انتخابات

 مرحله اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران، با نام مقدس «یا رسول الله(ص)» با حضور یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی و با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش از روز گذشته آغاز شد. 

قدرت‌نمایی در تنگه هرمز

اجرای عملیات پیچیده آبی-خاکی

اجرای عملیات آبی-خاکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های نظامی در سطح دریا و ساحل است که در نخستین گام از مرحله اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار آن هم در دو بخش آفندی و پدافندی به اجرا درآمد. در بخشی دیگر نیروهای دریایی و زمینی ارتش عملیات‌های هوابرد و هلی‌برن را اجرا کردند. شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی توسط فانتوم‌های نهاجا از دیگر برنامه‌های روز نخست رزمایش بود. جنگنده بمب‌افکن‌های اف۴ نیروی هوایی ارتش هم با استفاده از موشک‌های ضد کشتی به‌روز شده اهداف متحرک دریایی را با موفقیت منهدم کردند.

اما سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، با تشریح  برخی جزئیات مراحل شناسایی، اطلاعاتی و رزمی تصریح کرد: عملیات جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیروهای مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و جهت‌یاب یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپادهای شناسایی ایرانی ابابیل ۳، یسیر، صادق، مهاجر۴ و سیمرغ و انواع هواپیماهای شناسایی شامل P۳F، RF۴ و بوئینگ۷۰۷ با موفقیت اجرا شد. امیر دریادار سید محمود موسوی، پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک را از جمله نقاط قوت رزمایش دانست و افزود: پیام رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش به کشورهای منطقه، آمادگی برای برقراری صلح و دوستی با تکیه بر ظرفیت‌های درون منطقه‌ای است.

دشمنان قدرت ارتش و سپاه را آزمایش نکنند

همزمان فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) نیز با بیان اینکه نیروهای مسلح هرگونه تهدید در هر سطح و از مبدأ هر سرزمینی را سرکوب می‌کنند، گفت: دشمنان از آزمودن قدرت ارتش و سپاه پرهیز کنند. سرلشکر غلامعلی رشید در جمع فرماندهان ارتش در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰، اظهار کرد: ارتش و نیروهای مسلح همواره خود را برای رویارویی راهبردی و عملیاتی و تاکتیکی برای حفظ ثبات امنیتی و موجودیت و تمامیت ارضی ایران عزیز و همچنین موقعیت و قدرت منطقه‌ای در برابر ائتلاف دشمنان (به‌طور مشخص ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی) آماده نگه می‌دارند. 

اهمیت رزمایش ارتش

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ در حالی برگزار می‌شود که نیروهای مسلح کشورمان در یکی دو ماه گذشته چندین مانور نظامی در سرتاسر جغرافیای گسترده کشورمان را عملیاتی کردند. یک تحلیلگر نظامی با اشاره به این نکته به خبرنگار ما می‌گوید: برگزاری مانورهای نظامی از سوی کشورها دو کارکرد دارد؛ یکی تمرین دکترین، تاکتیک و راهبردهای عملیاتی و همزمان ارزیابی و نظارت بر میزان آمادگی نیروها و تجهیزات است. محمدمهدی بختیاری در این‌باره افزود: به‌طور نمونه پس از شکل‌گیری تهدیدات بالقوه در مرزهای شمال غربی همزمان با افزایش فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان، ارتش با برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» به تهدیدات احتمالی واکنش نشان داد. این نوعی نمایش قدرت برای دفع خطرات احتمالی است. یا اواسط مهرماه شاهد برگزاری رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ بودیم که این‌گونه مانورها هم از بعد تخصصی بودن مهم است. 

وی با بیان اینکه رزمایشی مانند ذوالفقار ۱۴۰۰ که طبق تقویم زمانبندی سالانه صورت می‌گیرد، از جهاتی دیگر مهم است، تصریح کرد: رزمایش اخیر هم از این جهت که یگان‌های عمل‌کننده به صورت مشترک عمل می‌کنند، اثرگذار است. این نیروها در طول سال به صورت جداگانه ممکن است چندین رزمایش تخصصی داشته باشند، ولی قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم در هم‌افزایی و هماهنگی یگان‌های عمل بسیار مؤثر است.

ذوالفقاری ادامه داد: گسترده بودن حوزه عملیات از دیگر نکات مهم است. رزمایش مذکور در منطقه عمومی سواحل مکران (منطقه‌ای به وسعت بیش از یک میلیون کیلومترمربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان تا شمال اقیانوس هند) برگزار می‌شود. این محدوده به لحاظ سوق‌الجیشی بسیار حیاتی است و رزمایش اخیر قدرت‌نمایی ارتش در تنگه هرمز و حاوی پیام‌هایی برای کشورهای دوست و دشمن نیز هست؛ برای دوستان پیام صلح و دوستی بر پایه امنیت جمعی  و مشترک و برای دشمنان هم از آمادگی جمهوری اسلامی برای رویارویی با هر خطر احتمالی حکایت دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.