به گزارش قدس آنلاین از آموزش و پرورش، احمد محمودزاده در گردهمایی آموزشی توجیهی رؤسای مشارکتهای مردمی سراسر کشور در خصوص تبیین سیاست ها و پیاده سازی برنامه های عملیاتی سند راهبردی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی که در مجتمع فرهنگی آموزشی حکمت نبوی شهرری برگزار شد، اظهار کرد: بعد از دو سال و اندی وقفه در آموزش غیرحضوری با وجود پیشرفت قابل توجه در استفاده از بستر الکترونیک، دچار آسیبهایی در بحث روحی روانی دانشآموزان و خانوادهها، نابرابری آموزشی، آموزشهای گروهی و مدرسهای و آموزش از همسالان شده ایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: لازم است در زمینه استفاده از ظرفیت فضای مجازی که در سند تحول بنیادین برآن تاکید شده است، مراقبت بیشتری داشته باشیم. توفیقات خوبی در بستر فضای مجازی اتفاق افتاده است اما دشمنان انقلاب که از پیشرفت علم و فناوری در کشور هراسان هستند، از همین فضا برای آسیب رساندن و درگیر کردن دانشآموزان و دانشجویان با مسائل واهی استفاده میکنند.
محمودزاده بیان کرد: دشمن از ارتقای جایگاه علمی کشور و از داشتن ایران قوی و مدیریت و مسئولیت آینده دانش آموزان نگران است. در مسیر جریان علمی کشور مسئولیت بزرگی داریم و باید مراقبت های خاص مانند تدبیر در حوزه علمی کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید در آموزش و پرورش اهداف انقلاب به دهه هشتادیها و دهه نودی ها انتقال پیدا کند. این بچهها، بچههای انقلاب هستند که با هدایت ما در کلاسهای درس حضور پیدا می کنند. باید در وزارت آموزش و پرورش تدابیری را برای تربیت نسل آینده اتخاذ کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ارتباط با نسل حاضر باید تقویت شود. محتوای غنی و قوی در این حوزه وجود دارد اما در ارتباط گیری با نسل جدید ضعفهایی در بدنه مدیریتی دستگاهها وجود دارد. یکی از برنامههای جدی ما در این حوزه برای مدارس دولتی و غیردولتی این است که فضا را در مدرسه رصد کنیم و خانوادهها در همکاری با نهاد تعلیم و تربیت همکاری موثری داشته باشند.
محمودزاده درباره برنامه های آموزش و پرورش عنوان کرد: حدود ۱۰ سال از اجرایی سازی سند تحول بنیادین می گذرد؛ تصویب این سند در سال۱۳۹۰ انجام شده است، هرچند تلاشهایی در زمینه عملیاتی کردن این سند در سال های گذشته در بدنه آموزش و پرورش انجام شده است اما به نظر می رسد آموزش و پرورش نتوانسته در سالهای گذشته اجرایی سازی این سند را به خوبی هدایت کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۲۳ هدف عملیاتی سند تحول بنیادین، ساماندهی نیروی انسانی، جذب و نگهداشت آن اهمیت بالایی دارد؛ باید اجرای رتبه بندی فرهنگیان بعد از ۱۱ سال را به فال نیک بگیریم. وزیر آموزش و پرورش به موضوع رتبه بندی توجه ویژهای دارد زیرا رتبه بندی یکی از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین است.
محمودزاده اظهار کرد: در سند تحول بنیادین یکی از بهترین راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است. برای داشتن دانش آموز تراز انقلاب همه اعضاء و عناصر دانش آموز و پرورش باید فعال باشند. باید تمام عناصر را به سمتی ببریم که به اجرایی سازی تحول بنیادین کمک شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم در بحث رتبه بندی در قالبهای مختلف در وزارت آموزش و پرورش نگاه جدی به اجرایی سازی سند تحول بنیادین وجود دارد به نوعی که قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین را برای شاخص بندی مدرسه تراز تشکیل دادهایم.
وی اشاره کرد: استانداردسازی نیروی انسانی و تخصصی سازی نیروی انسانی مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید در آموزش و پرورش نیز مورد توجه باشد. مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش مهم است و باید بتوانیم آموزش و پرورش را به خوبی در آینده مدیریت کنیم.
محمودزاده عنوان کرد: در کنار راهبرد جدی مردمی سازی آموزش و پرورش راهبردهای جدی دیگری وجود دارد که باید بتوانیم در سال تحصیلی جدید اجرایی کنیم.
در تمام کلاسهای درس معلم و کتاب درسی برای دانش آموزان وجود دارد
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، رئیس سازمان مدارس مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی مورد نظر دولت است و آموزش وپرورش در سراسر کشور دسترسی همگان را به آموزش فراهم کرده است و در تمام کلاسهای درس معلم و کتاب درسی برای دانش آموزان وجود دارد. عدالت تربیتی در حوزه کیفی سازی شاخص های تربیتی و آموزشی است اینکه امروز مدرسه کانکسی نداشته باشیم و مدرسه استاندارد برای تمام دانش آموزان داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بحث ارتقای زیرساختهای تضمین کیفیت آموزش و پرورش نیز اهمیت دارد در حوزه مسائل علمی باید دانش آموزان را با استانداردهای آموزشی آشنا کنیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: برنامه راهبردی این سازمان اهمیت بالایی دارد؛ ما در سازمان با ۴ میلیون و۷۰۰ هزار نفر ارتباط داریم که باید با آنان ارتباط برنامهای داشته باشیم. با ۲ میلیون نفر در مدارس غیردولتی، ۱۲۷ هزار نفر در مدارس آموزش از راه دور، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مدارس هیات امنایی، ۴۵ هزار نفر در مدارس وابسته، حدود ۲۱ هزار نفر در مدارس علوم و معارف اسلامی و ۲۳۰ هزار نفر در مناطق آزاد تجاری در ارتباط هستیم.
محمودزاده تاکید کرد: باید شهریه مدارس قبل از ورود به سال تحصیلی مشخص شود قالب این موضوع را بر روی برنامه مدیریتی آوردیم. ۱۲ نوع برنامه نیز برای این حوزه درنظر گرفتیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از ظرفیت خوب موسسات استفاده کنیم گفت: درباره توانمندسازی نیروی انسانی نیز باید برنامه های مدونی داشته باشیم زیرا نیروی انسانی رکن اصلی در وزارت آموزش و پرورش است.
محمودزاده با تاکید بر نظارت دقیق بر مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: باید در صدور مجوزها بر تمامی موارد فضای آموزشی مناسب، نیروی مستعد و با صلاحیت و شیوههای صحیح مدرسه داری دقت کافی داشته باشیم.
وی با توجه به رویکرد مردمی سازی در دولت سیزدهم افزود: مردمی سازی فقط شامل کمکهای مالی نمیشود بلکه باید در تمام موارد مدیریت، برنامه ریزی و اجرا در مدرسه مشارکت داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بحث حجاب و عفاف نیز اهمیت بالایی دارد به عنوان یک معلم باید بپذیریم وقتی وارد مدرسه میشویم حجاب را رعایت کنیم.
وی بیان کرد: در هیچ مدرسهای امسال آموزش غیرحضوری نخواهیم داشت در دوره ابتدایی آموزش غیرحضوری زبان معنا ندارد؛ دانش آموز دوره ابتدایی باید در کلاس حضور داشته باشد.
وی همچنین بیان کرد: تشکلهای دانش آموزی، هیات های مذهبی و سرودهای تاثیرگذار باید به مدارس غیردولتی ورود پیدا کنند.
محمودزاده افزود: باید تلاش کنیم در آموزش و پرورش نگاه سیاسی نداشته باشیم و مراقبتهای خاص داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف مدنظر در این وزارتخانه برسیم.
نظر شما