۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: 82411

در ماه های اخیر تصاویری از بناهای تاریخی در حال تخریب توسط یکی از خبرگزاری ها منتشر شد.

گزارش تصویری/  سکوت غم انگیز بناهای تاریخی

کاروانسرای زعفرانیه

سبزوار - کاروانسرای زعفرانیه واقع در روستای زعفرانیه کیلومتر 40 جاده سبزوار واقع شده است .اصل بنا، معماری و نوع قوس هایی که در ساختمان کاروانسرا مشاهده می شوند، همگی از دوره قاجارند؛ ولی این بنا در دوره صفوی ساخته شده و شاید در دوره ای به طور کامل تخریب شده و در دوره قاجار به صورت کامل بازسازی شده است.

 

گنبد شیخ جنید

یزد - بنای گنبد شیخ جنید با قدمتی که به قرن ششم و هفتم بر می گردد در روستای توران پشت شهرستان تفت واقع شده و با شماره 365 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما این روزها به علت عدم رسیدگی و مرمت در معرض تخریب قرار گرفته است.

 

گورستان قدیمی توران پشت

یزد - قبرستان توران پشت بسیار قدیمی و وسیع با سنگ قبرهای بسیار کهن که بر روی آنها نوشته ها و اشکالی عجیب حجاری شده در نزدیکی تپه‌های مشرف به آبادی توران پشت واقع شده است. بر سنگ مزارها از قرن پنجم هجری تا عصر حاضر تاریخ حک شده و گواه این مدعاست که "هر چه در زمین است نابود می شود و باید رفت که هر آمدنی را رفتنی است اما به گفته اهالی این آبادی چند سالی است که سنگ قبرهای قدیمی این روستا به سرقت می‌رود و نیازمند نظارت مستمر است.

 

پل تاریخی کشکان

خرم آباد - پل تاریخی کشکان مربوط به دوره ساسانی و در بخش چگنی بر روی رودخانه‌ای با همین نام ساخته شده که کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و کرمانشاه بوده است.

 

خانه تاریخی فرشادی

شیراز - تاریخی فرشادی در شهر قدیم لار، شهرستان لارستان فارس کوچه فرشادی قرار دارد این اثر مربوط به اواخر دوره قاجار است . با توجه به ویژگی‌های معماری و ارزش تاریخی این بنا در زمستان سال 1386 اقدام به شناسایی وبررسی این اثر شد که پس از تکمیل و ارسال پرونده ثبتی اقدامات ثبت آن هنوز صورت نگرفته است.

 

مجموعه زندیه شیراز

شیراز - مجموعه بناهای زندیه شیراز بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه می‌باشد که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است، صنفهای مختلفی در اطراف این مجموعه مشغول به کارند.

 

خانه تاریخی حاج آقا علی

کرمان - خانهٔ حاج آقا علی با زیربنایی بالغ بر هفت هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال 1136 هجری خورشیدی بنا گردیده است.این بنا در فاصلهٔ شش کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.