به گزارش قدس آنلاین، مهدی قاسمی، مدیر مرکز مطالعات اربعین، اظهار داشت: مجموعه مردمی مرکز مطالعات اربعین از سال ۹۴ با رویکرد پژوهش میدانی در زمینه اربعین آغاز به کار کرد. این مرکز در این سالها در زمینه شناسایی عملکرد کنشگران اربعین، شناخت نقاط ضعف و ابتکارات و همچنین تجربهنگاری فعالیت داشته باشد.
راهاندازی سامانه نظارت مردمی برای اقدامات اربعین
وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به اینکه شعار دولت سیزدهم نیز مردمی بودن است، به سمت راهاندازی سامانه نظارت مردمی بر اقدامات اربعین با همکاری جامعه فعالان مردمی اربعین با هدف رفع موانع و ارائه خدمات متناسب با شأن زائران رفتیم، تصریح کرد: این سامانه دارای ۳ ورودی برای دریافت اطلاعات است. ابتدا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۴۰۴۰۲ که عموم مردم میتوانند نقاط ضعف، مشکلات، گزارشها و حتی محاسن روند سفر اربعین را گزارش دهند. در مرکز ما این اطلاعات جمعآوری و به دولت منعکس میشود. نمایندگان تامالاختیار هر وزارتخانه و دستگاه این گزارشها را بررسی میکنند و بلافاصله برای حل مشکلات احتمالی وارد عمل میشوند.
گزارشهای مردمی بلافاصله به مسئولان امر منعکس میشود
قاسمی افزود: لازم است افراد گزارشهای خود را با ذکر تاریخ و زمان دقیق و موقعیت مکانی ارسال کنند تا بلافاصله ترتیب اثر داده شود. شاید برخی از مشکلات در لحظه برطرف نشود، اما ارسال و انعکاس این گزارشها موجب میشود تا برای سالهای آینده برنامهریزی بهتر و دقیقتری داشته باشیم. الحمدلله دولت ارتباط بسیار نزدیکی با این سامانه نظارت مردمی دارد و درحال حاضر مطالبه معکوس داریم و مسئولان دولتی پیگیر اخذ نظر و گزارشهای مردم هستند.
فعالان اربعین و موکبداران هم گزارش دهند
مدیر مرکز مطالعات اربعین با اشاره به اینکه سامانه ویژهای نیز صرفاً برای فعالان اربعین و موکبداران طراحی شده است تا این افراد بتوانند نکات و گزارشهای خود را ارسال کرده تا ترتیب اثر داده شود، افزود: به این منظور شماره تماس ۰۹۹۱۱۲۰۰۰۴ در پیامرسانهای ایتا، تلگرام و واتسآپ طراحی شده است و این افراد علاوه بر ارسال متن میتوانند یک ویدئوی یک دقیقهای نیز ارسال کرده که در آن مشکل را نمایش داده باشند. ذکر تاریخ، زمان و موقعیت مکانی بازهم باید مدنظر باشد.
نظارت ۷۵۰ خادم رصدگر بر فعالیت مرزها
وی ادامه داد: سومین راه دریافت اطلاعات در این سامانه خادمان اربعینی هستند که به صورت داوطلبانه با مرکز مرتبط شدهاند و به عنوان رصدگر در مرزهای ورودی و خروجی حضور دارند، گفت: ابتدا لازم است از مسئولان نهادهای حاکمیتی درخواست کنم تا با این افراد رصدگر همکاری داشته باشند که کار آنان برای بهتر شدن فعالیت و خدمات آنان است. ۷۵۰ خادم از اقشار مختلف مانند استاد دانشگاه، دانشجو و ... با مرکز ما مرتبط شدهاند که اطلاعات و مشاهدات خود را طریق نرمافزار مخصوص طراحی شده به نام اربعین منعکس میکنند.
چند مرکز فروش بلیت هواپیما با گزارشهای مردمی تعطیل شد
قاسمی گفت: اخبار و اطلاعات واصله تجزیه و تحلیل و برای اقدام فوری به دولت ارسال میشود و مرکز نیز پیگیر و مطالبهگر خواهد بود. این سامانه حدود یک هفته است که فعال شده و الحمدلله تاکنون در خصوص برخی تخلفات در زمینه فروش بلیت هواپیما و اتوبوس براساس نرخ مصوب در تعدادی از شهرستانها اقدام صورت گرفت که در مواردی برخی از مراکز فروش بلیت تعطیل شدند.
مدیر مرکز مطالعات اربعین با بیان اینکه هدف و رویکرد دولت تسهیل سفر اربعین برای زائران است، گفت: قطعاً برخی از مشکلات در لحظه برطرف نمیشود اما مردم باید این فرهنگ حساس بودن نسبت به مشکلات را داشته باشند و آنها را گزارش دهند. این گزارشها و انعکاسها برای رفع مشکلات سالهای آتی اثرگذار است. براساس روایات، اگر فردی سنگی از جلوی پای انجام یک کار بردارد مادامالعمر دارای پاداش و ثواب است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
نظر شما