خبرگزاری فرانسه به نقل از دولت آمریکا نوشت سازندگان اسلحه گرم در آمریکا در دو دهه بیش از ۱۳۹ میلیون اسلحه برای بازار تجاری تولید کرده‌اند.

افزایش قتل و خودکشی در پی افزایش تولید اسلحه در آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس گزارش جدید دولت آمریکا، سازندگان اسلحه گرم در آمریکا بیش از ۱۳۹ میلیون اسلحه را برای بازار تجاری طی دو دهه از سال ۲۰۰۰ تولید کردند که از این تعداد ۱۱.۳ میلیون اسلحه تنها در سال ۲۰۲۰ تولید شده بود.

بر اساس گزارش وزارت دادگستری آمریکا، ۷۱ میلیون اسلحه گرم دیگر در همان دوره وارد شد - در مقایسه با تنها ۷.۵ میلیون صادر شده - که نشان می‌دهد کشور به معنای واقعی کلمه در حال شنا کردن در سلاح‌های شخصی است که باعث افزایش خشونت با سلاح گرم، قتل و خودکشی شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در بسیاری از تیراندازی‌های دسته جمعی از تفنگ‌های تهاجمی نیمه اتوماتیک استفاده کرده اند. آن‌ها به طور انبوه تپانچه‌های نیمه اتوماتیک ۹ میلی متری ارزان با کاربرد آسان و دقیق را خریداری کرده اند، مانند آنچه که اکثر پلیس‌ها اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که مقامات با افزایش اسلحه‌های ثبت‌نشده که در خانه ساخته می‌شوند و به «سلاح های ارواح» معروفند، مواجه هستند. این سلاح‌ها با قطعاتی که می‌توان آن‌ها را آنلاین خرید و با چاپگر سه بعدی تولید کرد و تپانچه‌ها و تفنگ‌های لوله کوتاه که به اندازه نیمه‌خودکار قدرتمند و کشنده هستند، ساخته می‌شوند. تفنگ‌های تهاجمی که  در تیراندازی‌های دسته جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لیزا موناکو، معاون دادستان کل گفت: «ما تنها در صورتی می‌توانیم به افزایش خشونت‌ها رسیدگی کنیم که بهترین اطلاعات موجود را داشته باشیم و از مؤثرترین ابزارها و تحقیقات در این باره استفاده کنیم. وزارتخانه به جمع‌آوری داده‌های لازم برای تطبیق رویکرد ما در مورد مهم‌ترین محرک‌های خشونت با سلاح و حذف تیراندازان از خیابان‌ها ادامه خواهد داد.»

در بوفالو، نیویورک، یک مرد سفیدپوست ۱۸ ساله با نفرتی نژادپرستانه از تفنگ تهاجمی برای قتل ۱۰ آمریکایی آفریقایی تبار استفاده کرد. در لاگونا وودز، کالیفرنیا، مردی با یک تپانچه ۹ میلی متری به پنج نفر در کلیسایی که تایوانی‌ها رفت و آمد می‌کنند، شلیک کرد و در میلواکی، ویسکانسین، بیش از ۲۰ نفر در تیراندازی در یک شب در منطقه سرگرمی مرکز شهر زخمی شدند.

هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد که تعداد مرگ و میر ناشی از اسلحه در آمریکا در سال ۲۰۲۰ افزایش تاریخی داشته است.

آمریکا ۱۹ هزار و۳۵۰ قتل با سلاح گرم را در سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند که نزدیک به ۳۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت و ۲۴ هزار و۲۴۵ خودکشی که  با سلاح گرم انجام شده و ۱.۵ درصد افزایش داشته است. نرخ قتل با سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ به ۶.۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید که بالاترین میزان در بیش از ۲۵ سال گذشته است.

صنعت اسلحه در دو دهه اخیر در آمریکا رشد کرده است. در سال ۲۰۰۰، نام دو هزار و ۲۲۲ تولید کننده فعال در این صنعت ثبت شده بود و در  سال ۲۰۲۰، این تعداد به ۱۶هزار و ۹۶۳ رسید. تولید سالانه اسلحه تجاری نیز افزایش یافت: ۳.۹ میلیون در سال ۲۰۰۰ که ۲۰ سال بعد به ۱۱.۳ میلیون رسید.

تقریبا نیمی از اسلحه هایی که در سال ۲۰۲۰ فروخته شدند، تپانچه بودند که سهم آن‌ها از بازار در سال ۲۰۰۰ دو برابر شد. آمریکا سال ۲۰۲۰ شاهد ورود ۵.۵ میلیون تپانچه و نزدیک به یک میلیون هفت تیر بود.

سلاح‌های گرم ساخته شده از سوی سازندگان رسمی باید دارای شماره سریالی باشند که امکان ردیابی آن‌ها توسط مجریان قانون را فراهم کند؛ اما مقامات به طور فزاینده‌ای نگران تفنگ‌های دست ساز هستند که چنین علامتی ندارند و به طور فزاینده‌ای در جرایم یافت می‌شوند.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۱، مقامات ۱۹ هزار ۲۴۴ اسلحه از این دست را کشف کردند، در حالی که پنج سال قبل فقط یک هزار و ۷۵۸ اسلحه بدست آمده بود.

گزارش جدید اولین گزارش در یک مطالعه چهار جلدی درباره بازارهای اسلحه و قاچاق غیرقانونی بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.