۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۸
کد خبر: 801313

کسی برای خدمتگزاران کف نمی‌زند

علیرضا علیزاده، خبرنگار

این روزها هربار که به شبکه‌های اجتماعی سری می‌زنیم بیش از هرچیز تصاویر مربوط به حادثه متروپل را می‌بینیم و در این میان عکس‌های برخی از قربانیان حادثه و بی‌قراری هموطنانی که عزیزان آن‌ها هنوز در زیر آوار قرار دارند دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

این مسئله نشانه‌ای از همدلی مردم پرعاطفه ایران عزیزمان است که تاب و تحمل دیدن غم همنوعان خود را ندارند، اما برخی که در اهداف آن‌ها ذره‌ای از منافع ملت ایران به چشم نمی‌خورد، بسیار حرفه‌ای و البته ناجوانمردانه روی این اندوه موج‌سواری می‌کنند.
این قاتلان مصالح مردم ایران در غیاب رسانه‌های دلسوز، چهره‌ای وارونه از ماجرا را در افکار عمومی جامعه می‌سازند. هربار که بی‌طرفانه به فعالیت‌های رسانه‌ای و مجازی این نامحرمان غیردردمند نگاه می‌کنیم اثری از حل معضل و مشکل موجود به چشم نمی‌خورد و هر آنچه که هست با اهداف سیاسی و ضدملی انجام می‌شود. یعنی آنچه که این افراد و رسانه‌ها و البته برخی دولت‌ها از ماجرا در اذهان می‌سازند با آنچه در میدان واقعی متروپل وجود دارد، متفاوت است.
درست چند ساعت از حادثه نگذشته بود که مردم آبادان به صورت خودجوش در مراکز انتقال خون حاضر شدند تا با اهدای خون خود به حادثه‌دیدگان کمک رسانند که متأسفانه از این رفتار برخواسته از فرهنگ غنی و روحیه انسان‌دوستانه مردم فقط یک عکس منتشر می‌شود!
در همین حین نیروهای ویژه آتش‌نشانی تهران که در حادثه پلاسکو حضور فعال داشتند و به عنوان تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات کشور شناخته می‌شوند، به آبادان اعزام شدند. علاوه بر این دو تیم واکنش سریع و آواربرداری آتش‌نشانی شیراز با تجهیزات امدادی به آبادان سفر کردند؛ از اصفهان امدادگران آتش‌نشانی به همراه تجهیزات امداد و نجات شامل خودرو امداد و نجات کوهستان و خودرو فوق سنگین نجات مجهز به جرثقیل ۱۰تنی و خودروهای پیشرو در راستای نجات افراد احتمالی باقیمانده زیر آوار به آبادان اعزام شدند که در میان امدادگران و آتش‌نشان‌های اصفهانی حضور محمدرضا صفدریان، قهرمان یخ‌نوردی دنیا نیز به چشم می‌خورد که کار امدادرسانی را انجام می‌دهد. گروه‌های جهادی متخصص همراه نیروهای امدادی در محل حاضر هستند و اقدامات خود را با هماهنگی ستاد بحران حادثه ریزش ساختمان متروپل ادامه می‌دهند.
در شعاع یک کیلومتری برج فروریخته متروپل حلقه مهر و محبت دیگری از مردم به چشم می‌خورد که شاید تخصصی در امداد و نجات ندارند، اما نقش مؤثر خود را در حادثه یافته‌اند و ترجیح داده‌اند به جای انفعال و اعتراض بی‌ثمر برای امدادگران آب و غذا تهیه کنند و از آن‌ها پذیرایی نمایند.
اما رسانه‌ای که خیر و صلاح مردم ایران را نخواهد، روایت درستی از ماجرا ارائه نمی‌دهد. با همین نیت غیرانسانی در وهله اول به مردم آدرس غلط می‌دهند و انگشت اتهام را به سوی کودکانی می‌گیرند که معصومانه برای امام زمان(عج) خود سرود سلام فرمانده می‌خوانند و در دفعات بعدی دروغ‌هایی از جمله زنده بودن مالک متوفی متروپل را بیان می‌کنند! غافل از آنکه اگر عبدالباقی زنده باشد نفعش برای قانون بیشتر است تا وی را به عنوان مقصر اصلی محاکمه کند.
پس از وقوع حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی توجه به حفظ آرامش و حال روحی بازماندگان نیز مسئله‌ای مهم است. در مراحل مواجهه با بحران‌ها اگر همزمان با امداد و نجات به تبیین حقایق موجود توجه نشود، نه کسی رسیدگی مسئولان کشوری و لشکری را می‌بیند! نه حضور چند روزه امام جمعه‌اهواز در کنار امدادگران به چشم می‌آید و نه دستوراتی که تا به امروز اجرا شده‌است، دیده می‌شود و مردم به جای کف زدن برای خدمتگزارانشان درگیر شایعاتی می‌شوند که هرساعت بر سر آن‌ها آوار می‌شود.
امروز رسانه‌ ملی به‌جای سکوت و انزوا باید در صحنه اطلاع رسانی به اقشار جامعه کشور مانع از اثرگذاری عملیات روانی دشمن بر مردم و تهییج آن‌ها نسبت به کنش گری ضد امنیتی باشد و به آرامش روانی کشور کمک کند تا آوار فکری روحی و روانی این حادثه رفع شود و نامحرمان مجال سوءاستفاده پیدا نکنند. دراغلب بحران‌ها و حوادث عصر حاضر مسئله پوشش رسانه ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.