معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: نقش دیپلماسی اربعین سبب پیوند ملت ها و دولت های گوناگون شده است.

ظرفیت بزرگ اربعین در پیوند ملت ها و دولت ها

میثم مهدیار در گفت و گوی اختصاصی با قدس آنلاین گفت: در دنیای امروز شکل گیری قطب های استراتژیک به منظور هم گرایی کشورها برای استفاده بیشتر از امکانات موجود در فضای بین الملل، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. اما به دلیل قطب گرایی هایی که بر اساس منافع مادی و زودگذر اتفاق می افتد این هم گرایی ها پس از اوج گیری به وضعیت بحرانی می رسد و اعضا از یکدیگر فاصله گرفته و دچار چالش می شوند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال، در حالی که بیش از یکی دو دهه از شکل گیری اتحادیه اروپا نمی گذرد اما در حال فروپاشی است و دقیقا در چنین شرایطی نام ویاد امام حسین(ع) توانسته است در جهان اجماع ایجاد کند و قطب جدید و متفاوت تری بسازد.

مهدیار افزود: ویژگی قطب به وجود آمده از قیام امام حسین(ع)، منحصر به شیعیان نیست بلکه محل حضور و پیوند مذاهب گوناگون از اهل سنت گرفته تا ارمنی، مسیحی و اقلیت های کوچکی مثل ایزدی هاست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قیام امام حسین در واقع یادآور ظلم ستیزی و عدالت طلبی است و خود این مفهوم، مانند مغناطیسی است که برای همه کشورهایی که در ساختار بین المللی و نظم نابرابر و به اصطلاح در جنگل جهانی قرار گرفته اند، پیوندی ناگسستنی ایجاد کرده است.

مهدیار گفت: دلیل پیوند به وجود آمده این است که نام سیدالشهدا(ع) با منافع مادی گره نخورده که بتواند به راحتی محل چالش ملت ها و دولت ها باشد بلکه با آرمان بسیار بزرگتری ذیل سایه توحید، عدالتخواهی و ظلم ستیزی را پیگیری می کند.

وی افزود: پیوند مستقیم ایران با مسئله اربعین باعث شده که ما به ظرفیت بزرگی متصل شویم. همان طور که شاهدیم در ماه محرم ذاکران ایرانی در کشورهای مختلف از جمله روسیه، سوریه، افغانستان، داغستان و ... در مجالس عزاداری سیدالشهدا شرکت می کنند که این موضوع می تواند برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مفید و مؤثر باشد و مرزهای امنیتی فرهنگی ما را بیش از پیش تقویت کند.

دکتر مهدیار با اشاره به سرود سلام فرمانده گفت: برای مثال سرود سلام فرمانده که در واقع متصل به چنین ظرفیتی شده، توانسته ده ها کشور در اقصی نقاط دنیا را در نوردیده و به لحاظ رسانه ای تأثیرگذار شده است.

وی افزود: در دنیای کنونی، مرزهای اعتباری - سیاسی مهم ترین عامل افتراق بین ملت هاست. وجود همین مرزها برای دو ملت ایران و عراق باعث شد در گذشته طی جنگی طولانی با هم درگیر شوند. در صورتی که جمعیت شیعیان ایران و عراق حداکثری است و پتانسیل بالایی برای همگرایی داشته و دارند اما ملی گرایی مبتنی بر مرزهای اعتباری سیاسی به دو کشور ایران و عراق آسیب زد و اکنون ظرفیت پیوند دهنده اهل بیت علیهم السلام، به خصوص امام حسین(ع)، به تنهایی زمینه ارتباط گسترده میان دو ملت را فراهم کرده و باعث انس و الفت میان دو کشور ایران و عراق شده است.

به عقیده دکتر مهدیار، موارد ذکر شده تنها بخشی از ظرفیت های فرهنگی و دیپلماسی است که نام سیدالشهدا و اربعین ایجاد کرده و علاوه بر آن نیز، ظرفیت معنوی امام حسین(ع) که سرچشمه جوشان مفاهیم و معارف انسانی است فراتر از جنبه های مادی، ملی، میهنی و حتی بین المللی می تواند عمل کند و در واقع ما را از فیوضات و تشعشات معنوی اش بهره مند سازد.

خبرنگار: عفت زارع

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.