مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: نظارت های بهداشتی از ۱۵اسفند به مدت دوماه در ۱۸هزار نقطه و توسط ۱۱۶اکیپ نظارتی در سطح استان تشدید خواهد شد.

تشدید نظارت های بهداشتی در نوروز ۱۴۰۱

به گزارش قدس انلاین،جواد اعلمی در مانور تشدید طرح نظارت بهداشتی دامپزشکی خراسان رضوی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ گفت:   طبق پیش بینی ها امسال حضور زائران امام رضا(ع)  در نوروز ۱۴۰۱ در خراسان رضوی و بویژه شهر مقدس مشهد رشد چشمگیری خواهد داشت از این رو طرح تشدید نظارت های بهداشتی دامپزشکی خراسان رضوی در سراسر استان و به طور خاص در مشهد مقدس به منظور حفظ سلامت زائران و مجاوران  به مدت دو ماه از ۱۵ اسفند ماه  شروع  و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امید داریم بتوانیم  فضای امنی را در زمینه موارد بهداشتی و مرتبط با تغذیه زائران در نوروز  ۱۴۰۱ فراهم  کنیم، تصریح کرد:  دامپزشکی استان به عنوان یک سیستم نظارتی در همه مراحل تولید، حمل و نقل و عرضه در این ایام حضور فعالی خواهد داشت  و در این طرح بر  ۱۸ هزار نقطه  مشخص شده از جمله رستوران ها، هتل ها، اشپزخانه ها و همچنین مراکزی که به نوعی با تولید و عرضه فرآورده های خامی مرتبط هستند  توسط  ۱۱۶اکیپ نظارتی  که ۱۵ مورد ان مربوط به شهر مقدس مشهد می باشد توسط  ۲۳۲ کارشناس نظارت های بهداشتی  لازم صورت خواهد گرفت.

اعلمی با بیان اینکه با همکاری  استانداری خراسان رضوی ، دانشگاه علوم پزشکی،  جهادکشاورزی و   تعزیرات حکومتی سعی خواهیم کرد  سلامتی زائران در ایام نوروز ۱۴۰۱را حفظ کنیم، تصریح کرد: همچنین به  زائران و مجاوران توصیه می شود خریدهای خود را از مراکز معتبر انجام داده  و بویژه در خرید گوشت قرمز مراقب باشند که حتما دارای مهر و  لیبل  باشد  و از  خرید فراورده  های دامی از دستفروش ها و مراکز حاشیه ای و سیار و جاده ای که  کارشناس دامپزشکی در ان محل حضور ندارد   خود داری کرده  و موارد مشکوک را از طریق تلفن ۱۵۱۲  و یا یا سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع دهند  تا در کوتاهترین زمان ممکن  مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در قالب ستاد سفر اکیپ ویژه دامپزشکی خراسان رضوی در خیابان طبرسی مشهد مستقر و به شکایات و گزارش های مردمی رسیدگی سریع خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه  خرید ماهی در ایام نوروز رونق می گیرد از  مردم که بهترین بازرس های نظارتی هستند  تقاضا می شود خریدهای خود را از  فروشگاه هایی  معتبر  انجام دهند و از خرید ماهی از مراکز سیار و مستقر در جاده ها بویژه در شرایط فعلی کرونا  جدا خود داری کنند.  همچنین هنگام خرید ماهی از مراکز و فروشگاه ها نیز توجه داشته باشند که  ماهی سالم دارای ویژگی هایی از جمله داشتن  چشم محدب و برامده ،  ابشش های قرمز و  برگشت پذیر بودن گوشت دارد و هرنوع ترشیدگی خبر از فاسد بودن ماهی دارد . همچنین توصیه می شود مردم در موضوع ماهی قرمز توجه لازم را داشته باشند و در تعویض اب و یا جابه جایی آن حتما از دستکش استفاده نمایند .

 اعلمی افزود: با توجه به اینکه ممکن است مردم در ایام عید نوروز کشتار دام را به صورت شخصی انجام دهند توصیه می شود به جهت جلوگیری از انتقال بیماری هایی نظیر تب کریمه کنگو لاشه  گوشت را حداقل به مدت  ۴ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند  تا میکروب های احتمالی که  در دام وجود دارد  از بین برود.

وی ادامه داد: در ۱۱ماه ابتدایی  سال جاری  ۱میلیون و نهصد هزار راس دام شامل دام سبک و سنگین در استان  کشتار شده است که  منجر به تولید  ۷۲میلیون کیلو گوشت قرمز شده است و در این راستا  ۱۸۳ هزار کیلو نیز از  چرخه مصرف به دلیل نداشتن شرایط  بهداشتی   خارج شده اند.

اعلمی با بیان اینکه تمام کشتار مرغ ها در سطح استان به صورت دستی و توسط ۲۰۰ذابح مشخص شده صورت می گیرد،  ادامه داد:  همچنین در این مدت ا۷۷ میلیون طیور در ۱۴ مرکز استان کشتار شدند   که منجر به  تولید ۱۴۷ تن گوشت سفید شده است.

وی افزود: در ۱۱ماهه ابتدایی سال جاری همچنین  ۱۵۲هزار مورد بازدید بهداشتی در سطح استان صورت گرفته است  که تعداد ۱۴ هزار مورد  آن منجر به  تهیه گزارش هایی مبنی بر غیر بهداشتی بودن محل  بوده است و همچنین  ۱میلیون و ۸۹۰ هزار فراورده غیر بهداشتی  نیز از این مراکز جمع اوری شده است . از طرفی در این مدت  ۳۳۰۰ مورد پرونده قصایی  برای مراکزی که شرایط بهداشتی را رعایت نکرده بودند تشکیل شد که   ۲۹۵۲ مورد آن به مراکز قضایی معرفی شدند.

 در ادامه این مانور حجت الاسلام شورورزی،   مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز  گفت: از رسانه ها در فرهنگ سازی غذای حلال تقدیر می کنم.

وی ادامه داد: رسانه ها در حوزه ابزیان نیز  اطلاع رسانی  لازم را داشته باشند زیرا  افراد سود جو ابزیان حرام را در قالب فیله به عنوان ماهی حلال به فروش می رسانند.

وی افزود: همچنین در بحث رستوران ها طبخ هرگونه ابزیان حرام و خرچنگ حرام است و مردم در صورت مشاهده اینگونه موارد  به شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی  کنند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد.

حجت الاسلام شورورزی  با بیان اینکه  در کلیه کشتارگاه های دام و طیور ناظر شرعی حضور دارند، بیان داشت: از مردم درخواست می شود خرید گوشت و فرآورده های دامی را از مراکز مورد تایید دامپزشکی انجام دهند  و در خرید گوشت قرمز توجه داشته باشند که  حتما لاشه های گوشت  دارای مهر و لیبل باشد  از این رو اگر  با گوشت  دارای قیمت پایین ، فاقد مهر و لیبل  مواجه شدند  قطعا از نظر شرعی این گوشت ها  مشکوک و حرام خواهند بود.

وی ادامه داد: مردم  از افرادی که در جاده ها  و در حاشیه خبابان ها بویژه حاشیه مشهد به صورت سیار اقدام به فروش ماهی می کنند خریداری نکنند و اخیرا نیز دراین باره  پرونده های قضایی تشکیل شده است که در یک مورد  حدود ۲ تن کوسه ماهی در  نیشابور و  همچنین ۱تن  گربه ماهی در مشهد شناسایی و به مراجع قضایی  معرفی شدند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.