معترضان خشمگین به حملات خودسرانه ترکیه به خاک عراق با برگزاری تجمع مقابل کنسولگری این کشور در منطقه «الوزیریه» بغداد، ضمن پایین کشیدن پرچم همسایه شمالی از سر در کنسولگری، آن را به آتش کشیدند.

واکنش تند عراق به اقدامات خصمانه ترکیه

 اعتراضات پس از آن بالا گرفت که اعلام شد در حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شهر زاخو (تفرجگاهی در اقلیم کردستان عراق) ۹ تن کشته و ۳۱ تن دیگر زخمی شدند. آنکارا هر چند با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت جنایت سعی کرد آن را بر گردن گروهک کارگران کردستان عراق موسوم به پ.ک.ک بیندازد اما مقامات عراقی به‌صراحت اعلام کرده‌اند ترکیه را مسئول می‌دانند. 
اما این حمله همچنان محافل داخلی عراق را ملتهب کرده است. بر این اساس علاوه بر بغداد، صدها نفر از شهروندان استان‌های دیالی، ذی‌قار، اربیل و بصره روز پنجشنبه با برگزاری تظاهرات از دولت مرکزی خواستند گام‌هایی عملی در محکومیت این حمله خونین اتخاذ کند. وزارت امور خارجه عراق در واکنشی شدیداللحن به حمله ترکیه، تأکید کرد همه نیروهای ترکیه‌ای باید از خاک عراق خارج شوند. این نهاد با بیان اینکه انکار تجاوز از سوی ترکیه، یک شوخی تلخ است، گفت: احتمالاً عراق هم در پاسخ به این حمله، از «کارت اقتصادی» استفاده خواهد کرد. نخست‌وزیر عراق هم ضمن نسبت دادن این حمله به ترکیه، تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند». دفتر «مصطفی الکاظمی» پیشتر، روز پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرده بود. همزمان هیئت وزیران عراق وزارت خارجه این کشور را به تشکیل پرونده‌ای کامل درباره تجاوزات مکرر ترکیه به حاکمیت و امنیت عراق و ارائه شکایت فوری در این زمینه به شورای امنیت و سازمان ملل مکلف نمود. از سوی دیگر یک عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق با اشاره به این حمله تأکید کرد: توافق امنیتی بغداد و آنکارا باید پایان یابد. اشاره «جواد البولانی» به توافق‌نامه‌ای است که در دوران رژیم صدام حسین بین دو کشور امضا شده و به آنکارا اجازه می‌دهد برای مقابله با خطراتی که این کشور را تهدید می‌کند تا عمق ۱۰کیلومتری وارد مناطقی در اقلیم کردستان شود. آنکارا با استناد به این توافق‌نامه بارها حریم هوایی و حاکمیت ملی عراق را نقض کرده است. تنها از سال ۲۰۱۵ در اثر حملات ارتش ترکیه ۱۳۸ غیرنظامی در اقلیم کردستان کشته شده اند. 
در صحنه مردمی هم روز گذشته شهروندان در استان سلیمانیه کارزار تحریم کالاهای ترکیه و توقف سفرهای سیاحتی به این کشور را به راه انداختند. در صحنه نظامی نیز یک منبع امنیتی عراقی روز جمعه از حمله پهپادی به پایگاه ترکیه‌ای بامرانی در دهوک خبر داد. همچنین به دنبال این حمله، چند شبکه تلویزیونی ترکیه توسط گروهی عراقی هک و پیام «بمباران عراق را متوقف کنید، بمباران کردستان را متوقف کنید» روی آن ظاهر شد.

خبرنگار: جاویدان  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.