قدس آنلاین؛ به نقل از جوان، در حالی که چند ماه به پایان عمر دولت دوازدهم باقی نماندهاست، شنیدهها حکایت از افزایش اختلافات وزیر راه و شهرسازی با مدیرعامل ایران ایر دارد و ظاهراً محمد اسلامی تغییر در رأس هرم مدیریتی هما را در دستور کار قرار دادهاست، اما نکته اینجاست که حجم بدهیهای شرکت فوق به شدت اوج گرفته است به شکلی که امکان دارد هواپیمایی هما را در باند ورشکستگی فرود آورد.
بسیاری از شرکتهای زیانده دولتی با رأس وزارتخانهای که تابعه آن هستند، در مورد مسائل مالی از جمله حقوق و پاداش پرسنل و همچنین صندوق بازنشستگی اختلافات جدی دارند، تا کنون عموماً بدهیهایی که این دست شرکتها ایجاد کردهاند، به دولت یا بهتر بگوییم به ملت انتقال یافتهاست، اما در برخی از شرکتها مشکلات حادتر است که به نظر میرسد هواپیمایی ایران ایر به عنوان قدیمیترین شرکت هواپیمایی خاورمیانه یکی از این دست شرکتها باشد.
«ایران ایر» در آستانه ورشکستگی
هواپیمایی ایرانایر به عنوان یکی از مهمترین ایرلاینهای کشور به دلیل بدهیهای سنگین و عدم تسویه تسهیلات بانکها که به واسطه تأمین هزینههای جاری این ایرلاین فراهم شده در نقطهای قرار گرفته که احتمال تعطیلی این هواپیمایی رسمی دولتی دور از ذهن نیست.
صورت مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
طبق صورت مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، این شرکت دولتی در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۸هزارو۸۷۱ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بدهی ثبت کردهاست.
جمع کل بدهیهای هما در سال منتهی به ۲۹اسفند ۹۷، رقم ۸ هزارو ۸۷۱ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و جمع داراییهای این شرکت در همین تاریخ رقم ۱۰ هزارو ۵۴۷ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بودهاست.
جمع بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۷ رقم ۱۰ هزارو ۵۴۷ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ثبت شدهاست.
زیان ۷۱۴ میلیارد تومانی ایران ایر
بر اساس صورت مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، زیان خالص این شرکت در سال ۹۷ رقم ۷۱۴ میلیارد و ۱۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و زیان انباشته هما در ابتدای سال ۹۷، رقم ۴ هزارو ۱۰۴میلیارد و ۸۹۸ میلیونو۵۰۰ هزار تومان بودهاست، همچنین زیان انباشته هما در پایان سال ۹۷، رقم ۴ هزارو ۷۶۰ میلیاردو۱۰۲میلیونو۲۰۰ هزار تومان ثبت شدهاست.
تعداد کارکنان شرکت هما
میانگین ماهانه تعداد کارکنان دائم و موقت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پایان سال ۹۷ شامل ۲ هزارو ۲۰۰ نفر کارکنان دائم و ۶ هزارو ۳۲۸ نفر کارکنان موقت و جمعاً ۸ هزارو ۵۲۸ کارمند دائم و موقت بودهاست.
همچنین هما در سال ۹۷، تعداد هزارو ۴۱۱ کارمند شرکتهای خدماتی داشتهاست.
آنطور که پیداست تأمین حقوق و امور بازنشستههای این شرکت نیز مدت زیادی است از روال خارج شده که علت آن عدم سوددهی صندوق بازنشستگی کارکنان هما است.
آنطور که پیش از این در رسانهها منتشر شد، مدیریت این هواپیمایی از کمیسیون تلفیق مجلس برای حل مشکلات این شرکت درخواست یاری داشتهاست، اما سیاهه سنگین بدهیهای موجود کمک به «ایران ایر» را سخت کردهاست با این حال دولت موظف است بدهیهای این شرکت بزرگ دولتی را پرداخت کند. از سوی دیگر شنیدهها از دریافت تسهیلات ۵۰۰میلیاردی برای کرونا توسط این شرکت حکایت دارد که بازپرداخت ماهانه ۳۸ میلیارد تومان تنها یک قلم از اقلام بدهیهای سنگین «ایران ایر»؛ یکی از قدیمیترین شرکتهای هواپیمایی فعال در خاورمیانه است.
باید دید این ایرلاین بینالمللی کشور که تنها مسیر پروازی به سمت اروپا هم هست، در ادامه مسیر میتواند بقای خود را با حمایت احتمالی و اختصاص بودجه حفظ کند یا این بدهیها این شرکت را به ورشکستگی میرساند.
برخور: زیان انباشته ایران ایر ۸۰۰ میلیون دلار
به گفته مدیر عامل ایران ایر، این شرکت هواپیمایی بدهیهای سنگین از یک دهه قبل تاکنون دارد، تعداد پایین هواپیماهای عملیاتی هما به دلیل نبود نقدینگی برای تهیه قطعه موجب شدهاست درآمد ماهانه هما برای پرداخت حقوق کارکنان هم کافی نباشد، چه برسد به اینکه همسانسازی و تناسبسازی حقوق را انجام دهیم.
علیرضا برخور تصریح کرد: زیان انباشته ایران ایر حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزی و ۳ هزار میلیارد تومان ریالی است.
هما باید به صورت کاملاً بازرگانی اداره شود
یک کارشناس اقتصاد حمل و نقل در اینباره میگوید: در حوزه سودده یا زیانده شدن یک شرکت هواپیمایی، عوامل مختلفی دخیل است که در این باره میتوان به مواردی نظیر استفاده از یک نوع هواپیما جهت کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، دریافت هزینه جداگانه برای بار همراه مسافر، قیمت پایین بلیت، استفاده نکردن از یک هاب پروازی جهت افزایش انعطاف عملیاتی و آزادی عمل که منجر به دسترسی به تمام بازارها میشود و داشتن کلاسهای مختلف پروازی اشاره کرد.
به گفته محمد حسنی، پرهزینه بودن و زیاندهی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، موضوعی است که این شرکت هواپیمایی مدتهاست با آن دست به گریبان است و به تدریج زیان انباشته آن شدهاست. وی میگوید: دو فرودگاهی بودن ایران ایر، صندوق بازنشستگی هما، پروازها و بلیتهای تکلیفی، تنوع ناوگان، تأخیرات پروازی، تسعیر ارز و نوسانات ارزی و ... در کنار مشکلات شرکتهای هواپیمایی در این ایام شیوع کرونا، از دلایل زیاندهی هما محسوب میشود.
به گفته این کارشناس اقتصاد حمل و نقل، از سوی دیگر تأثیر تحریم ورود هواپیما و قطعات آن به کشور، افزایش هزینههای تعمیراتی و فرودگاههای داخلی و خارجی و اثرپذیری شرکتهای هواپیمایی از نوسانات ارزی، از دیگر عوامل اصلی زیان هما به شمار میروند.
حسنی میگوید: در این میان صندوق بازنشستگی هما از دلایل اصلی زیان هما است که در چند ماه اخیر هما و بازنشستگان این شرکت هواپیمایی را با چالشهای جدی مواجه کردهاست، بازنشستگان ایران ایر چند وقتی است موضوع همسانسازی حقوق خود را دنبال میکنند و مکرراً با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و ساختمان ایران ایر، پیگیر حق و حقوق خود هستند.
وی اظهار کرد: از دیگر دلایل اصلی زیان هما، دو فرودگاهی بودن این شرکت هواپیمایی است؛ یعنی انجام پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد و انجام پروازهای بینالمللی از فرودگاه امام خمینی (ره) همواره از دلایل زیاندهی هما برشمرده شدهاست.
طبق آمار هما سالانه حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ پرواز خالی بین دو فرودگاه امام و مهرآباد انجام میدهد که همین امر یکی از دلایل زیانهای هما را رقم زدهاست. هما در چند سال اخیر سرمایهگذاری زیادی از منابع داخلی خود برای تجهیز ناوگان، توسعه تجهیزات زمینی در فرودگاهی نظیر فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد انجام دادهاست ضمن آنکه تجهیزات و نیروهای انسانی هما در دو فرودگاه امام و مهرآباد مستقر شدهاند که همین امر زیان هما را شامل میشود.
در حالی که چند ماه به پایان عمر دولت دوازدهم باقی نماندهاست، شنیدهها حکایت از افزایش اختلافات وزیر راه و شهرسازی با مدیر عامل ایران ایر دارد و ظاهراً محمد اسلامی تغییر در رأس هرم مدیریتی هما را در دستور کار قرار دادهاست.
انتهای پیام/
نظر شما