.

وی بیان اینکه برای رسیدن به این فضاهای تربیتی اتفاقات خوبی در نظام جمهوری اسلامی افتاده و به خوبی به موضوع مدرسه‌سازی توجه شده است، گفت: زیربنای فضاهای موجود آموزشی و پرورشی قبل از انقلاب ۱.۵ متر مربع بود که امروز به ۵.۲ مترمربع رسیدیم یعنی سرانه فضاهای آموزشی بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب حدود ۳.۵ برابر رشد کرده است و این موضوع علی رغم رشد جمعیت دانش‌آموزی است.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: با رشد جمعیت دانش‌آموزی، قائدتا باید سرانه آموزشی کاهش پیدا کند و این افزایش ۳.۵ برابری به این معناست که سرعت ساخت و ساز به مراتب نسبت به رشد جمعیت دانش‌آموزی بیشتر بود و این اتفاق بسیار خوبی بوده است و همچنین مقاوم شدن ۵۰ درصد فضای آموزشی توسط سازمان نوسازی مدارس، بنیاد برکت، بنیاد علوی، دستگاه‌های انقلابی، سپاه و سایر نهادها و خیرین انجام شد که ان‌شاءالله ادامه دار باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.