تحولات لبنان و فلسطین

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در دوره پساکرونا دانشگاه‌ها باید مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه و توسعه محلی گسترش دهند و دیپلماسی علمی در این دوره توسعه پیدا کند.

معاون وزیر علوم:‌دیپلماسی علمی در دوره پساکرونا باید توسعه پیدا کند

به گزارش قدس آنلاین، هاشم داداش‌پور در آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه جیرفت با حضور جمعی از مسئولان استانی و دانشگاهیان دانشگاه جیرفت در تالار شهدای دانشجو این دانشگاه جیرفت افزود: شیوع ویروس کرونا در جهان و قدرت بالای سرایت این ویروس سرآغاز مباحث متعددی در جهان بوده که در این میان برنامه‌ریزان و سیاستگذران نیز تلاش کرده‌اند تا از فرصت‌های حاصل از این تهدید برای پیشینه سازی منافع سازمانی در آینده خود بهره‌گیری کنند که در این بین سیاستگذاران دانشگاه‌ها هم باید پیش از پایان رسمی کرونا خود را برای شرایط جدید آماده کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که کرونا چه تاثیری بر برنامه‌های دانشگاه‌ها برجای گذاشته و سپس آنکه مهمترین الزامات برنامه ریزی دانشگاه‌ها در عصر پساکرونا چیست؟ اظهار داشت: حوزه مسائل دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها از هنگامی که قرنطینه به عنوان یکی از مهمترین راهکار برای کنترل این بیماری مطرح شد دستخوش بیشترین تغییرات شده است، پیدایش کرونا از سویی موجب ابتکارهای روشی جدید در بین دانشگاه‌ها شد و از سویی دیگر برگزاری بسیاری از برنامه‌های نمادین، خسته کننده و در عین حال پرهزینه را که در دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته بود را به حاشیه برد. 

داداش پور تصریح کرد: گسترش فرهنگ مواسات و همدلی از سوی دانشگاهیان، جمع آوری نذورات برای خانواده‌های بی‌بضاعت که به علت این بیماری دچار آسیب شده اند در دستور کار دانشگاهیان قرار گرفت و بحرانی مانند کرونا توانست موجب به روز رسانی اقدامات اصیل، بی پیرایه و مسئولانه در دانشگاه‌ها شود که این اقدامات تا پیش از آن به میزان زیادی مغفول یا دستخوش ظاهرسازی شده بود. 

رئیس سازمان دانشجویان کشور خاطرنشان کرد: افزایش فعالیت‌های بشردوستانه دانشگاهیان و به ویژه کادر درمان و گسترش همدلی در کمک رسانی اقشار مختلف دانشگاهی به یکدیگر و جامعه نیز موید تاثیر کرونا بر افزایش روحیه نوع دوستی و دینداری در دانشگاهیان بود. 

وی تاکید کرد: امروز می‌توان مدعی شد ویروس کرونا، فضای مسئولانه جدیدی را در دانشگاه‌ها فراهم کرده است که تا پیش از این کمتر تصور می‌شد مدیران دانشگاه ها بتوانند با بودجه اندک و سعی و خطاهای مکرر، آن را در این سطح برنامه ریزی کنند. 

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه اظهار کرد: تحکیم بنیان دوستی و پیوندهای معنوی معنادار میان دانشگاه و مردم در پسا کرونا می‌تواند فرصت جدیدی برای بهبود جایگاه دانشگاه‌ها در نزد افکار عمومی تلقی شود.

وی گفت: مشارکت دانشگاه‌ها در طرح‌های تحقیقاتی تولید واکسن از یک سو و مشارکت دانشگاهیان در مشاوره‌ها و تولید محتواهای اجتماعی آگاهی بخش در دوره کرونا و همچنین مشارکت دانشجویان در روند واکسیناسیون توانست تا حدودی روح امید و سرزندگی را در میان جامعه تقویت کند . 

داداش پور تاکید کرد: اگر مشارکت دانشگاه‌ها با جامعه به خوبی ساماندهی و پشتیبانی شود، این وضعیت می‌تواند نتایج بسیار مثبتی را برای پیشرفت توامان دانشگاه و جامعه در پی داشته باشد که برای دستیابی به این هدف برنامه‌ریزی صحیح برای دانشجویان به منظور توسعه برنامه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها یکی از الزامات برنامه ریزی در عصر پساکرونا خواهد بود. 

وی گفت: دانشگاه های کشور در دوره پساکرونا باید به مراتب بیش از گذشته تلاش خود رابرای تربیت دانشجویان با حفظ مسئولیت نسبت به جامعه گسترش دهند و برنامه‌های یادگیری و خدماتی را سریعا افزایش داده و تلاش کنند که دانشجویان را برای مشارکت بیشتر و موثرتر در انجمن‌های داوطلبانه و جهادی آماده سازند. 

داداش پور ادامه داد: تاکید بر رفتارهای مسئولانه در غالب مسئولیت های اجتماعی دانشگاه باید بخش مهمی از برنامه ریزی دانشگاه ها باشد و با توجه به افزایش انتظارات اجتماعی و کمبود منابع به احتمال قوی فشارهای بیشتری روی دانشگاه ها وارد می شود و دانشگاه ها باید مسئولیت اجتماعی  خود را بالا ببرند و در این چارچوب راه اندازی شبکه جامع مسئولیت اجتماعی دانشگاهی می تواند به عنوان ابزاری مهم برای بهره گیری از فرصت ها در پساکرونا باشد. 

رییس سازمان امور دانشجویان گفت:انجام دقیق مسئولیت های اجتماعی اعم از بنگاهی و دانشگاهی باید بر پایه ذینفعان مختلف صورت گیرد و توسعه دیپلیماسی علمی در دوره پساکرونا به ویژه در گسترش رابطه با دانشمندان جهان اسلام با وجود شبکه های اجتماعی باید توسعه پیداکنند. 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بدیهی است تحقق بسیاری از این ارتباطات و برنامه های جدید خود می تواند منجر به خروج دانشکاه های کشور از فضای موجود باشد و در عین حال نقش دانشگاه ها را در توسعه محلی و منطقه ای افزایش دهد. 

وی گفت: دانشگاه جیرفت به عنوان زادگاه سپهبد شهید قاسم سلیمانی اگر می خواهد یاد و خاطره این شهید عزیز انقلاب و مقاومت گرامی دارد باید پیشتاز در حوزه مسئولیت اجتماعی و برنامه های جهادی و خدمت رسانی باشد. 

براساس اعلام سازمان امور دانشجویان، در پایان این مراسم از زحمات دکتر مرتضی مختاری، رییس سابق دانشگاه جیرفت تقدیر و دکتر حسین شکفته به‌عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.