۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 821330

چشم‌انداز روابط واشنگتن و طالبان

میراحمد رضا مشرف، تحلیلگر مسائل افغانستان

با توجه به برون‌رفت خفت‌بار آمریکا از افغانستان و تداوم حساسیت افکار عمومی به این ناکامی، دولت بایدن بخشی از سند راهبرد امنیت ملی این کشور را به مسائل مرتبط با افغانستان و آینده این کشور اختصاص داده است. با نگاهی اجمالی به مباحث مطرح شده در این سند شاید بتوان چشم‌اندازی از آینده روابط واشنگتن و طالبان در حوزه‌های مختلف ترسیم کرد.
۱- حوزه مبارزه با تروریسم؛ در سند راهبردی امنیت ملی آمریکا بر این نکته تأکید شده که باوجود خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، واشنگتن همچنان ظرفیت مقابله با تهدیدات تروریستی برخاسته از افغانستان را حفظ خواهد کرد. در عین حال به نظر می‌رسد واشنگتن روی همکاری طالبان در این مبارزه حساب جدی باز کرده، چرا که در سند راهبردی از ضرورت پاسخگویی طالبان در برابر تعهداتشان در مبارزه با تروریسم صحبت به میان آمده است. شرایط موجود نیز حکایت از آن دارد که طالبان مشکل عمده‌ای با این موضوع ندارند، چرا که در نهایت تضعیف القاعده و از بین رفتن داعش به افزایش اقتدار داخلی آن‌ها منتهی خواهد شد. دیدار اخیر رئیس سازمان اطلاعات طالبان با معاون سازمان سیا را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.
۲- پر رنگ شدن دوباره نقش دولت پاکستان در تحولات افغانستان نکته دیگری است که در رویکرد جدید مبارزه با تروریسم قابل طرح است. عملیات ضد تروریستی «فراسوی افق» آمریکایی‌ها تنها در شرایط کمک نظامی و اطلاعاتی وسیع اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز خواهد بود. بدین ترتیب این موضوع کاملاً روشن است که سیاست‌گذاری واشنگتن در افغانستان یک‌بار دیگر به کانال‌های اطلاعاتی و حتی نظامی پاکستان گره خواهد خورد.
۳- حوزه حکومتی طالبان؛ در شرایطی که در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا جهان به دو حوزه دموکراتیک و غیردموکراتیک تقسیم‌بندی شده؛ برخلاف سال‌های پیش واشنگتن نه تنها خود را متعهد به اشاعه دموکراسی ندانسته، بلکه تقریباً به‌صراحت پذیرفته با دولت‌های اقتدارگرا مادامی که نظم بین‌المللی مورد تأیید واشنگتن را در هم نریزند، مشکلی نخواهد داشت. علاوه بر این در همین سند ذکر شده واشنگتن با خروج از افغانستان به عملیات نظامی خود برای بازسازی جوامع دیگر خاتمه داده است. همه این‌ها می‌تواند به این نتیجه‌گیری منتج شود که دولت آمریکا با نظام سیاسی طالبان و عملکرد داخلی آن‌ها مشکلی ندارد. رویکرد در پیش گرفته شده از سوی طالبان هم نشان می‌دهد آن‌ها بنا ندارند نظم مورد نظر آمریکا را به چالش بکشند و بدین ترتیب مانعی جدی بر سر راه توسعه روابط دو طرف وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.