گزارش منتشر شده در بیست و ششمین اجلاس آب وهوایی سازمان ملل در گلاسکو حاکی است تولید ناخالص داخلی ۶۵ کشور بسیار آسیب‌پذیر تا سال ۲۰۵۰ به طور متوسط ۲۰ درصد و ۶۴ درصد تا سال ۲۱۰۰ کاهش می یابد، اگر دمای هوا تا ۲.۹ درجه سانتیگراد گرم شود.

اقلیم در مسیر ویران کردن فقیرترین اقتصادهای جهان

به گزارش قدس آنلاین، ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: یافته های این بررسی که به همت یک سازمان انگلیسی موسوم به «کریستین اید» انجام شد، نشان داد  حتی اگر افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود، تولید ناخالص داخلی این کشورها ۱۳ درصد تا سال ۲۰۵۰ و ۳۳ درصد تا پایان قرن حاضر زیان می بیند.

امروزه متوسط دمای زمین  ۱.۱ درجه سانتیگراد در مقایسه با سطح اواخر قرن نوزدهم افزایش یافته است.

این بررسی همچنین نشان داد بیش از یک سوم از کشورهای جهان نیاز فوری دارند تا انعطاف پذیری خود را بالا برند اگر بناست اقتصادهایشان در برابر هجوم امواج گرما، خشکسالی، سیل و طوفان که بر اثر گرمایش جهانی شدیدتر و مرگبارتر شده است، تاب آورد.

به گفته «مارینا آندریجویچ» مولف این تحقیق از دانشگاه هومبولت برلین، توانایی کشورهای جنوب جهان برای توسعه پایدار، به شدت به خطر افتاده است.

وی افزود: انتخاب هایی که اکنون انجام می دهیم، برای جلوگیری از آسیب های بیشتر، حیاتی است.

براساس این گزارش، ۸ کشور از ۱۰ کشوری که بیشترین تاثیر را متحمل شده اند، در آفریقا و دو کشور در آمریکای جنوبی هستند.

همه این ۱۰ کشور متحمل زیان تولید ناخالص داخلی بیش از ۷۰ درصد تا سال ۲۱۰۰ می شوند اگر همین سیاست آب و هوایی ادامه یابد و اگر گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود، این زیان به ۴۰ درصد می رسد.

کشوری که تولید ناخالص داخلی اش بیشترین زیان را می بیند، سودان است. این کشور به تازگی درگیر بارندگی های شدید و سیلاب هایی بود که بیش از ۳۰۰ هزار نفر را گرفتار کرد.

تولید ناخالص داخلی سودان در مقایسه با نبود تغییرات اقلیمی، ۳۲  درصد تا سال ۲۰۵۰ و ۸۴ درصد تا سال ۲۱۰۰ کاهش می یابد.

کشورهای تحت پوشش این گزارش، و بخش مذاکراتی اجلاس آب و هوایی سازمان ملل تشکیل می دهند که شامل کشورهای کمتر توسعه یافته و اتحاد کشورهای جزیره ای کوچک هستند.

کشورهای جزیره ای کوچک به طور ویژه ای در برابر توفان ها که با بالا آمدن سطح دریاها افزایش می یابد، آسیب پذیر هستند.

این بررسی، اقدامات سازگارکننده ای که می تواند به طور بالقوه برخی آسیب ها را فرونشاند، درنظر نمی گیرد.

تا به امروز، دولت های ثروتمند مبالغ اندکی را برای کمک به کشورهای فقیر برای سازگاری با تاثیرات اقلیمی متعهد شده اند.

به گفته «محمد آدو» مدیر اندیشکده انرژی و اقلیمی نایروبی موسوم به «تغییر قدرت آفریقا»، آفریقا کمترین کار را در راستای تغییرات اقلیمی انجام داده است، اما چنانچه این گزارش نشان می دهد با شدیدترین عواقب روبه رو خواهد بود که این عمیقا ناعادلانه است.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد(cop۲۶) از یکشنبه ۹ آبان ماه با حضور هزاران نفر از رهبران و نمایندگان ۲۰۰ کشور در شهر گلاسکوی اسکاتلند فعالیت خود را آغاز کرد.

در جریان این کنفرانس دو هفته ای، مذاکرات دیپلماتیک فشرده ای پیرامون چگونگی مقابله با گرمایش زمین به عنوان یک چالش مشترک جهانی، انجام شده است و رهبران ۲٠٠ کشور جهان اهداف و تعهدات خود را برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی و نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰، ارائه کرد ه اند.

قرار است مذاکره کنندگان در جریان این نشست، کشورهای جهان را وادار کنند تا اقدامات و تعهدات بلندپروازانه تری را برای جلوگیری از گرمایش زمین و محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد، متقبل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.