به گزارش قدس آنلاین به نقل از مفدا (معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، رتبه بندی تأثیرات دانشگاهها برای اولین بار سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبه بندی بینالمللی تایمز انجام شد.
تایمز در این رتبه بندی دانشگاهها را بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی میکند. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه بندی از آنها استفاده کرده است.
تایمز از شاخصهای دقیق برای ارائه مقایسههای جامع و متعادل در چهار زمینه گسترده تحقیق، مدیریت، دسترسی و آموزش استفاده کرده است.
تحقیق: بارزترین و سنتیترین راهی که دانشگاه میتواند در ارائه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) کمک کند و منظور از تحقیق موضوعات مرتبط با این اهداف است.
مدیریت: دانشگاهها متولی منابع قابل توجهی از جمله منابع فیزیکی و منابع انسانی شامل کارمندان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان هستند. نحوه عملکرد آنها در مدیریت این منابع یکی از عوامل اصلی رسیدن به توسعه پایدار مدنظر است.
دسترسی: دستیابی به آموزش عالی بسیار مهم است و کاری که دانشگاهها با جوامع محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی خود انجام میدهند یکی دیگر از راههای اصلی تأثیرگذاری آنها بر توسعه پایدار است.
آموزش: آموزش اهمیت زیادی در اهداف توسعه پایدار دارد زیرا هم به اطمینان از وجود پزشکان ماهر و کافی برای ارائه خدمات سلامت کمک میکند و هم به دانش آموختگان برای رسیدن به آینده شغلی مناسب کمک میکند.
بر اساس معیارهای نظام بینالمللی تایمز اگر دادههای مرتبط با هر دانشگاه حداقل با سه هدف مرتبط بوده در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نظام بینالمللی رتبه بندی تایمز تقسیم بندی نمرات هر یک از اهداف را در روش تحقیق خود تشریح کرده است.
شاخصهای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) شامل ۱۷ شاخص است که رتبه بندی تایمز عملکرد دانشگاه را در همه این شاخصها ارزیابی میکند.
شاخصها: ۱: بدون فقر، ۲: بدون گرسنگی، ۳: سلامتی و رفاه خوب، ۴: آموزش با کیفیت، ۵: برابری جنسیتی، ۶: آب تمیز و بهداشتی، ۷: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۸: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۱۰: کاهش نابرابری، ۱۱: شهرها و جوامع پایدار، ۱۲: مصرف و تولید مسئولانه، ۱۳: اقدامات آب و هوا، ۱۴: زندگی در زیر آب، ۱۵: زندگی در خشکی، ۱۶: صلح، عدالت و نهادهای قوی و ۱۷: مشارکت برای اهداف
دادههای مورد استفاده به نزدیکترین سال تحصیلی به ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۰ اشاره دارد. با این حال، در برخی موارد، به دلیل اختلال ناشی از همهگیری کووید۱۹، دادهها مربوط به سال ۲۰۱۹ است.
محدوده تاریخ برای هر معیار در سند روش شناسی کامل مشخص شده است.
۲۷ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی اثرگذاری دانشگاهها ۲۰۲۲
دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه کردستان، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه تبریز، دانشگاه اراک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه مراغه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
نظر شما