۸ تیر

آیا تاریخ دوباره تکرار شده و این بار هم پگاسوس، سوار خود را رها کرده تنهایی به مسیرش ادامه می‌دهد؟ پگاسوس که یکی از اسطیر یونان باستان و اسبی منحصر به‌فرد و بالدار است، حالا تبدیل شده است به یک نرم‌افزار جاسوسی که توسط اسرائیلی‌ها ساخته شده و به‌دست کشورهای عربی و برخی دیگر از سرویس‌های امنیتی جهان برای جاسوسی از خبرنگاران وفعالان اجتماعی فعال‌سازی شده است.

اسب افسانه‌ای یا نرم‌افزار جاسوسی؟!

اما پگاسوس اسطوره‌ای که توسط بلروفون (پهلوان یونانی) رام شده بود خیلی به‌او وفادار نماند، او را رها کرد و به‌تنهایی به کوه المپ (جایگاه خدایان اصلی یونان) رسید و در آنجا ماندگار شد. اکنون به‌نظر می‌رسد سرنوشت بلروفون برای کشورهایی که از آن استفاده می‌کرده‌اند دوباره تکرار شده است. به‌گزارش یورونیوز، دولت‌هایی از سراسر جهان با اتهاماتی شوکه‌کننده مبنی بر استفاده آن‌ها از بدافزار ساخت اسرائیل برای جاسوسی از تلفن‌های کنشگران سیاسی و حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و مدیران شرکت‌ها مواجه‌ شده‌اند.

جاسوس‌افزار پگاسوس چیست؟

این نرم‌افزار هک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ شناسایی و آغاز به کار کرده است. در آن زمان از پیام‌های متنی تله‌گذاری شده استفاده می‌شد تا روی تلفن‌های هدف نصب شود. اما نسخه‌های جدیدتر «پگاسوس» که توسط شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او» تهیه شده از نقاط ضعف نرم‌افزارهای معمول نصب شده روی تلفن‌های همراه استفاده کرده‌ و خود را میهمان گوشی‌های همراه میزبان می‌کند. یکی از این نرم‌افزارها واتس‌آپ است. اگرچه شرکت فیس‌بوک یک‌سال پیش از این متوجه این اتفاق شده، اما دم برنیاورده است. به تازگی هم گزارش شده است پگاسوس از نقاط ضعف نرم‌افزار پیامک اینترنتی اپل، «آی‌مسیج» نیز استفاده کرده است. این موضوع به طور بالقوه امکان دسترسی به یک میلیارد آیفون اپل را که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌دهد. این کار تماماً حتی بدون کلیک یک دکمه امکان‌پذیر است.

از اسب افسانه‌ای تا نرم‌افزار جاسوسی

تا اینجای کار می‌توان پگاسوس را صرفاً یک بدافزار دانست که بدون اجازه کاربر روی گوشی او نصب می‌شود. اما ماجرا آنجا دراماتیزه می‌شود که معلوم شود پشت این بدافزار، سران کشورهای منطقه قرار دارند و بدافزار هم به‌سطح یک جاسوس‌افزار ارتقا پیدا می‌کند. جایی که انگشت اتهام مجامع جهانی به‌سوی کشورهای عربی می‌چرخد. روز پنجشنبه روزنامه گاردین که مدت‌ها به افشاگری درباره شرکت توسعه‌دهنده جاسوس‌افزار پگاسوس پرداخته، در گزارشی فاش کرد تل‌آویو برای فروش این نرم‌افزار به حکومت سعودی مجوز صادر کرده است.

علاوه بر این پای امارات هم به این ماجرا باز شده است. رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده‌اند در کنار عربستان سعودی، امارات عربی متحده هم این نرم‌افزار را خریداری کرده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چندین شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است. مراکش هم یکی دیگر از متهمان این ماجرا است. گفته می‌شود این کشور برای جاسوسی از مکرون و ۱۴ عضو دولت او از پگاسوس استفاده کرده است.

گفته می‌شود این نرم‌افزار روی گوشی‌های دو زن نزدیک به خاشقچی هم نصب شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

سیل تکذیب‌ها و اتهامات

اگرچه همه این کشورها تاکنون استفاده از پگاسوس را تکذیب کرده‌اند، اما بر اساس نتایج تحقیق ۱۷سازمان رسانه‌ای که هفته پیش منتشر شد، جاسوس‌افزار شرکت «NSO» برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی رسانه‌ها نیز روز چهارشنبه خبر دادند بعضی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و نظامی بلندپایه عراق هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

به گزارش یورونیوز، سازمان‌های «مطالب ممنوعه» و «عفو بین الملل» به فهرست ۵۰ هزار شماره تلفن که از سوی مشتریان شرکت اسرائیلی «ان اس او» انتخاب شده بودند، دسترسی پیدا کرده‌اند.

در پی این رسوایی‌ها پرونده‌های قضایی مختلفی علیه کشورهای عربی و همچنین مدعیان این افشاگری باز شده که سبب به‌تکاپو افتادن وکلای این شرکت صهیونیستی و همچنین کشورهای عربی بوده است. در این میان برخی مثل مکرون پا را فراتر گذاشته و بدون اتلاف وقت گوشی تلفن و خط خود را عوض کرده‌اند. اما بسیاری از رهبران جهانی هنوز نمی‌دانند که آیا هدف حمله این جاسوس‌افزار قرار گرفته‌اند یانه و با فعال شدن کانون‌های قدرت و ثروت صهیونیستی احتمالاً آن‌ها تا همیشه زیر این علامت سؤال باقی بمانند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.