حجتالاسلام فؤادیان در ابتدا با بیان اینکه رابطه تنگاتنگی میان امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) در چهار محور قرآن، روایات، ادعیه و زیارات و تشرفات وجود دارد، عنوان کرد: در قرآن آیاتی قرار دارد که امام حسین(ع) به امام مهدی(عج) تأویل نموده و آیاتی نیز وجود دارد که حضرت بقیهالله(عج) به سیدالشهدا(ع) تأویل نموده است. برای مثال این آیه شریفه «و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا... انه کان منصورا» به هر دو امام تأویل شده است. چه کسی مظلوم به شهادت رسیده است؟ امام حسین(ع). چه کسی خونخواه و منتقم این خون است؟ امام مهدی(عج). «مظلوم» در این آیه امام حسین(ع) و «منصور» این آیه امام مهدی(عج) هست. پس در قرآن بین این دو امام ارتباطهایی از طریق آیات بیان شده است.
با قیام حضرت بقیه الله(عج)
دبیر علمی اندیشکده بینالمللی مهدویت ادامه داد: در احادیث هم همینطور است، یعنی بین این دو امام ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. برای نمونه در روایات آمده نهمین فرزند امام حسین(ع) کسی است که جهان را پر از عدل و داد میکند و آن راه نیمه تمام امام حسین را پایان میبخشد. همانطور که امام حسین(ع) از مدینه به مکه آمدند و از مکه به سوی کوفه میخواستند بروند که در کربلا متوقف شدند، امام مهدی(عج) نیز از مدینه به مکه میآید و پس از اینکه در مکه ظهور میکند، پایتخت حکومت جهانیاش را مسجد کوفه قرار میدهد و به این ترتیب راه امام حسین(ع) تکمیل میشود.
وی افزود: همچنین در روایات داریم روز عاشورا، روز ظهور حضرت است؛ یا اینکه امام مهدی(عج) وقتی ظهور میکند در آن خطبهای که میخواند «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا» خودش را از طریق نسبتش با امام حسین(ع) معرفی میکند. پس زمانی که ما به روایات نگاه میکنیم نیز میبینیم بین این دو امام خیلی ارتباط برقرار شده است. در نمونه روایات دیگری، یاری امام حسین(ع)، یاری امام مهدی(عج) بیان شده یا فرشتگانی که میخواستند در کربلا یاوران امام حسین(ع) باشند، به عنوان یاوران امام مهدی در عصر ظهور مورد اشاره قرار گرفتهاند. همچنین شعار یاران حضرت مهدی(عج) نیز
«یا لثارات الحسین» است.
پیوند عاشورا و انتظار در آیات و روایات
رمز پویایی تشیع
در ادامه دبیر علمی اندیشکده مهدویت با بیان اینکه در پیوند میان اینها با یکدیگر باید سنتهای تاریخی قرآن کریم را نیز مدنظر داشت، گفت: سنتهای الهی امتحان و آزمایش است. در زمان امام حسین(ع) مردم مبتلا به این آزمایش و امتحان شدند و در عصر غیبت نیز شاهد این سنت الهی هستیم. یاری امام، سنت الهی است. امام حسین(ع) «هل من ناصر ینصرنی» دارد و الان نیز امام مهدی(عج) از ما نصرت میخواهد که ما در ادعیه عرض میکنیم «اللهم اجعلنی من اعوانه و انصاره». این سنتهای الهی است که مثل استخلاف در عهد امام حسین و امام مهدی(عج) نیز هست. بنابراین سنتهای الهی کاملاً در قیام
سال ۶۱ هجری و در عصر ظهور شاهد و پابرجا هستند.
ریشه انقلاب اسلامی
و دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی
وی افزود: مستشرقان در خصوص ظهور زیاد صحبت کردهاند که برای نمونه آقای سیدرضی موسوی گیلانی کتابی با همین عنوان یعنی «مستشرقین و مهدویت» دارند. مستشرقان وقتی تاریخ تشیع را مورد ارزیابی قرار میدهند، قیامهایی که در طول تاریخ وامدار حرکت سیدالشهدا بوده یا با یاد امام زمان(عج) قیام کردهاند را مورد بررسی قرار داده و اقرار و اعتراف دارند این دو جریان که یکی در گذشته و یکی در آینده است کاملاً با یکدیگر در ارتباط اند. بنابراین ما میتوانیم انتظار کشیدن برای امام زمان را دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی بدانیم.
نظر شما