تحولات لبنان و فلسطین

همزمان با شروع ماه محرم تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران با طرحی از حسن روح‌الامین رونمایی شده است. در این اثر هنری امام حسین (ع) را درحالی می‌بینیم که حر مقابل‌شان به زانو افتاده و دست‌های او در دستان امام است.

دیوارنگاره برای ما یک هیئت است

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با شروع ماه محرم تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) تهران با طرحی از حسن روح‌الامین رونمایی شده است. در این اثر هنری امام حسین (ع) را درحالی می‌بینیم که حر مقابل‌شان به زانو افتاده و دست‌های او در دستان امام است.

چند سالی است تصاویر عاشورایی و مذهبی حسن روح‌الامین در هیات مذهبی و سطح شهر دیده می‌شود. آنچه آثار او را ویژه می‌کند حس خوشایندی است که با دیدن نقاشی‌هایش در مخاطب به شکل یکسان ایجاد می‌شود.

روح‌الامین در تازه‌ترین اثرش به «کمک و دستگیری» امام حسین (ع) اشاره دارد و برای بیان این مطلب به موضوع توبه حر اشاره کرده تا بگوید این دست‌ها حتی برای حر هم گشوده است. همچنین در گوشه کناری این طرح شعار«ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب» که بیتی از یک قطعه مداحی است نقش بسته و مضمون آن هم طلب دستگیری از جانب امام (ع) است. 

انتخاب حر به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مهم حاضر در واقعه کربلا تصویری از چراغ هدایت و کشتی نجات بودن امام حسین (ع) را نشان می‌دهد. حر مقابل امام ایستاد و آب را بر روی سپاه ایشان بست اما در آخرین لحظات به رستگاری رسید و با پشیمانی و برگشت به سمت امام، آغوش باز اباعبدلله (ع) نصیبش شد. درواقع نقاشی تازه روح‌الامین یک حرف اصلی دارد و آن هم وجود امام حسین (ع) به‌عنوان منشا گشایش و رستگاری برای همه انسان‌هاست. 

نکته دیگر در دیوارنگاره محرمی میدان ولیعصر(عج) می‌تواند همکلامی شخص امام با حر باشد که با وجود حضور سپاهیان بدون واسطه اتفاق می‌افتد و امام خودشان مقابل حر حاضر می‌شوند و دست او را می‌گیرند.

روح‌الامین در آثارش با استفاده از ترکیب بندی تصاویر و رنگ آمیزی مناسب، احساسات درونی خود را به تصویر می‌کشد و به شکل واضح و هنرمندانه ذهن مخاطبش را درگیر می‌کند. این نزدیکی به اثر و رساندن مفهوم به شکلی واضح، از احساسات درونی نشأت می‌گیرد؛ بنابراین در موضوعاتی که احساس همذات پنداری و یا ناتوانی در بیان احساس برای مخاطب ایجاد می‌شود طرح‌های او به کمک می‌آید.

این نقاش در یادداشتی که زمان شهادت شهید حججی نوشته بود می‌گوید: «همیشه درباره کارهایم این را می‌گویم؛ تصویری که در ذهن من است تصاویری است که در ذهن خیلی از آدم‌ها وجود دارد، یعنی اتفاق تازه‌ای نیست که بگویم فقط من می‌بینم و بقیه نمی‌توانند ببینند. من یک تکنیک بلدم که می‌توانم اینها را تصویر کنم، وگرنه ممکن است همین تصویر با همین جزئیاتی که من دارم در ذهن خیلی از آدم‌ها باشد. همین تصویری که طراحی شد باور خیلی از آدم‌ها است. خیلی از مردم به این قضیه باور دارند که محسن حججی وقتی به شهادت می‌رسد کجا می‌رود؟ جای دیگری نباید برود. آنهم کسی که به این شکل به شهادت رسیده است. کار عجیبی اتفاق نیفتاده که بگویم فقط من تصویر کردم. شاید بخاطر همین نزدیکی ذهنی باشد که خیلی از مردم با این تصویرها ارتباط برقرار می‌کنند و آنچه در ذهن خودشان هست می‌بینند. وقتی بعضی‌ها می‌گویند هربار چنین داستانی می‌شنیدیم این تصویر در ذهن‌مان می‌آمد، من بیشتر احساس می‌کنم کار خاصی نکردم. مثل این می‌ماند که یکی می‌خواهد حرفی بزند ولی زبان ندارد و بجایش دیگری می‌گوید.» 

روح الامین درباره اثر تازه اش هم این طور گفته است:« دیوار نگاره برای ما یک هیئت است؛ یعنی نه چشمداشت مالی داریم؛ نه سفارشی است و نه چیز دیگری. ما هیچ وقت نمی توانیم مسلم بن عوسجه ،حبیب بن مظاهر ، بُرَیر بن خُضَیر و ... باشیم؛ ولی از پنجره یک گنهکار که جناب حر باشد، می توانیم به سید الشهدا(ع) برسیم.» 

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که همزمان با آغاز ماه محرم، با نقاشی حسن روح الامین و با شعار «ای آفتاب دین، مرا دریاب ارباب» رونمایی شده است ، محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است. سال گذشته طرحی دیگر از این نقاش با عنوان «امان نامه» و با شعار «اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی» (هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت) رونمایی شده بود.
نقاشی‌های دیجیتال حسن روح‌الامین تاکنون جوایز متعددی را از جشنواره‌های تجسمی دریافت کرده است. این هنرمند سال ۹۸ به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی  شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.