«ویولون‌زن روی پل» روایت سفری از ظلمت به نور نوشته خسرو باباخانی است. نویسنده در این کتاب تجربه‌های خود را از اعتیاد ۳۰ساله و سپس رهایی از این بلا روایت کرده است.

آبرویم را با خدا معامله کردم

مراسم رونمایی از این کتاب با حضور اهالی فرهنگ و هنر، نویسنده اثر و همسر او در تالار شهدای سلامت مشهد برگزار شد. باباخانی در پاسخ به خبرنگار ما درباره کتاب جدیدش گفت: من می‌خواستم با نوشتن این کتاب بگویم که اعتیاد درمان دارد و تجربه‌ام از ترک را برای کسانی که دنبال درمان هستند، بنویسم. ضمن اینکه عنوان این کتاب درباره اعتیاد نیست و هر کسی بدون اینکه قضاوت شود می‌تواند این اثر را در اتوبوس و مترو هم بخواند.
او افزود: خداوند در آیه‌ای به کسانی که اراده می‌کنند تا از ظلمت وارد روشنایی شوند وعده پاداش می‌دهد، باباخانی درباره بازنمایی شخصیت همسرش در این کتاب عنوان کرد: به نظرم زیباترین زنی که در ادبیات داستانی خلق شده، «ماه طاووس» است و من به او افتخار می‌کنم.

قصه‌های عریضه‌های مردم 
پس از رونمایی از کتاب «ویولون‌زن روی پل» که توسط «ماه‌طاووس» همسر خسرو باباخانی و همراه رنج‌های این نویسنده در مسیر ترک انجام شد، مهدی قزلی، مدیر انتشارات جام‌جم و رضا امیرخانی به همراه خسرو باباخانی روی سن آمدند تا درباره کتاب گپ بزنند. قزلی درباره ماجرای انتشار این کتاب گفت: چند سال پیش برای نوشتن «پنجره‌های تشنه» با کاروان حمل ضریح ساخته شده برای حرم حضرت امام حسین(ع) از قم تا کربلا همراه شدم. در آن سفر، مردم نامه‌هایی را برای انداختن در ضریح امام حسین(ع) می‌نوشتند و من مسئول جمع‌آوری عریضه‌ها بودم. در مسیر رسیدن به کربلا و تحویل این نامه‌ها به متولی حرم امام حسین(ع)، نامه‌ها را خواندم تا ببینم مردم چه خواسته‌هایی از اباعبدالله(ع) دارند. بالغ بر یک سوم خواسته‌ها درباره ترک اعتیاد بود.
او با اشاره به اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد: مردم زمانی که مستأصل باشند سراغ امام حسین(ع) می‌روند، نامه‌های عجیب زیادی دیدم که اعتیاد موجب از هم پاشیدن زندگی‌ها شده بود. پیش از این اتفاق، نگاهی جدی به این مسئله نداشتم و آنجا فهمیدم که چقدر این معضل جدی است. 
به گفته او، تجربه زیست خسرو باباخانی از اعتیاد و بازگشت از این راه تاریک، پشتوانه «ویولون‌زن روی پل» است. وی افزود: نویسنده این مسئله را با همه وجود درک کرده و مسائل جانبی ماجرا را می‌داند. من بارها به ایشان گفتم درباره این تجربه زیسته بنویسد ولی رد کرد، زمانی که از مشکلات مردم در نامه‌هایشان به امام حسین(ع) گفتم و اینکه چنین چیزی درد مردم است، ایشان شروع به نوشتن کتاب کرد و به نظرم یکی از دلایل توفیق این اثر، عنایت امام حسین(ع) است. 
قزلی با تأکید بر اینکه این کتاب، یک شخصیت به ادبیات ما اضافه کرده، گفت: ما در خلق شخصیت در ادبیات دچار معضل هستیم به ویژه در خلق شخصیت‌های خانم که معمولاً تبدیل به تیپ می‌شوند یا عاریه گرفته از آثار خارجی هستند.  در این کتاب شخصیتی به نام «ماه‌طاووس» خلق شده که یک زن ایرانی فوق‌العاده جدی و محکم است. 

برای کاستن از رنج مردم چه کرده‌ایم؟
خسرو باباخانی نویسنده کتاب هم درباره نوشتن اثری از تجربه زیسته‌اش گفت: من همیشه به رهجوهای درمان سیگار و مواد یا هنرجوهای کلاس‌های داستان‌نویسی می‌گویم هر شب پیش از خواب از خودتان بپرسید که امروز برای کاستن از رنج مردم چه کرده‌ام؟ اگر جواب ما به این پرسش منفی باشد به نظرم آن روز باطل شده است.
او افزود: رهایی من از شر مواد، لطف خدا بود چون من راه‌های رفته را از سر گذرانده بودم تا اینکه به لطف الهی متوسل شدم چون خداوند وعده داده اگر از ظلمات به سمت نور بروی من ولی و همه‌کاره تو می‌شوم.
باباخانی یادآور شد: سال ۹۰ که از شر مواد مخدر رهایی یافتم با خودم عهد کردم که ۴۰ نفر را درمان کنم و تاکنون ۴۴ نفر را در ترک مواد مخدر و ۶۸نفر را در ترک سیگار به درمان رساندم‌. ولی با خودم گفتم کافی نیست، تکلیف کسانی که مرا نمی‌شناسند چه می‌شود؟ نوشتن این کتاب برای من سخت بود چون اعتراف به گناه و اشتباه سخت است ولی وقتی خاطره آقای قزلی را از کاروان حمل و نصب ضریح امام حسین(ع) شنیدم، راضی به نوشتن شدم.
او با بیان اینکه آبرویش را با خدا معامله کرده است، گفت: کمتر کسی به این صراحت درباره خودش و خانواده‌اش می‌نویسد اما بازتاب‌های خوب این کتاب در این چند ماه برایم حیرت‌آور بود. خانمی برایم نوشته بود پس از خواندن کتاب تا صبح گریه کرده چون پدرش مصرف‌کننده مواد بوده ولی او به دیده تحقیر با پدرش برخورد می‌کرده و نادیده‌اش می‌گرفته اما پدرش سال گذشته مرده است، می‌گفت وقتی کتاب را خواندم متوجه شدم پدرم چه رنجی برای رهایی از این ظلمت می‌کشیده و نتوانستم کمکش کنم.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.