«اگرچه بیش از ۱۵سال تجربه تدریس زبان انگلیسی در آموزشگاه‌های مختلف زبان را دارم اما رایحه عطرها همیشه برایم جزو جذاب‌ترین تجربه‌های دوست‌داشتنی بوده است» این‌ها بخشی از صحبت‌های نجمه احمدی کارشناس مترجمی زبان انگلیسی و اهل مشهد است.

عطر دلنشین کارآفرینی

ترجمه عطرها

او می‌گوید: معلمی و مترجمی را دوست داشتم و دارم اما در کنار آن علاقه‌مند بودم وارد فضای تجارت شوم از این رو در عرصه عطر این تجربه را دنبال کردم زیرا معتقدم می‌توانیم از داشته‌هایمان بیشتر و بهتر استفاده کنیم. ابتدا برای شروع مدتی به کار و تحقیق پرداختم تا توانستم به صورت جدی وارد فضای کاری عطر شوم.

وی می‌افزاید: اگرچه همزمان با کرونا به صورت جدی وارد این کار شدم اما خوشبختانه خرید عطر در خراسان از استقبال خوبی برخوردار است. درحال حاضر بازار کارم در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است.

این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد: برای شروع کار مستقل نیاز به سرمایه اولیه داشتم بخشی را خودم و بخشی دیگر را از واحد خوداشتغالی به مبلغ ۱۰میلیون تومان وام گرفتم و توانستم اسانس‌های اولیه را خریداری کنم و کارهایی چون میکس و فراوری و فیکساتور، بسته‌بندی و آماده‌سازی برای تحویل به مشتری را انجام دهم. همچنین برای شروع از منزل کار را آغاز کردم و بی‌تردید برای گسترش آن نیاز به فضای بزرگ‌تر دارم.

اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۲نفروی تأکید می‌کند: نوع برندی که من به صورت تخصصی کار می‌کنم عطرهای سوئیسی و آلمانی است که به صورت مستقیم ۱۲نفر و به صورت غیرمستقیم بیش از ۵۰۰نفر با ما در ارتباط اند. رایحه‌های برندهای فرانسوی، انگلیسی و... را اگر خواهان داشته باشد نیز برایشان تهیه می‌کنیم.

او که روزانه بیش از ۹ساعت کار می‌کند، می‌گوید: نزدیک مناسبت‌های خاص به طور قطع کارمان فشرده‌تر می‌شود و زمان زیادی از ساعات شبانه‌روز را درگیر کار هستم. معمولاً در ماه‌های آخر سال رقابت برای فروش عطر بیشتر می‌شود.

این بانوی پرتلاش خاطرنشان می‌کند: من از سال۹۷ این کار را آغاز کردم و کمی بعد با مسئله شیوع کرونا مواجه شدم که سبب شد با تورم و همچنین رکود بازار مواجه شوم.

وی درباره مشکلات پیش رویش می‌گوید: برای گرفتن کارت بازرگانی باید حدود یک میلیارد تومان هزینه کنم که این روزها برای بسیاری از افراد این هزینه مقرون‌به‌صرفه نیست به همین خاطر با یک دارنده کارت بازرگانی شراکتی کار می‌کنیم.

ضعف در بسته‌بندی

او با اشاره به اینکه بیشترین مشکل در بحث بسته‌بندی عطرها وجود دارد، تصریح می‌کند: متأسفانه ضعف در بسته‌بندی سبب می‌شود نتوانیم بازار بهتری را در دست بگیریم. این درحالی است که من با سرمایه حدود ۱۵۰میلیون تومان می‌توانم تولید شیشه عطرها و جعبه‌ها و لیبل‌های شکیل را طراحی و تولید کنم و ظرفیت استخدام بیش از ۸۰ نفر را نیز دارم که اولویتم حضور و به‌کارگیری افراد زیر پوشش کمیته امداد است که امیدوارم در این راستا مساعدت لازم انجام شود. این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد: درحال حاضر این ضعف سبب عدم رقابت جدی‌تر می‌شود و این در حالی است که اسانس‌های اصلی که وارد می‌کنیم به مراتب بهتر از ادکلن‌هاست و ماندگاری بیشتری دارد.  وی بیان می‌کند: عطرهای ما ۸۰درصد اسانس اصلی و وارداتی است که ما آن را فراوری می‌کنیم و حدود ۲۰درصد باید آن را با سایر اسانس‌ها ترکیب کنیم. در واقع باید به سمت ذائقه مشتری داخلی قدم برداشت. برای مثال ۱۸۸رایحه و اسانس سوئدی و آلمانی را وارد می‌کنیم، حدود چند رایحه ایرانی مانند سیب، موز، هلو، پرتقال و چندین نوع رایحه گل محمدی هم هست که گاهی برای تأمین سلیقه مردم ایران از این رایحه‌ها نیز ترکیب می‌شود. این کارآفرین درباره افزایش قیمت‌ها بیان می‌کند: متأسفانه با افزایش قیمت ۱۰۰درصدی در بازار تجارت عطر مواجه‌ایم، زیرا این اسانس‌ها وارداتی است حتی رایحه‌های گل محمدی که از داخل تهیه می‌شود، قبلاً گرمی هزار تومان بود که درحال حاضر به ۳ هزار تومان رسیده است.

وی می‌افزاید: در گذشته شیشه‌های معمولی برای چند گرم عطر مشتری رایگان بود اما متأسفانه مواد اولیه این ظرف‌های کوچک شیشه‌ای یا پلاستیکی و حتی افشانه آن که وارداتی است با افزایش قیمت زیادی مواجه شده ودرحال حاضر امکان اینکه مغازه‌داران آن را رایگان حساب کنند نیست و مشتری‌ها باید هزینه آن را هم پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.