این فیلم نیز اثری اقتباسی است که در نگارش فیلمنامه آن از کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن برداشتی آزاد شده است. کاوه صباغزاده قصه عاشقانهاش را با رگههای فانتزی مملو از نور و رنگ و جلوههای بصری در هم آمیخته تا به فضای متفاوتی نسبت به سایر عاشقانههای رایج در سینمای ایران دست یابد. این فیلم به تهیهکنندگی مهدی صباغزاده که تهیهکننده فیلم اول پسرش هم بود سه هفته پیش روی پرده سینماهای سراسر کشور رفت اما تاکنون فروش ناامیدکننده زیر ۱۰۰ میلیون تومان داشته است.
شکست در گیشه یک فیلم پرهزینه
مهدی صباغزاده با بیان اینکه «رمانتیسم عماد و طوبا» در جهت تحکیم خانواده است و فیلمنامه خوبی داشته که کارگردان از پس ساخت آن بهخوبی برآمده، آن را اثری جذاب و خوشساخت توصیف میکند که قربانی بیعدالتی در اکران شده و بخت بالایی در گیشه پیدا نکرده است.
کارگردان فیلم «روزهای خوب زندگی» درباره اینکه چقدر با پسرش در فرم و ساختار این اثر همفکری داشته است، میگوید: من هیچ دخالتی در فیلمسازی کاوه نداشتم و همه چیز با فکر و ایده خودش بود.
تهیهکننده «رمانتیسم عماد و طوبا» با بیان اینکه این فیلم در مقایسه با «ایتالیا ایتالیا» پروداکشن وسیعتری داشت، خاطرنشان میکند: ساخت این فیلم برای ما پرهزینهتر بود و دو سال پیش حدود ۳.۵ میلیارد تومان هزینه تولید آن شد. قرار بود فیلمبرداری کار در دو ماه انجام شود ولی به دلیل تعدد لوکیشن و ساخت فضاهای سینمایی، سه ماه طول کشید. ساخت آن به نسبت فیلم قبلی، سختتر و نسبتاً پرهزینه بود ولی چارهای هم نداشتیم چون هزینههای تولید بالا رفته بود.
صباغزاده یادآور میشود: اگر قرار بود این فیلم با هزینههای فعلی ساخته شود حتماً هزینه تولید آن دوبرابر میشد یا اگر قرار بود کست (گروه تولید) بهتری هم داشته باشد قطعاً همان زمان هم هزینههایمان بیشتر میشد ولی کارگردان اثر به حضور بازیگران جوان در اثرش باور داشت.
او با اشاره به اختلافات میان بازیگر نقش اصلی با کارگردان در طول ساخت اثر میگوید: با اینکه به بازیگران جوان و کمتر شناختهشده اعتماد کردیم و حسام محمودی ایفاگر نقشاول مرد فیلم بود ولی این بازیگر در طول کار همکاری خوبی با کارگردان نداشت و کاوه را بسیار اذیت کرد، اما تحمل کردیم تا فیلم به پایان برسد. اختلافات هم در اواسط پروژه ایجاد شد و چون بخشهایی از کار فیلمبرداری شده بود نمیتوانستیم بازیگر اصلی مرد را تغییر دهیم. شخصیت جوانی که برای نقش عماد لازم داشتیم، دستمان را برای انتخاب از میان بازیگران شناختهشده بسته بود و ناچار به انتخاب از میان گزینههای محدودی شدیم.
نمیخواستیم یک فیلم چرک بسازیم
صباغزاده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» را یک قدم رو به جلو در مقایسه با «ایتالیا ایتالیا» دانسته و خاطرنشان میکند: بهنظرم این فیلم اثری پختهتر و با رنگ و لعاب بیشتر است و زحمت ساخت آن به دلیل تعدد لوکیشن بیشتر بود. ضمن اینکه اندیشه خوبی هم در فیلم وجود دارد، اندیشهای که کمتر در فیلمهای سینمای ایران میبینید. فیلمساز در این اثر به سلامت موضوع، روابط سالم خانوادگی و هنجارهای اخلاقی پایبند بوده، چون علاقهای به ساخت آثار چرک و سیاهنما ندارد.
او معتقد است «رمانتیسم عماد و طوبا» اثری در ستایش جایگاه خانواده است و توضیح میدهد: بسیاری از فیلمسازان جوان ما نگاه چرکی دارند و در آثارشان فقر و بدبختی را نشان میدهند، فیلمهایشان هم خوب میفروشد، تکلیف فیلمهای کمدی و مبتذل هم مشخص است چون فقط به فکر گیشه هستند ولی آثار انسانی با نگاه مثبت به زندگی، آنطور که باید مورد توجه و حمایت قرار نمیگیرد. کار ما را همزمان با یک فیلم کمدی اکران کردند که لطمه زیادی به آن زد. شورای صنفی بدون بررسی وضعیت آثار، فیلمها را وارد چرخه اکران میکند و سینمادار هم به دنبال فروش بیشتر است بنابراین برای فیلمهای کمدی تبلیغات بیشتری دارد.
این تهیهکننده اظهار میکند: حتی تلویزیون هم برای تبلیغ فیلمی که در مدح خانواده و ترویج نگاه امیدبخش به جامعه بود کمکی نکرد. مدیران تلویزیون همراه با خانوادههایشان این فیلم را دیدند و پس از تماشای آن گفتند چه مضمون سالم و پاکی داشت، قول حمایت دادند ولی کاری نکردند. پس از سه هفته دوندگی، دو زیرنویس و یک تیزر تبلیغاتی به فیلم دادند در حالیکه باید به نگاههای سالم و خانوادهمحور بها بدهند. شهرداری تهران یک تابلو برای تبلیغ فیلم به ما نداد. حوزه هنری، اکران آن را در شهرستانها محدود کرد.
او با بیان اینکه سینمای خصوصی و مستقل در چنین شرایطی نابود می شود، عنوان میکند: زیان و ضرری که به منِ تهیهکننده وارد شده قابل جبران نیست، ۳.۵میلیارد تومان هزینه ساخت فیلم شده ولی در سه هفته اکران زیر ۱۰۰ میلیون تومان فروخته است. فیلمسازانی که نگاه پاک به سینما دارند در چنین شرایطی دلسرد میشوند و سراغ ساخت فیلمهای کمدی سخیف یا آثار اجتماعی سیاهنما میروند.
دو ساعت به سینما بیایید و زیبایی و امید ببینید
تهیهکننده «رمانتیسم عماد و طوبا» با تأکید بر اینکه بنیاد فارابی باید از فیلمسازانی با نگاههای سالم و امیدبخش حمایت کند، میگوید: کارگردانی مثل کاوه بلد است فیلمهای تلخ و سیاه بسازد ولی دوست ندارد چنین نگاه تلخی را به جامعه نشان دهد چون مردم در سختی هستند، قرار است دو ساعت به سینما بیایند و زیبایی و امید ببینند.
او با بیان اینکه زمان اکران فیلم، زمان خوبی بود اما قربانی بیعدالتی شد، توضیح میدهد: قرار شد پس از «قهرمان» فیلم ما اکران شود. یک هفته پیش از اکران فیلم ما، «گشت ارشاد ۳» را اکران کردند که لطمههای زیادی به فروش ما وارد کرد، چون سینمادار به فکر سود بیشتر است و روی فیلمهای کمدی تبلیغ بیشتری میکند. شورای صنفی نمایش باید فیلمهایی که امکان رقابت با هم داشتند را همزمان اکران میکرد ولی اکران یک فیلم کمدی، بخت فروش فیلمهای دیگر را پایین میآورد.
صباغزاده میافزاید: حمایت نکردن از فیلمهای سالم و خانوادهمحور سبب میشود فیلمسازان جوان به سمت ساخت آثار تلخ و سیاه بروند تا در جشنوارههای خارجی دیده شوند و بتوانند از این راه فیلمشان را تبلیغ کنند چراکه بخش خصوصی به دنبال بازگشت سرمایهاش است.
علی انصاریان؛ مرد نیک روزگار
این کارگردان و تهیهکننده با یادی از زندهیاد علی انصاریان و ایفای نقش او در این فیلم یادآور میشود: علی انصاریان از مردان نیک روزگار و بسیار باشخصیت، شریف و آگاه بود ولی موقعیتهای زیادی در سینمای ایران برای او فراهم نشد. میخواستیم علی انصاریان ایفاگر نقش پدر طوبا در این فیلم باشد که پذیرفت و بازی خوب و قابل قبولی داشت.
خیلی دوست داشتم همراه با او فیلم را در جشنواره فیلم فجر پارسال ببینم ولی پیش از جشنواره، ایشان را از دست دادیم. علاقه داشتم علی انصاریان در فیلم بعدیام یکی از نقشهای اصلی را بازی کند که متأسفانه این همکاری محقق نشد.
نظر شما