رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور از منفی بودن نتایج آزمایشگاهی پنج نفر مشکوک به ابتلاء تب کریمه کنگو خبر داد و گفت: کشتار غیر مجاز و رعایت نکردن پیش سرد از عوامل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو است.

مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو در نیشابور نداشتیم

به گزارش قدس آنلاین، علی سلیمانی  عنوان کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و از راه کنه‌های آلوده به ویروس به دام منتقل می‌شود اما در دام علائم بالینی خاصی قابل مشاهده نیست. فقط یک و یا دو روز دام تب می‌کند که این علامت هم قابل تشخیص نیست.

وی درباره چگونگی ابتلا به این بیماری و انتقال آن به انسان ادامه داد: در صورت کشتار غیر مجاز و عدم رعایت پیش سرد اگر دام آلوده شده باشد، بیماری را به انسان منتقل می‌کند.

سلیمانی به افرادی که بیشتر در معرض این خطر هستند اشاره کرد و افزود: معمولا کسانی که با دام سر و کار دارند و همچنین افرادی که کشتار غیر مجاز انجام می‌دهند، دامپزشکان و... در معرض خطر این بیماری هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور اظهار کرد: هر جا که دام باشد و کنه آلوده نیز وجود داشته باشد، امکان بروز بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد.

وی درباره پیشگیری از بروز این بیماری نیز تصریح کرد: برای پیشگیری حتما باید لاشه‌های استحصالی روند پیش سرد را در کشتارگاه طی کنند.

سلیمانی درباره موارد ابتلا و مشکوک به این بیماری نیز گفت: پنج نفر محتمل به ابتلاء این بیماری بوده‌اند که نتایج آزمایشگاهی آن‌ها منفی اعلام شده است و البته در چند سال اخیر نیز مورد مثبتی از این بیماری در نیشابور مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور تاکید کرد: به دامداران توصیه می‌کنیم که محوطه دامداری‌ها را برای از بین بردن کنه و حشرات سمپاشی کنند، همچنین باید پیش سرد گوشت قرمز حتما رعایت شود علاوه بر این موارد از دست زدن به کنه‌ها نیز باید خودداری شود؛ چراکه اکثر کنه‌های موجود روی بدن دام، اگر به زندگی انسان راه پیدا کنند، باعث ایجاد بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.