تحولات لبنان و فلسطین

در عصر حاضر، باشکوه‌ترین آثار معماری جهان اسلام به مزارات پیشوایان بزرگ و شخصیت‌های برجسته اسلامی تعلق دارد که این امر خود بیانگر اهمیت مسئله زیارت است.

زیارت به روایت تصویر...

به گزارش قدس آنلاین، در این راستا، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی جهان اسلام، حفظ میراث فرهنگی و معنوی کشورها و اماکن زیارتی اسلامی، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» کرد تا با استفاده از تجربه و اهتمام همه‌ عکاسان، دریچه‌ای نو به ثبت لحظه‌های باشکوه نیایش و معماری گشوده شود.

فراخوان این جشنواره در دو بخش «نیایش» و «معماری مزارات اسلامی» در بهمن ۱۳۹۹ اعلام و در مجموع ۸ هزار و ۱۲۷ اثر شامل ۶ هزار و ۲۹۴ عکس از عکاسان ایرانی و یک هزار و ۸۳۳ عکس از عکاسان ۳۳ کشور مختلف جهان به دبیرخانه آن ارسال شد. اختتامیه جشنواره عکس مزارات با معرفی برگزیدگان آن مردادماه سال جاری به دلیل محدودیت‌های دوران شیوع بیماری کرونا بدون حضور برگزیدگان داخلی و خارجی در مشهد برگزار و به صورت زنده در بستر اینستاگرام برای مخاطبان پخش شد. در این گزارش، پای صحبت‌های سه نفر از برگزیدگان ایرانی جشنواره می‌نشینیم.

 

پایانی غریبانه

یکی از روزهای حزن‌انگیز سال گذشته بود. مهرداد خطر را به جان خریده و همراه استادش راهی آرامستان شده بود. استادش از آغاز شیوع بیماری کرونا در حال عکاسی از مراسم تطهیر و تدفین قربانیان ویروس منحوس کرونا و تهیه مجموعه عکسی در این حوزه بود. او هم از وقتی دومین عمه‌اش را در فاصله شش ماه از عمه اولش در اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داد، تصمیم به عکاسی در این حوزه گرفت. آنان برای حضور در بلوک ویژه تدفین باید لباس مخصوص می‌پوشیدند و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. مهرداد آن روز نه به فکر جشنواره بود و نه برگزیده شدن، او فقط برای ثبت وقایع این برهه زمانی از تاریخ بشری رفته بود.

مهرداد واحد یوسف‌آباد، یکی از مهندسان تبریزی کشور است که از سال ۱۳۹۳ در رشته عکاسی هم فعالیت می‌کند. او توانست در جشنواره بین‌المللی عکس مزارات، رتبه سوم بخش «نیایش» را از آن خود کند. این عکاس متولد ۱۳۶۹ درباره عکس برگزیده خود می‌گوید: این عکس را در یک روز سرد برفی در پیک سوم همه‌گیری کرونا در بلوک مخصوص تدفین فوتی‌های کرونایی آرامستان «وادی رحمت» تبریز گرفتم و در آن یک روحانی در حال اقامه نماز میت برای قربانی کرونایی است. این عکس، تصویری غریبانه از مراسم تدفین متوفیان کرونایی را نشان می‌دهد.

در ادامه این عکاس برگزیده با تأکید بر اینکه جشنواره عکس مزارات توسط تیمی حرفه‌ای برگزار شد، بیان می‌کند: امیدوارم شاهد برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره به همت آستان قدس رضوی باشیم و جشنواره جایی برای خودش در بین جشنواره‌های عکاسی باز کند.

 

در آغوش کوه

برف سنگینی باریده بود و منطقه اطراف زیارتگاه یکدست سفید شده بود. در این بین، خورشید در حال غروب بود و منظره دل‌انگیزی را ایجاد کرده بود. محمد مجذوب این منظره زیبای زمستانی شده بود. حدود ۲۰ دقیقه بعد، دوربینش را درآورد و عکسی ماندگار ثبت کرد.

محمد عطایی محمدی، متولد ۱۳۶۱ و اهل آزادشهر استان گلستان است. او حدود ۱۵ سال است به عنوان مربی عکاسی و گرافیک در سازمان فنی و حرفه‌ای خدمت می‌کند. این هنرمند، حائز رتبه سوم در بخش «معماری مزارات اسلامی» جشنواره بین‌المللی عکس مزارات شده است. عطایی محمدی در خصوص عکس برگزیده خود در این جشنواره می‌گوید: این عکس را بهمن ۱۳۹۹ از زیارتگاه «خالد نبی» در محدوده شهر کلاله گلستان گرفتم. در این منطقه به طور معمول برف بسیار کم می‌بارد، استثناً سال گذشته برف سنگینی آمد و من خوشبختانه در آن روز آنجا بودم و توانستم این عکس را بگیرم.

او می‌افزاید: بعضی از منظره‌ها را دوست داریم فقط نگاه کنیم. من هم ابتدا دلم نمی‌آمد عکسی بگیرم، اما خوشبختانه توانستم این منظره را از دریچه لنز دوربینم ثبت کنم. همان زمان حس کردم که این عکس، یک اثر متفاوت است. اگر عکس‌های مرتبط با زیارتگاه خالد نبی را در اینترنت جست‌وجو کنید بی‌نهایت عکس وجود دارد، اما تا کنون چنین عکسی از زیارتگاه در آن شرایط جوی با این نوع دید ندیده‌ام.

این عکاس برگزیده درباره جشنواره هم بیان می‌کند: فکر نمی‌کنم جشنواره‌ای با محوریت مزارات اسلامی تا کنون برگزار شده باشد، بنابر این آستان قدس رضوی اقدام جدیدی انجام داد که در پرتوی آن توانست عکس‌های این مزارات متبرک را گردآوری کند.

همچنین او می‌گوید: امیدوارم متولیان جشنواره به عنوان یک هدیه معنوی، شرایط عکاسی از صحن و سرای رضوی را هم برای برگزیدگان جشنواره فراهم کنند.

 

زیارتی بارانی

باران شدیدی می‌بارید و همه زائران زیر ایوان‌ها پناه گرفته بودند. محمدجواد مثل دیگر روزهای کاری‌اش در حال عبور از صحن‌های حرم مطهر رضوی بود که چشمش به زائری افتاد. این زائر وسط صحن، زیر باران، رو به گنبد طلایی نشسته بود و خادم هم بالای سرش چتری نگه داشته بود. او بدون توجه به شدت باران وسط صحن رفت و از این لحظه معنوی، عکسی ماندگار گرفت.

محمدجواد مشهدی متولد ۱۳۶۳ و از جمله عکاسان فعال آستان قدس رضوی است. جایزه ویژه دبیر جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به این هنرمند که حدود ۱۴ سال است به طور حرفه‌ای عکاسی می‌کند، اهدا شد. او درباره عکس برگزیده خود در این جشنواره می‌گوید: یک روز بارانی پیش از آغاز شیوع بیماری کرونا بود که دوربین به‌دست در حال رفتن به دفتر کارمان در حرم رضوی بودم. وقتی این زائر و خادم را دیدم، بدون هیچ چیدمان خاصی در یک لحظه این صحنه را ثبت کردم.

در ادامه مشهدی درباره نخستین وظیفه یک هنرمند فعال در حوزه عکاسی مزارات به‌ویژه اعتاب مقدسه بیان می‌کند: این عکاسان باید با عکسی که می‌گیرند، بتوانند بین بیننده عکس و صاحب آن عتبه مقدس ارتباط برقرار کنند تا در لحظه‌ای که مخاطب آن عکس را می‌بیند، اول دلش سمت صاحب آن عتبه برود.

او می‌افزاید: وقتی می‌خواهم در اماکن مقدس عکاسی کنم، اول از خود صاحب حرم اجازه می‌گیرم. به طور مثال می‌گویم آقا علی بن موسی الرضا(ع) می‌خواهم در صحن و سرای شما عکاسی کنم، خودتان کمکم کنید. سپس سراغ مباحث زیباشناسی، کادر و... می‌روم.

این عکاس برگزیده از برگزاری جشنواره مزارات به عنوان یک اتفاق خوب نام می‌برد و خاطرنشان می‌کند: جشنواره‌ عکاسی با موضوع عتبات عالیات داشته‌ایم، اما تا کنون جشنواره‌ای به چشمم نخورده بود که تمامی مزارات اسلامی را در بر بگیرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.